Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 28

Ämne: Fjärilar dag och natt.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    År ca 1982 kom denna fjäril till södra Skåne, nu ca 30 år senare har den hamnat i Limmared Västergötland som nordligaste fynd i Sverige.
    Kartfjäril heter den, ser ut som en karta (flygfoto) på undersidan av vingarna, nu på våren har den denna färg som bilden visar,
    sensommar höst är dom nästan svarta med vita fläckar, jag hittade 9 ex på en banvall (cykelbana) ca 3 km, som bonus fick jag en sjungande Mindre flugsnappare.
    Hirvi
    Jag är HELT SÄKER på att jag såg denna på våra balkonglådor i Saltsjö-Boo idag, så långt norrut som Stockholm borde den väl inte finnas? Hann inte hämta kameran givetvis, får ha den stationerad på balkongen nu. Den var på våra sommarflox..........

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    ?????? Hur har jag kunnat missa denna intressanta tråd? Grattis till fyndet Hirvi och fina bilder från dig och Tina!
    p-son

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Jag är HELT SÄKER på att jag såg denna på våra balkonglådor i Saltsjö-Boo idag, så långt norrut som Stockholm borde den väl inte finnas? Hann inte hämta kameran givetvis, får ha den stationerad på balkongen nu. Den var på våra sommarflox..........
    Ja det vore en höjdare om du hittar den hos dig.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Reg.datum
    mar 2009
    Hirvi
    Jag måste tolka det som att Du inte tror på mig, vilket känns lite tråkigt. Din bild på Kartfjärilen i första inlägget på tråden är så bra, liksom mitt bildminne att det för mig inte råder någon tvekan, jag är så säker som jag kan bli, jag har hittat den hos mig. PS. Dessutom har jag kollat upp mitt bildminne omedelbart efter iakttagelsen med min lilla fjärilsbok "Fjärilar i miljö" av John Wilkinson och Michael Tweedie, AWE/GEBERS, en liten bok jag kan rekommendera för övrigt.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-06-10 klockan 00:54.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag kommer ihåg dessa färgteckningar på fjärilarna som liten på landet, men också här hemma.
    De kanske inte har varit så vanliga på senare år, men det vore kul om de återkommer så här försktigt viftande i halv färpalett.

Namn:  Snygging 8.gif
Visningar: 109
Storlek:  26,4 KB

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Hirvi
    Jag måste tolka det som att Du inte tror på mig, vilket känns lite tråkigt. Din bild på Kartfjärilen i första inlägget på tråden är så bra, liksom mitt bildminne att det för mig inte råder någon tvekan, jag är så säker som jag kan bli, jag har hittat den hos mig. PS. Dessutom har jag kollat upp mitt bildminne omedelbart efter iakttagelsen med min lilla fjärilsbok "Fjärilar i miljö" av John Wilkinson och Michael Tweedie, AWE/GEBERS, en liten bok jag kan rekommendera för övrigt.
    Måste hålla med Hirvi - det vore en höjdare om det är/var en kartfjäril du såg. Hoppas den kommer tillbaka så att du kan ta ett foto. Enligt alla, hittills kända, uppgifter finns den allmänt i Skåne men även funnen i södra Halland, Småland, Blekinge och på Öland. Och så i Västergötland, vilket ju Hirvi har dokumenterat med bilder. Uppgifterna tagna från boken Sveriges fjärilar, 2011, Håkan Elmquist Göran Liljeberg Morten Top- Jensen Michael Fibinger.
    Om det är en kartfjäril du har sett bör du rapportera det, då det är viktigt att de som arbetar med fjärilar får vetskap om att den finns så långt norrut. Emellertid är jag ganska övertygad om, att det - liksom med sällsynta fynd av fåglar - krävs en fotodokumentation. (Man kan förväxla den med någon nätfjäril, som ju har lite oreglebundna rutmönster, lite liknande kartfjärilens). Så din tanke om ha kameran stationerad på balkongen är nog inte så dum. Jag hoppas verkligen fjärilen kommer tillbaka så du får chansen att fota den.

PS: Kan tillägga att kartfjärilen flyger i två till tre generationer, vilka utseendemässigt skiljer sig. Vårgenerationen är brunorange med svarta och vita fläckar (som på Hirvis bilder) och de senare generationerna är svarta med vita fläckar och band (som på mina bilder). Från början beskrevs de som två olika arter men man numera konstaterat, att det är samma art.
    Senast redigerat av TinaSand den 2012-06-10 klockan 10:16.

Reg.datum
    mar 2009
    Dom är på väg Tina och Hirvi, nu är dom uppe i Östergötland.http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8...ker-sig-norrut

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Dom är på väg Tina och Hirvi, nu är dom uppe i Östergötland.http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.8...ker-sig-norrut
    Tack för intressant länk. Där ser man- de drar norrut. Ska bli roligt att följa deras geografiska expansion.

Reg.datum
    mar 2009

Försöka duger

Silverstreckad pärlemorfjäril (hona) och Prydlig pärlemorfjäril. Rätta mig om jag har fel, Hirvi eller Tina.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-07-12 klockan 20:35.

Fina bilder, ser nog ut att vara som du säger, ingen expert på dessa så jag viker mig för ett profsigt motstånd.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •