Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Fjärilar dag och natt.

Fjärilar dag och natt.

År ca 1982 kom denna fjäril till södra Skåne, nu ca 30 år senare har den hamnat i Limmared Västergötland som nordligaste fynd i Sverige.
    Kartfjäril heter den, ser ut som en karta (flygfoto) på undersidan av vingarna, nu på våren har den denna färg som bilden visar,
    sensommar höst är dom nästan svarta med vita fläckar, jag hittade 9 ex på en banvall (cykelbana) ca 3 km, som bonus fick jag en sjungande Mindre flugsnappare.
    Hirvi
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    År ca 1982 kom denna fjäril till södra Skåne, nu ca 30 år senare har den hamnat i Limmared Västergötland som nordligaste fynd i Sverige.
    Kartfjäril heter den, ser ut som en karta (flygfoto) på undersidan av vingarna, nu på våren har den denna färg som bilden visar,
    sensommar höst är dom nästan svarta med vita fläckar, jag hittade 9 ex på en banvall (cykelbana) ca 3 km, som bonus fick jag en sjungande Mindre flugsnappare.
    Hirvi
    Fantastiskt Hirvi att få se en lite ovanlig fjärilsart.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Fantastiskt Hirvi att få se en lite ovanlig fjärilsart.
    Ja det var trevligt, ryktet spred sig fort och fjärilsskådarna kom.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Vad läcker den var! Synd att man bor i norr även om vi har mycket fint att titta på här uppe också.
    Senast redigerat av Maria den 2012-06-09 klockan 11:23.

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Trevligt med en fjärilstråd, Hirvi. Inte dåligt att se nio kartfjärilar samtidigt och bonusen med den mindre flugsnapparen förstår jag att du uppskattade.
    Här kommer ett par (doku-) bilder på kartfjäril i sin svartare dräkt.
    Några nattfjärilar kommer nog framöver. Jag var ute natten till idag och fotograferade dylika små "sötisar".

Vacker fjäril Tina, den färgvarianten får jag söka sommar höst här,
    den kanske är ganska vanlig i Blekinge.
    Hirvi

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Nattliga skönheter

Hirvi, den svarta kartfjärilen är inte särskilt vanlig här. Jag såg kanske fyra, fem exemplar förra sommaren. Men visst är det spännande med dess färgvariationer. Håller tummarna att du hittar några svarta i sommar.

Här kommer några av de nattliga ”sötnosar” jag träffade häromnatten. Varje gång jag är ute och fotograferar dem är ett nöje och när jag sedan ser dem i datorn, fascineras jag över hur vansinnigt fina de är. Som små pälsklädda gosedjur fast de är ju inte stora nog att krama. Jaja, en del är som små filmmonster också – men SÖTA ändå.
    Storleken framgår på de bilder av dem som sitter på pinnar om man betänker, att pinnarna är ungefär så grova som en blyertspenna, kanske någon millimeter grövre.

Det är så trevligt Tina att se dina fantastiska bilder, för dom som inte tittat in i denna fantastiska värld
    så tror man inte det är sant att vi har så vackra flygfän som många gånger blir tillplattade av oss lite större varelser.
    Hirvi

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Det verkar som om alla "nattisar" har samma frisör, samma härligt lurviga rufs på huvudet.

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Det verkar som om alla "nattisar" har samma frisör, samma härligt lurviga rufs på huvudet.
    ... men ser ganska skräckinjagande ut så här uppförstorade.

Tack åter Tina.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •