Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Patronskruv

Patronskruv

Ingen aning om vad detta är. Jag tänker mig någon sorts verktyg för att göra patroner till gevär ( hagelskott). Längd fullt inskruvad 12 cm. Har en 12 inknackad i skruvringen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Patron,
    Korkskruv är det inte, möjligen kork-i-sättare. Korkar användes ju även för parfym och medicin och att pilla in korken var kanske knepigt. Siffran 12 bär stå för diametern och invändiga måttet mellan botten och toppen kanske 6 cm? Jag tror som du, en patronskruv.
    So long...

Jag tror att siffran 12 snarare står för kaliber 12, vilket är ungefär 18,5 mm.

Anordningen kallas patronstukare och denna är för hagelpatroner kaliber 12.

Det handlar om hemladdning av hagelpatroner. När man har lagt i krut, förladdning, hagelladdning och slutligen ännu en förladdning som ett lock på patronhylsan, som är av papper, måste man "stuka" hylsan så att allt stannar på plats. Detta gör man med den avbildade anordningen.
    Det finns flera olika konstruktioner av patronstukare, detta är en enkel variant.
    Senast redigerat av HgF den 2012-05-28 klockan 00:07.

Visst är det så.
    Det hade, som vanligt, varit åtskilligt enklare att svara på om vi hade fått rimligt exakta, MÅTT angivna vid frågan!!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •