Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: H Pochet´s patent

H Pochet´s patent

Denna plunta har tillverkats i Sverige också. De står då som Engelska, vilket i sig inte är så konstigt då patentet kommer från England. I England kallas de flat sided medicine. I USA kallas de för Coffin shaped (där var de avsedda för annan medicin, whiskey).

Patentet avser förslutningen med det lilla glaset som i botten har en tapp som tätar mot en i flaskan invändigt monterad kork med hål i mitten. Jag har nu på en lokal loppis kommit över denna mindre pluntan som på ena sidan bär märkningen LG och vid basen på andra sidan HP (H. Pochet).
    Det är bara ett litet aber, jag har bara glaset till den större. Någon som har ett mindre glas som passar i den mindre pluntan tro? Det stora glaset har en höjd på 45 mm.Namn:  pluntor.jpg
Visningar: 300
Storlek:  101,6 KBNamn:  posch2.jpg
Visningar: 281
Storlek:  38,3 KBNamn:  posch.jpg
Visningar: 294
Storlek:  76,6 KB

Om du Googlar på H Pochets patent så kommer det upp ett dylikt glas på Ebay.
    Vet inte om det passar till just din plunta, men att ett sådant glas dyker upp betraktar jag som en ytterst sällsynt tillfällighet.

Det står et slikt et her i Norge også. Om du fortsatt har interese, så kan det bli med nedover til Wermland på årets tur.

Jo jag är intresserad.
    Har kontaktat säljaren, då det verkar vara en avslutad auktion.
    Vore ju intressant att ha ett med all den texten i glaset:-)

Tack HgF

Då har glaset kommit efter många turer. Passade rtiktigt bra dessutom. Riktigt ovanligt med märkning både på flaska och "kork"Namn:  poschflask.jpg
Visningar: 218
Storlek:  110,4 KBNamn:  poschcup.jpg
Visningar: 216
Storlek:  65,4 KB

Det är bara att säga grattis.
    Att lyckas med en sån här matchning måste vara ungefär 'once in a lifetime'.

Jag har den svenska varianten, den mindre. Tror det var på detta forum någon hade publicerat en sida ut "Kristallglasbrukens prislista" från runt 1900-talets början där den här pluntan visas i två storlekar.

Seniormedlem Bandens avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Denne modellen står forresten oppført som "Engelske" i priskurant for Hadeland 1883 i to størrelser 25cl og 10cl, men merkelig nok bare uten propp i liten størrelse.

Banden

Namn:  Engelske reiseflasker 1.jpg
Visningar: 150
Storlek:  45,2 KBNamn:  Engelske reiseflasker 2.jpg
Visningar: 150
Storlek:  132,2 KB

H. Pochet's Patent

Passa på Lars K. Ebay Item Number 251208858118

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •