Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ljusstakar i nysilver - info önskas om värde mm TACK!

Ljusstakar i nysilver - info önskas om värde mm TACK!

Ljusstake.jpg

En granne på landet tömmer sitt föräldrahem. Jag köpte ett par ljusstakar i nysilver, märkt GAB - fast jag har inte betalat ännu. Han som säljer är alldeles för snäll och har ingen aning om vad värdet är. Inte jag heller...

Vad borde jag betala för dem?

Ålder? Stil? Annan info?

Tack på förhand!!!
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Baukis den 2012-05-20 klockan 23:10.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hejsan!

Ljusstakarna kommer från GuldsmedsAktiebolaget i Stockholm och är stämplad med Vasakärven för hög kvalité. Jag tippar på att dessa är från början av 1900-talet och stilen är nyrokoko eller kanske mer korrekt "rokoko-stil".
    Dessa ljusstakar är ganska populära även om de är försilvrade, de når ju såklart inte samma priser som riktigt silver, men de brukar i allafall gå för mellan 600-800kr, om de är ett par.
    Mycket ärligt av dig att vilja betala rättvisa priser till personen som säljer sakerna.
    Om du betalar 500kr så har du inte betalat ett överpris.
    Här finns ett par likadana som klubbades för 650kr plus avgifter.
    http://www2.norrkopingsauktionsverk....aspx?oid=61929

Här finns fler ljusstakar att jämföra med
    https://www.google.se/search?q=rokok...F4Xc4QThwpnFCQ
    Senast redigerat av simco den 2012-05-21 klockan 09:51. Anledning: tillägg av länk

Eftersom paret är Vasamärkt skulle jag tro att ljusstakarna är från 1940-talet.

Priset är i hög grad beroende på om försilvringen är i gott skick och ingen mässing eller annan underliggande metall skiner igenom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •