Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: "Handgjord keramik" - Vas med blommor

"Handgjord keramik" - Vas med blommor

"Handgjord keramik", står det med svart text på den runda, guldfärgade etiketten på vasen.
    Är det någon som vet dess ursprung? Jag har synat undersidan så gott jag kan, men lyckas inte se varken prägling eller rester av någon stämpel. Det enda det finns rester av är lim, så tydligen har någon varit rädd att den skall välta, någon gång

Namn:  IMAG0362.jpg
Visningar: 157
Storlek:  85,2 KB

Namn:  IMAG0364.jpg
Visningar: 152
Storlek:  88,1 KB

Jag har synat undersidan så gott jag kan. Det enda som möjligen skulle kunna vara antydan till något, är en...hrm..."citronformad", ljusare kontur. Den skymtas nästan rakt nedanför "fläcken" som syns lite till höger om mitten.
    Jag får lite Ekeby-känsla av vasen, men ändå inte. Etiketten förbryllar mig. Varför sätta en sådan etikett på en vas, utan att ange ursprung? Jag tänkte inte så mycket på den, mer än att jag tyckte att den var fin, när jag köpte den. Det var först när jag packade upp den hemma, som det genast började snurra i mitt huvud.

Tog en bild på etiketten. Vet inte om den tillför så mycket? Man kanske kan ringa in en tidsperiod, utifrån dess utseende? Tog även en bild där man ser insidan av vasen, där dekoren sitter.

Namn:  IMAG0374.jpg
Visningar: 136
Storlek:  34,4 KB

Namn:  IMAG0373.jpg
Visningar: 121
Storlek:  52,6 KB

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag får, som Du, blandade känslor inför vasen. Den verkar vara formpressad, och inte nödvändigtvis tillverkad i Sverige - utan importerad och därefter "försvenskad".
    Också något av Torekov Keramik känns det som.
    Limmet kan antyda att vasen ingått i en blomsteruppsättning i korg eller så?
    Tiden bör vara 1970-80tal.

Tack för ditt svar. Vasen får nog förbli ett mysterium
    Vore den svensktillverkad, så känns det som att man borde ha märkt den mer än bara "handgjord keramik"...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •