Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plunta med naiva målningar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ska skärpa mig med fotandet .... motljustipset var bra.
    Normalt brukar jag fotografera ute på dagen men här uppe där jag bor är det mest mörkt och snö för tillfället.

    Comment


    • #32
      Ritola (Jan-Erik Garland 1905 - 1988) har illustrerat denna plunta med patentkork och kallar den för Huggarsup. Finns det fler pluntor med Ritolas signatur?
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Jodå, Ritola gjorde ett flertal förlagor till pluntor som tillverkades på Hofmantorps Nya Glasbruk. Här är ett exempel:
        Click image for larger version

Name:	slaktsup 3.jpg
Views:	1
Size:	93,6 KB
ID:	555266

        Comment


        • #34
          Hallå,di
          Tack Rit-Olas vänner, nu vet vi att det var Hofmanstorp Nya som gjorde de där rakaxlade pluntorna. Roliga, träffade Rit-Ola
          när jag som spoling /snitsare pryade på veckotidningen Se, en mångsidig snubbe. Som tack för kaffet, här en pluta/flaska
          som ser hemmamålad ut. Flaskan heter:
          Universal
          Flaskan, vad det nu är?
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Jag har en plunta som till den yttre formen är identisk med din Universal, Kimmen, fast min har texten "Svenska Skol- Flaskan" i relief på ena sidan. Texten verkar vara i samma stil och typsnitt som på din Universal. På framsidan finns ett motiv i pastös Mary Gregorystil föreställande en flicka som stående gungar i en gunga som hänger i ett litet träd.

            Pluntan är ett minne från Bettan på Söder (RIP) med butik i hörnan Skåne - Södermanna.

            Dessvärre stendöd kamera men bild av pluntan kanske finns bland de äldre minisamlingarna.

            Comment


            • #36
              Hallå HgF,
              Roligt att veta att den här pluntan var serietillverkad med olika deviser och skilda motiv. Tror att någon i vårt forum
              kan kan härleda tillverkaren.
              Fixa till kameran. Längtar efter möte med tjejen på repet... hälsa Bettan... so long...

              Comment


              • #37
                En tankeställare

                Elskade ven. Jag vet inte om det är ön i Öresund eller om det är det som transporterar det venösa......
                Handmålat med palett från Johansfors är det i alla fall.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Kim v P har visat en likadan plunta som den till höger (nr 16 och 19 ovan).
                  Men vem av de jag visar är högerhänt och vem är vänsterhänt.............?
                  Botten upp endast på begäran.......
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Nummer två är vänsterhänt och har varit upp och ner så ofta att det har blivit skador på korken
                    Last edited by nobe; 2015-10-01, 21:17.

                    Comment


                    • #40
                      Snusfin..

                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Elskade ven. Jag vet inte om det är ön i Öresund eller om det är det som transporterar det venösa......
                      Handmålat med palett från Johansfors är det i alla fall.
                      Hallon Lars,
                      Man var aldrig så kär som i lumpen. Kul bidrag,,, so long...

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Kim v P har visat en likadan plunta som den till höger (nr 16 och 19 ovan).
                        Men vem av de jag visar är högerhänt och vem är vänsterhänt.............?
                        Botten upp endast på begäran.......
                        Hallon och blåbär,
                        Vänstern är ofta dåliga kopior av högern. Upside down... roligt att lära... so long..

                        Comment


                        • #42
                          Kålle å Ada.
                          Och då kom jag att tänka på historien om Osborne som frågade: Vem är han den där Pappil Jotter som Ada har legat med en hel natt? https://www.youtube.com/watch?v=WV4a5Qh7sKM
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Missade valsen...

                            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Kålle å Ada.
                            Och då kom jag att tänka på historien om Osborne som frågade: Vem är han den där Pappil Jotter som Ada har legat med en hel natt? https://www.youtube.com/watch?v=WV4a5Qh7sKM
                            Hallon,
                            Roligt plunta, tycker en stockholmare som sommarvis vuxit upp på framsidan och i herrans massa år seglat på västkusten.
                            Kommer ihåg när vi la till i Smögen med ny härlig båt vid namn "Adamora" (ett namn vi fiskat från en fiskebåt strax norr om Genua).
                            - Ada, sa en Kålle vid bryggan, men vad är Mora?
                            Tror att pluntan är Johansfors, vet ej, känner barken Johan eller Fors... so long
                            Kim

                            Comment


                            • #44
                              Lite i hatten

                              Från Surte kommer flaskan som har både plast- och metallförslutning........ https://www.youtube.com/watch?v=DIo5QvaJ2yc. Siffran 1 kan man också se.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Galoschbaroner---

                                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                Från Surte kommer flaskan som har både plast- och metallförslutning........ https://www.youtube.com/watch?v=DIo5QvaJ2yc. Siffran 1 kan man också se.
                                Hallå,
                                Får mig att tänka på farfar (som jag aldrig hann träffa). Han åt alltid middag hemma med tog kaffet på krogen.
                                En natt, berättas det, att som siste gäst fick panpusher som var för små när han lämnade haket.
                                - Kan jag får dem i en påse, frågade han garerobiären?
                                Tack för ditt bidrag, länge leve Surtu med fin musik...
                                So Long
                                Kim

                                Comment

                                Working...
                                X