Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plunta med naiva målningar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Plunta med naiva målningar...

    Hallå,
    Visst nappar det, flygfisk idag på Bakluckan. Ganska vanliga pluntor och det har blivit några som är kul att ha med när man ska ut fiska.
    Nu undrar jag, vad är det för typ av flaska med patentkork? Vad innehöll den? Vilken tid?
    Och vem/vilka har dekorerat med ibland lustiga bilder?
    Ingenting av värde mer än för kunskapsbanken.... so long...
    Bifogade filer

  • #2
    Hallå igen,
    I tider då sökmotorn pajat försvinner inläggen snabbt så jag aktualiserar frågan. Någon som vet eller vågar gissa? So long...

    Comment


    • #3
      Jag får för mig att konturerna är tryckta på din plunta, liksom på denna med jägaren och haren.

      Comment


      • #4
        Hallå Kapten,
        PIS (PES Intellgent Service). Hur fasen fann du den tråden när motorn pajat? Tack.
        Jo, jag kan kan tänka mig att konturerna är screenade, vilket skulle tyda på massproduktion. Av begagnade flaskor?
        Intressant det med Rit-Ola. Ska lägga in bilder på några bemålade pluntor till och uppmanar Lasse M, Kallin , Äght och övriga att göra detsamma. So long....

        Comment


        • #5
          Här har vi en "Heja Grabbar!"

          Är det någon som vet, vem det kan vara som avbildas? Jag är usel på sport- och fotbollshistoria!

          Click image for larger version

Name:	Plunta Heja Grabbar! res.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	535172

          Comment


          • #6
            Hallå där,
            Kul plunta. Det bör nog vara Harry Persson och i andra hand Olle Tandberg. Dom var ganska lika, så åldern får avgöra. So long....
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Rak höger mot magen...

              Hallå, fortsättning,
              Träffade Olle Tandberg som ung kotte. En kompis och jag hade missat tåget till plugget
              (Saltsjöbanan) och liftade för vi ville missa något. En bil stannar, kompisen rycker upp höger framdörr och sätter sig på en gräddtårta i kartong. Föraren av bilen visas i bild. Han ger oss två alternativ.
              1. Slå så hårt du orkar mot mellangärdet och säckar jag är saken klar.
              2. Kliv ur bilen.
              Jag fick uppdraget att klappa till. Stukade handen och fick uppsöka sjuksyster. Vi fick båda kompisar anmärkning för sen ankomst, men delade ett minne för livet.
              Olle Tandberg var en trevlig prick.
              So long...
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Hallå,
                Tycker det vore kul med fler pluntor av den har typen och kanske kan vi komma sanningen närmare. Lägger in några bilder på några som doftar hav.

                Det här är väl inte fint nog för flasksamlarna, men det vore bra att att veta vad det för pannor. Någonting säger mig wischyvatten (stavas det så?) med en gul etikett. 19 och 21 cm höga är mina pluntor. Hoppas någon "Nappar". So long...
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Kaptenens plunta är ju rolig sak denna arla morgonstund. Man kan ju undra vilken sport mannen utan överkropp utövar med tumvantarna påsatta. Säkert Harry p, men man tycker ju att tecknaren kunde ha ansträngt sig lite mer.
                  Jag träffade också Olle T efter boxarkarriären då han jobbade som målare. Han hade då problem med balansen och fick inte arbeta på ställning. Han var dock en glad och trevlig man som tycktes trivas med att hela tiden skriva autografer.

                  Jag tror inte att dessa dekorerade pluntor är begagnade förpackningsglas, utan originalpluntor där dekoren skulle funka som lite säljhjälp. Jag hade några i min pluntasamling, men har bytt bort dessa mot odekorerade. Tror också att vissa fick konturen tryckt och sedan fälten färglagda för hand ungefär som i en målarbok för barn .

                  Comment


                  • #10
                    Hejsan grabbar....

                    Hallå där,
                    Kan ni visan, en av de mest travesterade. Köper då och då en bemålad plunta med bilder jag gillar
                    och den här är kul. Etikettmärkt: Handmålad. Oläslig logotype. Har sett den på en annan tråd. Någon som vet?

                    Nja, det börjar dra i sjöbenet. Fyll på med dina pluntor för kunskapsutbyte är värdefullt.
                    So long...

                    PS. Det finns minst tre trådar om bemålade pluntor. Varför inte bunta ihop till en?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Tror att det kan stå Johansfors.
                      I’m a real mean bitch!

                      Comment


                      • #12
                        Det står väl handmålat.

                        Comment


                        • #13
                          Hallå Legion,
                          Jo, det kan stämma... so long...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                            Tror att det kan stå Johansfors.
                            Hallå Maria,
                            Tack, Kapten var ju inne på samma linje. Så vi går den.
                            So long....
                            PS. Var inne och kikade på Johansfors och vad upptäckte jag där? Jo några äpplen som jag länge undrat över.
                            Köpte ett päron idag. Slumpen är ingen tillfällighet,eller hur? Lägger ut frågan i ny tråd...

                            Comment


                            • #15
                              Fiskargubbar börjar bli sällsynta....

                              Hallå alla som gillar hav och sjö,
                              Kokt piggvar och en liten snarre, förstås. Visst är han härlig att skåda i sin sydväst och rykande snugga. So long...
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X