Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fråga: Vad har jag för Art Deco lampa?

Fråga: Vad har jag för lampa?

Hej, mitt första inlägg här och jag är rätt färsk på antikviteter... Köpte precis en lampa och skulle vilja veta lite mer om den. Bildgooglat mig fram till att den bör vara Art Deco, men vad mer än så går att finna? Designer? Etc?

Senast redigerat av beepbeepimajeep den 2012-05-16 klockan 18:36.

Seniormedlem Fnusfrökens avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Näpp, art déco är det inte.Då rör vi oss i mitten av 20-talet.Den här lampan är 50/60-tal och har förmodligen suttit på någon offentlig plats.Årjängs FolketsHus,Handelsbanken i Laholm el Missionskyrkan i Bollnäs.Stor chans är att den är svensktillverkad.

Jaha då vet jag. Tur att du finns, tack!

Ska försöka jaga vidare på mer info, någon annan som vet mer eller har tips på var jag kan leta?

Seniormedlem Koalas avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Spontant utan att ha något vetenskapligt belägg för det skulle jag säga tidigt 60-tal. Påminner starkt om en lampa som inhandlades till min första bosättning 1963 och som då var "sista skriket". Absolut inte Art deco.

Är nu införstådd med att det inte är Art Deco, känns lite klantigt att stövla in här och göra en sådan dundermiss. Verkar ju vara hög nivå här inne... Är som nämnt färsk på antikviteter men tror det är ett intresse som kan utvecklas så ha tålamod med mig

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Hej och välkommen till forumet!

Det är en jättesnygg lampa som du köpt.
    Tyvärr kan jag inte lotsa dig närmare tillverkare men man vet aldrig, ibland kan de dyka upp i kuranter eller annonser när man minst anar det. Din lampa ser ganska stor ut så det stämmer nog precis som fnusfröken skriver, att den hängt i en offentlig byggnad.

Riktigt snygg är den och jag förstår att du förväxlade den med Art Deco, stilen är inte helt olik med sina runda kupor och svarta detaljer. Det är bara att fortsätta att ställa frågor, och visa saker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •