Hej!
Jag såg detta par i ett butiksfönster i Köpenhamn nyligen. Är det någon som kan tänkas veta vem som gjort dem, ålder och ursprung.
De skulle kunna vara nyproducerade också men de såg äldre ut.
Tack!
IMG_5097.JPG
Hej!
Jag såg detta par i ett butiksfönster i Köpenhamn nyligen. Är det någon som kan tänkas veta vem som gjort dem, ålder och ursprung.
De skulle kunna vara nyproducerade också men de såg äldre ut.
Tack!
IMG_5097.JPG
Välkommen till forumet, Albin!
Först sa mig de starka färgerna och kronorna, att de magnifika ytterkrukorna är från danska Aluminia Fajance - men utseendena i övrigt stämmer inte. Klädda hårflätor är mer sydländskt och fler detaljer pekar på det med.
Jag tror mer på italienska Cantagalli, som i lång tid ofta formgett och målat föremål i gammal stil, renässans, rokoko etc.
Det är synd att Du inte fick tillfälle att fotografera undersidorna också.
Andra här kanske vet bättre besked efter att ha sett likadana på andra håll.
Senast redigerat av Gideon den 2012-05-15 klockan 18:56.
Tack för svaren och välkomnandet!
Jag ska leta vidare med de tips jag fick.
Här är en bild från Caltagirone på Sicilien. Notera likheten i färgskalan. Även i Kalabrien och på Sardinien tycks det vara mycket gult och blått på keramiken.
60-12 Caltagirone.JPG
Så enkelt är det nog inte att gå på bara färger. Portugal använder dessa färger, för att inte tala om Talavera de la Reina, söder om Madrid, Spanien. Som jag sagt i tidigare trådar har jag spenderat mycket tid där och dessa krukor skulle mycket väl vara därifrån också. Utan att ha sett botten på krukorna blir det nog svårt att exakt bestämma ursprung..
http://www.google.com/search?hl=en&q...Bo714QTD8b3ODg
Senast redigerat av Andres den 2012-05-17 klockan 09:57.
Helt riktigt, Andres. Du öppnade dörren till den spanska majolikan här på Pes för några år sedan.
Även Mexico tillverkar dem:
"Majolica pottery has been around longer than Mexico Talavera pottery. Majolica pottery started out in Mesopotamia in the 9th Century. It is believed that the Muslim craftsmen wanted to imitate the Chinese designs which adorned the pottery of that culture. "Islamic potters created a semblance of the white surface by changing their transparent alkaline glazes with tin oxide, effectively masking the buff-colored earthenware clay body." (claylickcreek-pottery.com). When the Moors conquered Spain, in the 11th Century, they brought with them this craft. In the 14th Century the pottery, which was already very well known in Valencia and Malaga, became popular in Italy due to its being shipped from Majorca. Hence, the name "Majolica"."
http://www.talaverapotterymexico.com/
Så är urprunget ÄR svårt att avgöra, utan att titta i botten.
Morerna etablerade krukmakerier på Mallorca och exporterade runt medelhavet men kunnandet hade dom med sig när dom intog Spanien....precis som Gideon citerar......därav namnet majolica.....
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)