Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rörstrand Minerva, hur ser den ut egentligen?

Rörstrand Minerva, hur ser den ut egentligen?

Har ett erbjudande om att köpa en kaffeservis billigt (och jag behöver en "fika-servis"). Men jag funderar på om den är äkta eller vad som är grejen, för när jag googlar Rörstrand Minerva får jag upp ett mönster som inte stämmer mot bilderna hen har skickat mig. Jag har även fått bild på bottenstämpeln. Jag kan givetvis inte bifoga bilderna eftersom det inte är jag som äger dom, men jag kan beskriva dom:

Det står Rörstrand Sweden i svart, med tre kronor runt om. Svagt under detta står det i svart NORDICA. NORDICA är överstämplat med en grön "lagerkrans" som löper i en cirkel runt Rörstrand Sweden och under det hela står det Minerva i grön. Det är tryckt, jag ser ingen "djupstämpling".

Servisen är vit, lite "knögglig" i ränder, och ett mönster av bruna, blå och gröna helfärgade blad i en ring runt toppen/kanten.

Äkta? Fejk? Whatup?

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Lina,
    Du behöver vara rädd för att lägga in produktbilder, jag lovar. Minerva var ju den romerska gudinnan som skyddade om konsten men en produktbild har inget konstnärligt värde.
    Minerva producerades 1939-1944 (Gunnar Nylund) och 1966-1968 (Stålhane) och kanske är det där skon klämmer. Vad vet jag?
    So long...

Jag har aldrig hört talas om en liknande servis, så det går nog inte att avgöra utan bilder (kanske inte ens med bilder). Att man "fortsätter" på en befintlig servis är inte så ovanligt, men frågan är väl om det gjorts på RÖrstrandsfabriken eller efteråt.

Jag antar att du googlat på Nordica. Finns den dekoren kvar vid sidan av bladrankan?
    http://www.svenskt-porslin.net/rorstrand/ror-n.htm

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Jag har aldrig hört talas om en liknande servis, så det går nog inte att avgöra utan bilder (kanske inte ens med bilder). Att man "fortsätter" på en befintlig servis är inte så ovanligt, men frågan är väl om det gjorts på RÖrstrandsfabriken eller efteråt.var der två olika formgivarw

Jag antar att du googlat på Nordica. Finns den dekoren kvar vid sidan av bladrankan?
    http://www.svenskt-porslin.net/rorstrand/ror-n.htm
    Hallå Peter S,
    Där fick jag en knäpp på näsan, men blev inte klokare av den. Enligt Lagercrantz var det två olika formgivare bakom dekornamnet, därav en hypotes i avsaknad av bilder. Du har nog rätt, håller knäpp käft. Ser fram mot lösningen. So long....

Ok här kommer bilderna!

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Peter S,
    Där fick jag en knäpp på näsan, men blev inte klokare av den. Enligt Lagercrantz var det två olika formgivare bakom dekornamnet, därav en hypotes i avsaknad av bilder. Du har nog rätt, håller knäpp käft. Ser fram mot lösningen. So long....
    Förstår inte alls vad du menar? Jag har inte kommenterat ditt inlägg alls, utan bara försökt besvara insändaren. Eller är det som är knäppen, att jag inte kommenterar?

Det där ser ut att vara gjort på fabriken. Det är en ganska ovanlig kaffeservismodell från Rörstrand som fått agera grundmodell. Bladrankan kan ev. vara av Stålhane eftersom den faller inom tidsramen för den dekor som är ritad av honom enligt Kims inlägg ovan. Men det är inte säkert bara för att det finns misstankar...

Att det står nordica under minervastämpeln kan eventuellt betyda att om det bara hade varit en guldkant så hade den kunnat heta så, dvs servisen var förberedd för Nordica-dekor när Minerva-dekoren lades på.

Om ni tittar på min tråd "Fina stämplar", första inlägget från 2011-04-24, så kan ni se hur Minerva normalt ser ut. Det verkar som om Minerva i denna tråden har en kombination av olika stämplar och den har datum vilket inte min Minerva har. Teorierna som Peter S för fram verkar rimliga.

Länkar direkt till det inlägget eftersom sökfunktionen inte fungerar just nu.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...ina-st%E4mplar

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •