Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyra Lundgren – Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyra Lundgren – Marcolin

    Just nu pågår en utställning (slutdatum 27 maj) på Norrköpings Konstmuseum

    Tyra Lundgren vagabond & entreprenör


    Efter Norrköping går utställningen vidare till Gotlands Museum och därefter Gustavsbergs Porslinsfabrik.
    Bifogade filer

  • #2
    Tack Alegni för ....

    Intressant läsning. Jag köpte för några ör sedan en blå skål eller om det var en mindre vas likt den som är i mitten på bild två ( den blåa med vita ränder ). Jag gav bort den sedan.
    Tycker att de påminner lite om Maija carlssons verk.
    Men är inte lika precisa med de vita inläggen. Och ej heller i klarglas.

    Många fina saker på bilden....
    The future is unwritten lets create tomorrow

    Comment


    • #3
      Det var som sagt många fina föremål på denna utställning. Samtliga glasföremål (som jag visade på bild i inlägg 1) är tillverkade 1960. Föremålen är utlånade från Gotlands Konstmuseum, Nationalmuseum, Reijmyre Glasbruk samt privat ägo.

      Click image for larger version

Name:	P1010030 crop2 (Mobile).jpg
Views:	1
Size:	55,5 KB
ID:	535861

      Det gläder mig att se att bröderna Marcolin här omnämns för sin yrkesskicklighet. Ofta är det enbart designern/formgivaren som får äran, utan att de duktiga glasblåsarna lyfts fram. En designer/formgivare som inte själv kan tillverka glaset måste förlita sig på skickliga glasblåsare att göra jobbet, och då är det inte mer än rätt att även de skickliga glasblåsarna får del av äran.

      Rebello skrev följande i ett av sina eminenta inlägg:
      “Men det skadar väl ändå inte att då och då reda ut detta med tillverkat eller gjort resp. designat eller ritat eller formgett. En del glasskådare i vårt land, men förhoppningsvis inte pesianer, tror nämligen att alla konstnärliga formgivare också har blåst glasen. Och det skrivs ibland på forumet gjort när det bör formuleras designat.”

      Rebellos citat är hämtade från denna tråd, inlägg 5, 6 och 9: http://precisensan.com/antikforum/sh...-och-gerda-tro

      “Det förekommer nämligen ibland missuppfattningen att de konstnärliga formgivarna även har tillverkat glasen.
      Dagens studioblåsare, som gått genom glasskola på Kosta eller Orrefors eller "gått den långa vägen", gör dock ofta både och.”

      “Simon Gate sa en gång till min storasyster i Orrefors, att tillverka glaset, det kunde han inte. "Jag skulle inte ens klara av att hålla formen och bära in!"
      Men designa, dvs rita och diskutera den slutliga utformningen med mästaren på ritkontoret och vid mästarstolen i hyttan - det behärskade han till fulländning, liksom kollegan Hald och de som kom efter dem.”

      “Edward Hald berättade i ett radioprogram 1959 om hur det gick till på Orrefors på hans tid:
      Hald förklarar att glaskonstnärerna vid glasbruken inte själva "gjorde glasen" – dvs. att de inte själva kunde utföra hantverket i hytta eller sliperi utan att de hade yrkesskickliga blåsare, gravörer och slipare till det. Dessa hantverk hade det tagit alldeles för lång tid för oss att lära, förklarar Hald. Han betonar samarbetet mellan konstnär och mästare och menar att ett glas börjar med ett slags prototyp i hyttan – gjord efter en grovskiss. Sedan resonerar konstnär och mästare om hur den ska vidareutvecklas till en slutgiltig form – i ett samarbete där konstnären agerar som en regissör bredvid mästaren i hyttan. Hald stod också åtskilliga timmar intill gravörerna och kommenterade och gav anvisningar, när de skissade mönstren skulle omsättas till en färdig gravyr med de roterande koppartrissorna.”

      Comment


      • #4
        Sevärd uställning....
        Jag såg den i Halmstad, där det var fokus på måleriet
        I Norrköping gäller glaset
        o i Gustavsberg kommer förståss keramiken att stå i högsätet
        men innan dess Gotland där Tyra 'höll till', spännande att se vad som lyfts fram

        Missa inte Marika Bogrens bok 'Tyra Lundgren'

        Comment


        • #5
          Bör kanske nämnas att det inte bara var de två bröderna Josef och Benito Marcoli som tillverkade Tyra Lundgrens glas.
          Det fanns nämligen tre italienare i den verkstaden i hyttan, den tredje var Germano Padoan som efter att han slutade vid Reijmyre glasbruk startade Grännahyttan.

          Comment

          Working...
          X