Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Barntallrik, Gefle "10611"

Barntallrik, Gefle "10611"

Hittade min pappas gamla barntallrik i gömmorna. Det hade varit roligt att veta mer om den. Med tanke på pappas ålder, så bör den vara från mitten av 50-talet.

Vad kan 10611 stå för? Är det modellbeteckningen? Vet någon vem som står bakom dekoren?

IMAG0291.jpg

IMAG0292.jpg

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Pia,
    Kul med nostalgi. Tror inte att barnservisen hade något namn (finns inte med i Gyllenhammars bok) och siffrorna är nummerbeteckning. Kanske är motiven hämtade från en sagobok, kommer ihåg Sagan om elefanten Babar som gav ut på 50-talet. Nej, det är inte Babar...
    So long...
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-05-13 klockan 09:06.

Nej, Babar är det inte Tycker mig ändå på något sätt känna igen mönstret från något annat. Jag har fått för mig att i alla fall utklädda apor förekom i olika sammanhang på 50/60-talet. Det känns bekant när jag tänker på mammas gamla skolböcker...
    Även om det kanske inte går att få reda på mer om min tallrik, så vore det intressant att se fler. Hur ser annat barnporslin från Gefle ut?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •