Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kardansk ljustsake. Varifrån?

Hybridvisning

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Kardansk ljustsake. Varifrån?

Hallå i mässingen,
    Snubben som uppfann den här konstruktionen för kompasser och ljusstakar ombord var ett geni, men glömde jobbet med att putsa och hålla stakarna snygga. Gillar inte nyputsade metaller, men vart tionde år är det nödvändigt.

Paret tunga ljusstakar i mässing som trivs lika bra på ett bord som på skott (vägg ombord).

Min fråga: Var kan dom vara tillverkade? Vilken tid? Några ledtrådar nedan... so long...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-05-07 klockan 22:07.

Reg.datum
    okt 2009

Hallå igen...

Hallå,
    Vart tog ni vägen? Någon måste väl ändå ha en hypotes eller en gissning. En ledtråd.
    So long...

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Mässing är inte alls mitt gebit, men när du nu insisterar på en gissing så må vara. Jag tycker stakarna har en tendens av empir och då befinner vi oss under första halvan av 1800-talet. Alternativt nyempir men det är mera sällsynt. Då skulle vi parkera runt sekelskiftet 1900. Nä, jag tror mera på det förstnämnda. Men var de är gjorda, ingen aning......centraleuropa?

Reg.datum
    okt 2009
    Hallo Mr Silver,
    Tack för ditt svar. Hoppas att du har rätt, jag är inte säker även om morfar hade likadana som försvann vid ett inbrott. Vad ursprunget beträffar gissar jag själv på England eller Sverige och vad S på vingmuttrarna står för, det vete tusan. Skultuna? Syd? Styrbord?
    So long.... we will meet again...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •