Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Skånskt" allmogefat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: "Skånskt" allmogefat

    Undrar om någon kan säga något om detta loppisfynd. Kan det tänkas gå att härleda till någon känd keramiker. Undrar också om ålder på fatet. Gissar själv på sent 1800-tal. Fatet är ca 35 cm i diameter och ganska tjockt. Glasyren har tyvärr släppt lite på insidan men jag tyckte det var vackert så det fick hänga med hem
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av Benzoka Visa inlägg
    Undrar om någon kan säga något om detta loppisfynd. Kan det tänkas gå att härleda till någon känd keramiker. Undrar också om ålder på fatet. Gissar själv på sent 1800-tal. Fatet är ca 35 cm i diameter och ganska tjockt. Glasyren har tyvärr släppt lite på insidan men jag tyckte det var vackert så det fick hänga med hem
    Om det nu är från Skåne, får jag vibrationer till Kvidinge. Sent 1800 eller tidigt 1900-tal
    skulle jag också vilja tillägga. Kanske är det ett fat av Albert Svensson 1910-1952.
    Last edited by Polsson; 2012-05-06, 20:58.
    p-son

    Comment


    • #3
      Vibrationer från Trelleborg till Kvidinge!

      Ja du Polsson, det kan ju tänkas att det är Albert. Jag köpte fatet i närheten av Anderslöv så... Jag har tittat på några föremål som han har framställt men jag kan inte direkt se någon likhet.
      Får nog införskaffa boken "Skånsk allmogekeramik" av Christina Lindvall-Nordin och studera lite mera om skånsk keramik för det verkar vara intressant. Jag är novis i detta ämne så jag kan varken säga bu eller bä för tillfället.
      Tack ändå för svaret och jag ser ju på alla de andra inlägg som du gjort här att du vet ganska väl vad du pratar om

      Comment


      • #4
        Jag får också en stark känsla av Kvidinge, speciellt då jag tittar på den gröna piplersdekoren.
        "Falkenbergsringen" undertill röjer också viss ålder - och då behöver fatet inte vara från Falkenberg. Det är endast ett begrepp.
        En annan bok att rekommendera, är också "Keramik från Kvidinge" av Tomas Anagrius (2007).
        För övrigt vet Polsson mycket väl vad han skriver och talar om.

        Comment

        Working...
        X