Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Silverstämpel

Silverstämpel

Jag har ett smycke som är stämplat med "800" men inget annat (vad jag kan se ). Antar att det är silver. Vad betyder det i avseende på ålder och ursprung, när börjar man stämpla silverhalt med siffror på det sättet?
    Smycket i fråga är en miniatyrmålning infattad i en brosch/ ram i silver. I min mening föreställer porträttet någon engelsk nobilitet - kanske Elisabeth 1 ( kragen ser 1600 tals ut).
    Målningen är även signerad, kan någon se av vem?
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Det är alldeles i slutet av 1800-talet när man börjar övergå till promillestämpling i Europa. Att ge något år är svårt, det varierar, olika år i olika land. I Finland 1891, i Sverige 1974, så....
    800 halten är en halt som använts i följande land Tyskland, Italien, Frankrike, Holland, Polen, Portugal, Schweitz, Spanien även i andra land utanför Europa. Väldigt svårt att säga någonting utan andra stämplar. Det att det fattas andra stämplar är en röd flagga, är det silver överhuvudtaget?

Medlem Finnmickes avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Dessa brukar attribueras till Italien, och man kan nog anta att det rör sig om 800/1000 silver.

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Köpte något liknande till min bättre hälft och trodde det var målat på elfenben men det visade sig vara plast dock silver och märkt 800. Jag tror att jag hittade liknande på nätet från Schweitz eller Österike

Mvh/Bengt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •