Hej!
Köpte denna servettring på en loppis för jag tyckte den såg rolig och speciell ut. Kan någon säga något mer om den? Hur gammal kan den vara? Är det någon sorts souvenir?
Tack på förhand!
FridaIMG_2785.jpgIMG_2786.jpgIMG_2779.jpg
Hej!
Köpte denna servettring på en loppis för jag tyckte den såg rolig och speciell ut. Kan någon säga något mer om den? Hur gammal kan den vara? Är det någon sorts souvenir?
Tack på förhand!
FridaIMG_2785.jpgIMG_2786.jpgIMG_2779.jpg
Kronheimer & Oldenbusch Co i New York, var verksamma mellan ca 1900 och 1942 och servettringen är försilvrad och troligtvis rör det sig inte om tenn eller ens en tennlegering.
Quadruple Plate syftar på kvaliteten och hur många lager försilvring den har. I detta fall fyra. Din servettring är förmodligen från början av 1900-talet.
Så klart det är en souvenir från Atlantic City, New Jersey, en illa beryktad nöjesmetropol, badort och spelhåla mm ca 15-20 mil söder om New York. Känt tillhåll för gangstrar och scandal beuties. Det är ett väldigt speciellt ställe jag har varit där några gånger och gått på de berömda trätrottoarerna (board walks) och besökt de väldiga pirerna som går ut i havet från den fantastiska badstranden. En otrolig turistfälla som är överarbetad i varje detalj, som man inte får missa om man är i Amerikat.
Stan har ju idag en helt annan skyline än den som syns på servettringen. Ringen skulle garanterat göra succe på en antikmarknad i Amerika - varför inte i Atlantic City.
Senast redigerat av HgF den 2012-05-04 klockan 04:20.
Tack för era svar, mycket intressant! Hoppas jag får tillfälle att besöka Atlantic city någon gång, låter ungefär som dagens Niagara falls som är en turistfälla av sällan skådat slag!
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)