Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bo Olls - Norrköping

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005

Bo Olls - Norrköping

För över ett år sedan skrev Bengt H. funderingar kring 1970- och 80talens keramiker i Norrköping, och nämnde bl. a. Bo Olls.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post173380

Konstnären och skulptören Bo Olls http://www.gallerikronan.se/kifin/index.php/olls-kronan finns inte med i vare sig S.E. Vingedals bok "Porslinsmärken", eller "Svensk keramik under 1900-talet" av Bengt Nyström, men väl i boken "Konsthantverk Sverige runt - Glas, Keramik, Smide, Trä, Textil", från 1983.
    Här på forumet har visats några alster av honom, och även om han förekommer sporadiskt i keramiksamlarnas värld och slutade relativt tidigt med keramik, är han värd en egen tråd.

Häromdagen stötte jag på en vacker vas i Kupanbutiken, och tänkte genast Carl Cunningham Cole, med tanke på glasyren. Men signaturen var knepig att tyda, tills det blev möjligen, kanske och ett absolut!

Namn:  Bo Olls 6.JPG
Visningar: 138
Storlek:  32,7 KB

Därefter sökte jag efter honom på nätet för att ta kontakt, hittade ett par mailadresser, och idag damp resultatet ner i inkorgen.
    Han skriver att den är gjord i lergods i asiatisk stil och daterad i början av 70-talet.

Namn:  Bo Olls 1.JPG
Visningar: 145
Storlek:  34,8 KB

Namn:  Bo Olls 2.JPG
Visningar: 142
Storlek:  33,8 KB

Namn:  Bo Olls 3.JPG
Visningar: 142
Storlek:  39,7 KB

Namn:  Bo Olls 4.JPG
Visningar: 138
Storlek:  29,4 KB

Namn:  Bo Olls 5.JPG
Visningar: 146
Storlek:  29,6 KB

Och vidare:
    Min keramiska verksamhet övergick under 70-talet till stengods med ambitionen att skapa verk som hade sin inspiration i koreansk och japansk keramisk tradition. (tang, sung-period)
    I början på 80-tal övergick min verksamhet till konst i offentlig miljö i samband med en separatutställning på Norrköpings konstmuseum. Den renodlat keramiska produktionen tar slut 1985 och då såg mina keramiska verk ut så här
    :

Namn:  Bo Olls 7.jpg
Visningar: 141
Storlek:  47,8 KB

Det är mycket roligt, när respons kommer och jag tror att han och vi andra tycker att det ska bli spännande med fler föremålsbilder att se. Så lägg manken till med vad ni har där hemma!

Seniormedlem Staffordshires avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Den här "fulingen" till ljuslykta köpte min pappa på 1970-talet. Den stod framme i föräldrahemmet i många år. Jag har nu haft den hos mig ett antal år men på grund av platsbrist står den gömd i ett skåp. Min far var mycket konstintresserad och under min uppväxt fick jag följa med på den ena vernissagen efter den andra. Bo Olls sågs ofta i de sammanhangen. Jag har ett minne av att pappa och jag någon gång var i Olls ateljé på Skolgatan men då var jag inte gammal så minnet är mycket vagt. Är inte ofta på stan men nog ser man Bo Olls både nu och då! Dessutom har jag tidigare jobbat ihop med hans fru under ett antal år!
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Strålande, Gideon!

Stort tack för denna presentation av Bo Olls.
    Naturligtvis också ett stort tack till Bo Olls som berättat om sin keramikverksamhet.

Kanske kan han även berätta något om sina 1970-talskollegor i Norrköping Diana Sparw och Eva J:son.

Jag visar bild på en fin ljuslykta av Bo Olls.

Namn:  Resize of 2012-05-05 005.JPG
Visningar: 109
Storlek:  43,0 KB Namn:  Resize of 2012-05-05 004.JPG
Visningar: 126
Storlek:  48,0 KB

Efter tillstånd från Norrköpings Tidningar har jag nu skrivit av en liten artikel som berättar något om Bo Olls, och som publicerades i Norrköpings Tidningar den 4/3 1972.

Boklånare får se keramiker arbeta.

Bo Olls, 23, är en ung keramiker som visar keramik i Norrköpings stadsbibliotek fram till den 15 mars. På fredagskvällen inleddes utställningen med att Bo Olls sparkade igång drejskivan och visade biblioteksbesökarna hur det går till att dreja.
    Många passade på att se hur keramikerns händer skapade former ur lerklumparna.
    - Arbetet vid drejskivan är bara en tiondel av jobbet. Två bränningar fordras innan sakerna är färdiga. Under ”skärselden”, först i 900 grader, därefter bränning av glasyren i 960 – 1000 grader, kan vad som helst hända, säger Bo Olls, född i Vikarbyn, Dalarna.
    - Keramik är inget man kan försörja sig på, säger Bo Olls som delar upp sin tid med att sälja piano och att dreja.
    - Innan en keramiker kan sätta igång och arbeta måste han investera i utrustning för cirka 15.000 kr.
    Då Bo Olls för ett år sedan beslutade att flytta sin verkstad från Örebro till Norrköping, fanns det ingen keramiker här. I dag finns det tre.
    - Vi samarbetar i stället för att konkurrera,säger Bo Olls som tycker det är tråkigt att Norrköpingsborna handlar sin keramik, så kallat fabriksgods, på varuhusen, när det finns engods för halva priset, skapat av unga keramiker på platsen.

Namn:  Resize of IMG.jpg
Visningar: 123
Storlek:  47,7 KB
    Senast redigerat av Bengt H. den 2012-05-27 klockan 17:22.

Ännu en sak av Bo Olls.

Namn:  Resize of damsgård 031.jpg
Visningar: 72
Storlek:  45,7 KB Namn:  Resize of damsgård 032.jpg
Visningar: 69
Storlek:  45,8 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •