Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 14 av 14

Ämne: En fråga om norska vinglas................

Seniormedlem Bandens avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Litt off topic, men jeg har sett bilde alle 6 glassene fra Nöstetangen som Silvervalley fikk kjøpt, og de er 100% sikkert norske. Eneste mulighet for feil er at de er produsert på Hurdal, dit produksjonen, utstyret og arbeiderne fra Nøstetangen ble flyttet i 1776, men dette er av liten betydning. Graveringen (slik jeg husker den) er et monogram i norsk rokokkokartusj, et typisk arbeid utført av Johan Albrecht Becker, enten på Nöstetangen eller på Beckers eget verksted på Bragernes i Drammen etter 1773.

Men ja, ekstremt sjelden å finne større sett med slike glass. Det største norske settet jeg har dokumentasjon på er 12 glass med to tilhørende karafler med lik gravering fra Nöstetangen / Hurdal ca. 1780.

En mulig teori til at slike sett kan overleve så lenge er at de graverte settene fra Nöstetangen og Hurdal ble produsert og gravert og kjøpt inn til en spesiell anledning, ofte bryllup, av rike borgere og adelige. Etter bryllupet ble glassene ble senere kanskje sjelden benyttet igjen.

Banden
    Senast redigerat av Banden den 2012-05-04 klockan 19:41.

Avstängd silvervalleys avatar
    Reg.datum
    maj 2008

6 glas eller fler............

Glas var ju exklusivt och dyrt vid denna tid (1700-talet), så det var nog främst de riktigt rika som hade råd med den lyxen. Och man kunde nog köpa 6 eller 12 glas bara för status,sedan blev de s.k. hyllvärmare. Eller kanske används 1 gång vid något speciellt tillfälle, precis som Banden så riktigt påpekar.
    Och du Rosa,med din "ringa erfarenhet" hur kan du då påstå att det är ovanligt med så många likadana glas av den åldern ? jag bara undrar !
    Det förekommer faktiskt då och då,att man ser 6 eller flera likadana glas till salu ! Den som söker han finner. Kollade runt för skojs skull igår och fann t.ex. på ebay.de 6 st mycket fina barockglas till salu. Kolla själv om du inte tror på detta, så ovanligt är det inte. Jag har haft,och har, ett flertal set med 6 st glas av samma slag. Och nu pratar vi om 1700-tal !

Seniormedlem Rosas avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Nu har jag lärt mig något igen på PES! Hoppas det inte uppfattas fel att en mindre kunnig kommenterar ett svårt ämne. Ebay har jag aldrig tittat på, däremot kollar jag ibland på glas (mest från 1800-talet) på t ex Auktionsverket, Bukowskis och antikmässor. Även ibland på Tradera, men det är tidsödande eftersom det är så glest med äldre glas där.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
    Du Rosa, jag hade för ett par år sedan 6 st Crystal Dessert från Nöstetangen, mycket rara glas som fick komma hem till Norge igen.
    Varför kan man inte ha 6 st likadana glas ? efterlyser logiken i ditt ifrågasättande !
    Har åldern något med antalet glas att göra ,jag bara undrar. Ingen köpte väl bara ett glas ? i lyckliga fall bevaras sedan glasen genom århundradena. Har ju att göra med
    hur rädd man är om dem och hur ofta de används ! SIC.
    (Ita!)

Ovanligt är det allt.
    Köptes nog många enstaka glas så att husbonn kunde ta supen i ett fint glas-glas.
    Tycker det varit mycket enstaka glas på de bonnauktioner jag bevistat genom åren.
    Är ofta annorlunda på högreståndsauktioner. Den senaste jag var på uppvisade 12 spetsglas med omvikt fot och luft i benet.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •