Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruben Rising hos Rörstrand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ruben Rising hos Rörstrand

    I mars 2009 trycktes en ingående artikel om döve modellören Ruben Rising (1869-1929) i tidningen Dövas Rötter, utgiven av Sveriges Dövhistoriska Sällskap.
    Han var anställd hos Rörstrand och var med om hela jugendperioden hos fabriken.


    Click image for larger version

Name:	RR-artikel 1.jpg
Views:	1
Size:	75,5 KB
ID:	648791


    Artikeln är på två helsidor (mittuppslag) och ovanstående bild visar alltså bara början.
    Den som vill läsa mer, får passa på att beställa den, eftersom tidningen trycktes i endast 200 exemplar och 44 återstår idag.
    PM:a mig för mailadressen till kassören i Sveriges Dövhostoriska Sällskap, som vill ha 50:- plus porto insatt på konto. Han sänder tidningen (16 sidor i A4-format) efter att fått adress och betalning.

    Tidningens omslagssida.
    Click image for larger version

Name:	RR-artikel 2.jpg
Views:	1
Size:	35,4 KB
ID:	648790


    Ur "Svensk keramik under 1900-talet" av Bengt Nyström m.fl. (2008):
    Ruben Rising (1869-1929).
    Skulptör, keramiker, Manilla dövskola, viss utbildning i bildhuggning. Anställd vid Rörstrand troligen från 1888 som formare/drejare och porslinsmålare, konstproduktion från 1898, kvar vid fabriken till 1926. Arbetade bl.a. med skulptural utformning av vaser i fältspatsporslin med underglasyrmålning i fabrikens stil i Alf Wallanders efterföljd.

  • #2
    Tack för detta Gideon!

    Eftersom jag har läst artikeln får jag ge min största uppskattning till modellör Ruben Rising och speciellt till artikelförfattaren.

    Comment


    • #3
      Roligt att artikeln blev uppskattad, Bengt H.

      Jag vill tillägga att 50:- kan tyckas vara mycket för en tunn tidning, men så är den också, förutom Risingartikeln, späckad med andra dövhistoriska berättelser.
      Beloppet går in i den ideella föreningens verksamhet och sparande (för inköp av dövhistoriskt värdefulla föremål i framtiden).
      På det sättet blir köpet ett stöd till sällskapet, men jag tror också att numret, i och med den lilla upplagan, kommer att vara extra intressant för den som samlar på tryckt information om keramik och keramiker.
      Kassören bor i Örebro, och är inte densamme som Gideon.

      Artikeln i sin helhet.

      Click image for larger version

Name:	RR-artikel 3.jpg
Views:	1
Size:	45,2 KB
ID:	534329
      Last edited by Gideon; 2012-04-28, 13:15.

      Comment


      • #4
        Priset sänkt till 30 kronor

        Eftersom inget intresse hittills har visats, meddelade nu kassören för Sveriges Dövhistoriska Sällskap, att priset är sänkt till 30:- plus porto.

        Comment


        • #5
          Han var duktigt han Rising!
          < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

          Comment


          • #6
            Brorsbarn?

            Hallå Gideon. Dagens promenad företogs på Skogsö i Saltsjöbaden där Boo gamla kyrkogård ligger. Precis mittemot Boo Gård och vid Lännerstasundets utlopp i Baggensfjärden. Nåväl, vi flanerade runt lite på den gamla gravplatsen bland de glest belägna gravvårdarna. Där låg det en liten stenplatta och vad tror Du det stod, jo G A Rising. Vad jag har kunnat utröna så hade inte Ruben några barn men väl syskon, kanske ett syskonbarn som ligger begravd på Skogsö eller vad tror Du. Avvikelse från ämnet, javisst, men det tar jag.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Nå jag undrar om inte Ruben var farbror till gossen som slumrar här och alltså bror till en av Sveriges kändaste apotekare, Adolf. Ruben och Adolfs föräldrar är i sådana fall Viktualiehandlanden Carl-Isaac Rising och Julia Jacobina Grundén. Men detta vet säkert Du mycket bättre Gideon. Kul ändå om så skulle vara fallet tycker jag som fick Rubenvibbar där på den gamla kyrkogården.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Du har alldeles rätt i att Ruben var bror till apotekaren Adolf, och det intygas av den förteckning som 1880 finns för hushållet på Krukmakaren 7 i Maria Magdalena rote 16, Stockholm:
                Rising, Carl Isak 1837 Far
                Grundin, Julia Jacobina 1844 Mor
                (Barn), Adolf Abraham 1866 Barn
                (Barn), Axel Ruben 1869 Barn
                (Barn), Anna Julia Elisabeth 1868 Barn
                (Barn), Ester Maria Johanna 1872 Barn
                ----------
                Anderson, Christina 1836 Ensam

                Men huruvida Ernst Karl Gustaf Adolf har Ruben till farbror, törs jag inte riktigt svära på, enär han föddes i Schweiz. Kanske var det omständigheter som gjorde att han kom till världen bland alperna, men nu vilar han alltså i svensk jord.
                Det är dock ett roligt fynd Du gjorde, och en ny aspekt har väckts - bror till känd apotekare minsann!
                Likväl - fler av Rubens alster skulle jag dock vilja ha...

                Comment


                • #9
                  Jo men det vet jag Gideon. Adolf disputerade vid universitetet i Basel 1901. Han gifte sig 1904 i maj och Gustav Adolf föddes i oktober samma år. Aja baja......lite för tidigt om man är sån, men det är ju inte Du och jag som tur är. Adolf återkom till Sverige 1908. 1921-1936 innehade han apoteket St Erik som låg på gissa var, jo Kronobergsgatan 27, samma adress som Gustav Adolf var skriven på. Hur jag vet det, jo jag har ju Röda Boken från 1936 och där står gatorna och numren i bokstavs- resp. sifferordning så det är bara att leta upp Kronobergsgatan 27........ Du kan ju alltid ringa och kontrollera uppgifterna om Du inte tror mig, tyvärr blev bilden lite suddig men det beror på kvällströtthet.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2012-05-31, 01:42.

                  Comment


                  • #10
                    Aha!
                    Den den Röda Boken verkar ju vara bra att ha, inte minst i röjande syfte, som här då någon laborerat något tidigt.
                    Tack för den upplysningen och naturligtvis ska jag telefonera Dig.

                    Det var ingen dålig länk Du visade på. Adolf hade en hel del att bestyra i sina dagar.
                    Två berömda Risingar får vi sammanfatta det här till.
                    Last edited by Gideon; 2012-05-31, 02:05.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Aha!
                      Två berömda Risingar får vi sammanfatta det här till.
                      Precis, ADRIS och RURIS-

                      Comment


                      • #12
                        Stilla Dig, eller det blir RISing till helgen.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Stilla Dig, eller det blir RISing till helgen.
                          Men Du noterade väl att Adolfs firma hette Adris agentur & fabriksfirma. Adolf Rising, varav följer som man säger inom matematiken Ruben Rising.
                          Nu ligger jag riktigt risigt till, hej då...........................

                          Comment


                          • #14
                            Cedersbergs Rising

                            Gideon, Du vet vad detta handlar om: Johan Jakob Schmidt vid Cedersbergs glasbruk. En dövstum ritare/gravör av högsta klass.......
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Jadå, och tack för den bilden!

                              Uppgifterna om Johan Jakob Schmidts levnadstid är lite olika, men detta får man tro på:
                              Ur: http://aforum.genealogi.se/discus/me...tml?1139091401
                              I Vist vigselböcker E:1 finns
                              18171228 gifte
                              Hyttmästare Enkl Gottfrid Schmidt i Cederbergs Glasbruk och Enka Lena Askenbom
                              (Lena gifter om sig med denna som förmodligen är bror med hennes första man se nedan)

                              I Vist vigselböcker C:3 sidan 539
                              Christallsarbetaren Johan Jacob Schmidt och Helena Askenbom i Säby Säteri gård
                              I husförhör AI:3 sidan 145 finns
                              Johan Jacob Schmidt f.1771 död 1806
                              Lena Askenbom Schmidt f.17630917
                              dotter Anna Magdalena f1795
                              dotter Johanna Christina 18000604
                              son Adam 1803 denna flyttar 1806 och blir fosterson hos Petter Månsson och Brita Jonsdotter
                              dotter Eva 18030428
                              När Lena A:s andre man dör 1820 flyttar hon till Stockholm

                              Och så finns det mera att hämta, tillsammans med bild, hos Tekniska museet:
                              Enligt säljarens uppgift från Råstorp, Kisa sn., Östergötland. Knappast tillverkad vid Cedersberg (gr. 1781), som nedlades 1830. Troligen från Wengelsholms glasbruk, Rumskulla sn., Småland (1826-1897). Möjligen graverad av Johan Jacob Schmidt ("Den Dumbe", dövstum) som arbetade vid Cedersberg men sedermera flyttade över till Wenzelholm.

                              Comment

                              Working...
                              X