Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Werktyg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Werktyg

    Det mesta går att samla på. En del utan någon som helst tanke bakom, men personligen tycker jag att samlande utan tanke är som att förfalla till av vad som är "inne". Trend alltså. Bilderna här nedan faller ganska klockrent in under rubriken industrihistoria. Och någon gång vart tjugonde år är också detta trend, det är avhängigt av vad som proffsen "trendat upp" för att få råd att skaffa nyare årgång av Mercedes.

    Ovanstående är mest skrivet för att få igång en debatt. Uteblir debatten ser jag två möjligheter till varför. Det ena är att det skrivna är självklarheter, det andra är att denna eventuella kunskap är det bäst att tiga ihjäl. Eventuellt finns en tredje orsak, forumet är känslomässigt dött???
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Vet inte om jag tolkar dig rätt LS men sak samma. Är själv vad jag tror trendlös i mitt samlande. Har börjat köpa kopparsaker som nog måste ses vara helt ute. Tycker koppar är vackert att beskåda i alla dess former. En trend tycker jag skapats av er gamla flasksamlare. Genom att det skrivits mycket och bra om flaskor av alla sorter har många fått upp ögon för detta samlande. Även jag som varit totalt ointresserad av flaskor har börjat köpa en och annan. Har säkert blivit svårare för "er gamla" att göra fynd. Samtidigt har ni väl fortfarande ett försprång före oss nya flaskköpare tack vare er kunskap. Men gapet minskar ju mer nykomlingarna förkovrar sig. Vet inte om LS och andra flasksamlare av den gamla skolan håller med men visst är det trendigt just nu att samla flaskor. Har bara tagit upp ett exempel på att det går att skapa trender även bland samlare. Att skapa trender är nog inte svårt om rätt person och kunskapare talar gott om just det han eller hon vill trenda. Att samla allmoge och diverse kuriosa har nog inte så mycket med trender att göra utan snarare intresse för att bevara. Hoppas inte forumet dör ut utan att vi törs fråga och svara om saker vi kan eller vill kunna. Vet inte om det var om detta LS ville prata men nu har jag skrivit ett antal rader i forumet som jag tycker har framtiden för sig om vi alla gör vårt bästa.

    Comment


    • #3
      Översta ensamma skiftnycklen har jag inte sett tidigare, en kul och förmodligen riktigt ovanlig en.
      Ni vet vad detta är för något verktyg?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Vid giftermål har denna tapp sällan någon funktion?
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          I dagens läge hade den haft ett större berättigande vid bröllop eftersom det är betydligt större antal kvinliga präster.

          Comment


          • #6
            Åååh! Den fasta multinyckeln var ju helt fantastisk! Jag älskar mekaniska ting. Och gärna fiffiga uppfinningar som den på bild nr 2. Först kunde jag inte förstå kombinationen av fast nyckel och blamått, men sen kom jag på att det ju är en fast skiftnyckel... Underbart!

            Och jag håller fullständigt med i inlägget i övrigt. Visst ska man samla på det varav hjärtat är fullt! Det finns ingenting som är så tråkigt som att samla ihop till allt i en katalog (ex: pyro eller Lisa L-figurer). Visserligen samlar jag själv på det sättet, med en skillnad: Jag har satt ihop katalogen själv...

            Comment


            • #7
              Werktygen visar ju också att inget är nytt under solen. Dagens fantastiska "multinycklar" fanns även för 100 år sedan.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Eftersom jag sett dessa verktyg i verkligheten så måste jag bra få säga att de är mkt roliga och går under en kategori av saker som jag för några år sedan gick förbi utan att lägga märke till men numera uppskattar mer och mer. Man utvecklas i sitt tänkande och kunnande och jag skulle inte ha något imot att ha dom i min samling idag !
                Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                Comment


                • #9
                  Jag har ett werktyg från Arvika Verken som inte är så speciellt upphetsande precis men ändå inget man hittar hur som helst. Bild bifogas !

                  Jag måste få kommentera L.S. nya avatar också ! när jag tittade lite snabbt första gången så tyckte jag mig se Robert Deniro från "Taxi Driver"

                  Får man gissa på att bilden är från 60 talets mitt ?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Björn L; 2007-02-10, 13:07.
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                  Comment


                  • #10
                    Bladmåttsskiftnyckeln - eller vad kallas typen - är ju en riktig raritet. Har sett en variant av denna typ tidigara hos en storsamlare i Sörmland. Systemet har så vitt jag vet endast tillämpats av ett fåtal uppfinnarjockar i skiftnyckelsvängen. Det hade varit roligt att få några data om den här varianten.

                    På svensk botten har vi dels "H. Kling / Torshälla", dels "Torshälla sågbladsfabrik" att leta efter när det gäller skiftnycklar. Dessa båda varumärken - som jag misstänker är en och samma fabrik - tillverkade numrerade serier av vertikalt arbetande förjohanssonska skiftnycklar som är väldigt trevliga med handtag i trä.

                    Vill man kolla hur det ser ut ute i (väst) världen kan man söka på 'monkey wrench' på Ebay, då dyker det upp en del äldre amerikanska varianter att titta på.
                    Last edited by HgF; 2007-02-10, 04:12.

                    Comment


                    • #11
                      Jo, där slog hästmannen till klockrent på spiken, avataren är exakt från mitten av 1960-talet.
                      Vad gäller samlande och trender kan man resonera en hel del, det går att vrida och vända i all evighet. Jag har helt fel lagt diskussionen under allmoge, det s.k. kafferepet måste vara mer rätt. Återkommer senare, det är inte helt ointressant att försöka veta vad man håller på med.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #12
                        Innan jag hastar iväg på en möjlig samlarrunda, ska först släppa av sambon vid tågstationen, vill jag uppmuntra denna tråden och samtdigt ge en eloge för en trevlig avatar till LS. Återkommer senare idag.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Jag tyckte väl egentligen att den första frågan att frågan som inte handlade om verktygen i sig hörde hemma under lounchen.
                          Att man skapar "trender" handlar nog mindre om att man vill kunna köpa en mercedes - och mera att man vill sitta på den outtalade kunskap som gör att man kan hålla styrelserummen och andra viktiga positioner stängda för andra än sina gelikar - det betalar sig mycket bättre än en futtig mercedes. Å andra sidan finns liknande värderingar även i vad som skapar en "riktig arbetare".

                          Jag vill minnas att jag disskuterat varför jag samlar förrut, både här och på AP, och nog märker jag att vi ofta har väldigt olika skäl - jag vet inte om man nödvändigtvis behöver rangordna orsakerna till samlandet - men visst är det intressant - nog kunde vi skapa en ny disskussion om det är fler som vill

                          Själv är jag ju bonnläpp - och 1900-talet har jag alltmer kommit ifrån i mitt samlande, så det är klart att bladmåttsskiftnycklar hör inte till mitt huvudsakliga samlarområde - fast någon får gärna berätta mera om skiftnyckeln och dess föregångare - något har man väl insupit men området är ganska blankt för mig
                          Hoppas det inte gör mig till en känslomässigt död människa
                          När man bor i en 2:a på 62 kvadrat i Stockholm måste man ju dessutom försöka begränsa sig lite i sitt samlande.

                          Verktyg har jag väl visat förrut - här är några från städskåpet - absolut inget ovanligt. Fast det här kanske skulle handla om tidiga skiftnyckelsvarianter?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Riktigt trevliga verktyg på din bild, härligt när man ser att det handlar om brukade ting och inte saker som finns till enkom för att titta på.
                            766 har lagt in foto på en gängtapp, då kontrar jag med ett väldigt primitivt svängjärn till just gängtappar. Det är 42 cm långt. 33 cm långt är verktyget för framställning av utvändiga gängor på de två följande bilderna.
                            Bifogade filer
                            --I de blindas rike är den enögde kung.--

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av 766 Visa inlägg
                              Översta ensamma skiftnycklen har jag inte sett tidigare, en kul och förmodligen riktigt ovanlig en.
                              Ni vet vad detta är för något verktyg?
                              Några liknande och kanske bättre än dina.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X