Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Pressglas skålar

Pressglas skålar

Hei

Hygelig om noen av dere pressglas samlere kan fortelle meg det dere vet om disse tre små fat på stett. Ytterst til høgre vet jeg er ala greque, men det er alt. Gjerne med alder og hvis mulig produsent..... Ha en fin dag.........
    Bifogade bilder Bifogade bilder            

Seniormedlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Hei Karve og velkommen! Nå har du hoppet inn i EBs tråd om merket pressglass og dine saker er vel ikke merket? Det til siden: den fremste/minste skålen dine tror jeg er Thor som ble produsert av Høvik og Hadeland. Har ikke årstall i hodet, og det vil være umulig å si noe sikkert om når og hvor den er produsert når den ikke er merket. Men mønsteret tror jeg er Thor.
    Moderator kan kanskje hjelpe til å lage en egen tråd? Og et lite tips til Karve: Én ting pr tråd er det beste: da er det lettere å kommentere, enklere å beholde oversikten og ikke minst: mye bedre å søke på senere. mvh pepita

Cool

Citat Ursprungligen postat av pepita Visa inlägg
    Hei Karve og velkommen! Nå har du hoppet inn i EBs tråd om merket pressglass og dine saker er vel ikke merket? Det til siden: den fremste/minste skålen dine tror jeg er Thor som ble produsert av Høvik og Hadeland. Har ikke årstall i hodet, og det vil være umulig å si noe sikkert om når og hvor den er produsert når den ikke er merket. Men mønsteret tror jeg er Thor.
    Moderator kan kanskje hjelpe til å lage en egen tråd? Og et lite tips til Karve: Én ting pr tråd er det beste: da er det lettere å kommentere, enklere å beholde oversikten og ikke minst: mye bedre å søke på senere. mvh pepita
    Hei Pepita
    Takk for din info.Jeg er nok noe uerfaren på dette fora, og hadde ikke tenkt noe over at jeg " snubler inn " i en tråd med et eget emne. Jeg mener å huske at det første innlegget i denne tråden var " enda en samlerting " eller noe lignende.... men men . Da får jeg trå varsomt i mine videre studie i et ellers perfekt fora for diverse emner.

Cool

Da prøver jeg igjen, etter å ha skjønt dette med å følge diverse emner. Tanken min med "Pressglass-skåler" var som så mange andre å finne mønsteret, fabrikanter osv....

Da prøver jeg med en jeg fant i helgen, en utrolig sjarmerende skål med avrevet fot men erstattet med en trefot som har fått med årenes løp en vakker patina etter å ha vært rødmalt engang... etter min vurdering av treverket er denne reparert ikke senere enn 1900... noen komentarer ???

Ellers hadde det vært hyggelig om noen kjente til mønsteret,produsent av fatet ( sukkerkoppen )
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Grattis karve, den lagningen ger ju absolut en extra dimension åt skålen. Mönstret ser lite ut som en pressglasvariant av Helgaslipning.
    "Primerose" kallas en annan liknande dekor..............
    Senast redigerat av prylsnubben den 2012-06-13 klockan 20:40.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Grattis karve, den lagningen ger ju absolut en extra dimension åt skålen. Mönstret ser lite ut som en pressglasvariant av Helgaslipning.
    "Primerose" kallas en annan liknande dekor..............
    Takk for tips Prylsnubben......... Ja, etter min mening er denne mer "levende" enn som uskadet, da den viser også hvor dyktige folk var før på å ta vare på ting. I dag kaster vi det meste, og reiser på IKEA å kjøper "døde" ting. Jeg hadde en antikk-butikk i mange år med navnet ANTIKEA. Tanken bak firmanavnet var : ANTI IKEA, jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på det navnet........... Ha en fin dag ...................

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •