Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Blå golvvas - Gullaskruf?

Blå golvvas - Gullaskruf?

Vi har en blå golvvas som är 35 cm hög och ca 20 cm vid på det bredaste stället. Vasen har en fågel som sigill. Vasen kan mycket väl vara från Gullaskruf, troligen äldre än 60-talet.

Är det någon som vet mera med säkerhet? Finns fler golvvaser av liknande modell?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ser ut som en Golvvas 14/42 formgiven av Hugo Gehlin 1942 för Gullaskrufs glasbruk. Den gjordes i två storlekar, enligt katalogen 250 och 390 mm.
    knappast meningslöst.

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Nu är jag ju lite partisk, men jag tycker den är fantastiskt snygg! Är den till salu får du gärna skicka mig ett PM.

Tyvärr inte till salu, min sambo har ärvt den, tillsammans med lite mer glas och konst, efter sin morfar som var försäljare på Gullaskruf .
    Connecting generations

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Åh, spännande! Då förstår jag att ni inte vill sälja. Min egen morfar var för övrigt stins i Gullaskruv...

Ni har inte tillgång till nån gammal dokumentation, fotografier, bilder, broschyrer, priskuranter eller något och det hållet? Jag vet åtminstone två på det här forumet som i så fall skulle vara genuint intresserade av kopior.

Tyvärr, vi saknar också dokumentation för att identiifera allt glas med Gullaskruf som troligt ursprung.
    Connecting generations

Moderator cjfs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Nu är det väl i och för sig så att jag redan har en del dokumentation, men är man samlare så är man, och då vill man gärna ha så mycket som möjligt...

När vi kom hem från stugan med lite gladiolusar så kom vasen äntligen till användning.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Connecting generations

mums vilken läckerbit =)))
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •