Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Jugend från Rörstrand – en liten bildkavalkad

Seniormedlem emdes avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Jugend från Rörstrand – en liten bildkavalkad

Namn:  Grand Prix.jpg
Visningar: 346
Storlek:  98,5 KB

En serie bilder på Rörstandspjäser i jugendstil finns nu att beskåda här:

Tänkte att det kunde vara av intresse för keramikintresserat folk här på forumet!

Vaserna m.m. är ett urval från Rörstrand museums samling. Gillar ni dem, och har möjlighet att besöka Lidköping, så åk dit och titta i verkligheten också – det är ett fint litet museum!
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ @}}>----- [ Markus D. - Rörstrandsnörd - 1895-1926 ] -----<{{@ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Emde och tack,
    Det där var roligt att titta på. Min favorit får bli tigrarna. So long...

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Suveränt emde!

Makrokristallinglasyren är superläcker, annars är tistelvasen en favorit.
    Mycket bra information du lagt in till varje objekt. Tack!
    Senast redigerat av simco den 2012-04-14 klockan 17:42.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Tusen tack för en härlig bildkavalkad, emde!
    Det är omöjligt att välja ut ens tre favoriter - i stundens ögonblick blir varenda en det.

Jag fastnade dock för lockurnan av NEL, "Art deco-figurer & kinesiska blommor" från 1926.
    Den fick mig osökt att tänka på Forårsvasen, utförd i tre delar av Herman A. Kähler och dekorerad av Karl Hansen Reistrup, till den nordiska industri-, lantbruks- och konstutställningen i Köpenhamn 1888.
    Om Du har möjlighet, så titta på sidorna 18 och 19 i boken "Kähler & Keramikken" (2001) av Ane Maria & Annimi Holst Scmidt, för en jämförelse i kulör och teknik.
    NEL kan ha sett den.

Tackar och Bockar, helt fantastiskt att se sådana skönheter

Reg.datum
    nov 2005
    Tre totalt olika favoriter hos tre olika personer!
    Själv är jag lite extra svag för stengodslockdosan med gässen

@Gideon: Ska absolut slå upp referensen du nämner ikväll. Den NEL-vasen har förresten på andra sidan ett "glatt skuttande naket par".
    Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ @}}>----- [ Markus D. - Rörstrandsnörd - 1895-1926 ] -----<{{@ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Reg.datum
    nov 2005
    @Gideon: Jag ser varför du kom att tänkta på "Forårsvasen" - den också med en antikiserande kvinna i guld mot en djupt sevresblå bakgrund. Lustigt att det är 38 år mellan pjäserna! Det måste väl ändå sägas vara en extremt otypisk pjäs för Kählers verkstad?
    Jag misstänker att något tryck eller dyl. agerat som förlaga eller i vart fall inspirationskälla. Antikens bildideal kom ju lite grann i ropet igen i.o.m. Art Deco'n under den tid då NEL gjorde sin lockurna. Sen är de blommande grenarna på den mer kinesiskt inspirerade (googla på "ginger jar" !)

Tack för Ögongodiset

Reg.datum
    nov 2005
    Varsågod jani!

Och jag gillar fikonvasen på översta raden. den ser ut att vara framställd med sgraffitoteknik och sedan överdragen med klar glasyr, Men det är svårt att säga säkert på bild...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •