Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kaffekanna m blå blommor och guldmönster, rakstämpel: Vilket namn, ålder och stil?

Kaffekanna m blå blommor och guldmönster, rakstämpel: Vilket namn, ålder och stil?

Ja, jag försökte klämma in allt jag undrar i rubriken.
    Den här kannan har stått i min lokala välgörenhetsbutik ett bra tag, så med lite nedprutning fick den äntligen följa med hem.

Jag är urdålig på stilar, och blev förvånad att se en rakstämpel under denna, jag trodde den var senare än så. Men som sagt, urdålig...
    Nu undrar jag över både namn, ungefärlig ålder och inte minst vad man kan kalla denna stil. Gärna så mycket info ni orkar ge!

Har betat av en del av alla Rörstrandtrådar, men inte alla ännu, så om denna dekor redan finns omnämnd ber jag om ursäkt. Namn:  kanna.jpg
Visningar: 193
Storlek:  56,3 KBNamn:  kanna stämpel.jpg
Visningar: 162
Storlek:  40,1 KB
    Servisdekorhäftet är beställt men har inte kommit än:-).

Vacker kaffekanna som bör vara tillverkad tidigare än 1884 då Rörstrands-stämpeln med kronor togs i bruk. Får jag fråga om du kan se om de blå blommorna är handmålade?

För att ytterligare komplicera det lite!

Bild lånad av Mvh på AP, tack
    http://www.antikviteter.net/antikpra...70/276024.html
    Senast redigerat av Kaptenen den 2012-04-12 klockan 19:22.

Precis det tänkte jag också, att kannan var slående lik GB´s Blå Blom.

Ja men attan, det är ju rena tvillingen! Till min mors förhatliga finservis till på köpet... Dock har hon ingen kanna, så kan inte jämföra. Men det ser bara ut att vara smådetaljer som skiljer: uppe på handtaget, veckad form längst upp på ringningen och förstås att Blå Blom känns mycket smäckrare i detaljerna.
    Godset i denna känns helt annorlunda än i Blå blom förstås, på så sätt kan jag ju känna att den här är mycket äldre, men för mig såg mönstret ut som sekelskifte ungefär. Så jag började nästan tvivla på min nyligen inlärda kunskap om rakstämpelns slutdato.

Jag tror inte att det blå mönstret är handmålat, bara gulddetaljerna.

Mönstret är annorlunda på andra sidan, här kommer en bild.Namn:  kanna 2.jpg
Visningar: 202
Storlek:  95,9 KB

Ingen som har någon aning?

Jag är ju så nyfiken, både på tid, dekor och stil!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •