Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 79

Ämne: förr och nu

Den där kampanjen blev den direkta orsaken till att jag minskade mitt brödätande från 10-12 skivor om dagen. Ätdisciplinen har varit tämligen god, jag ligger fortfarande kvar på 6-8.

Det finns många saker som sporrar till förändringar, nya vyer, nya behov. Teknisk utveckling som med t.ex. telefoner och datorer. När man ser äldre science fiction serier/filmer, så ser man hur man förr i tiden trodde att framtiden skulle se ut. I serien Månbas Alpha (Space: 1999) hade dom datorer, men dessa datorer skrev ut sin informationen på pappersremsor. Idag (samt även 1999) är våra datorer långt ifrån pappersremsor, och vi tittar på våra skärmar, stora som små.

Ibland vet man inte om att man behöver en specifik sak förrän man sett det i reklamen, eller upptäckt att ens vänner och kollegor har något som man själv inte har. Då vill man inte vara sämre, och hakar på. Ibland blir man nöjd, ibland tänker man...vad sjutton köpte jag det här för? Alla har vi väl saker i skåpen som bara ligger där, som aldrig kom till användning.

Ibland skyller vi på “samhället” för det som sker, olika förändringar. Som om samhället är en individ och det kommer ett påbud om att så ska vi göra nu, det har samhället bestämt. Men samhället är vi allihopa, tillsammans. Styr och ställer gör våra folkvalda politiker, men det är vi, väljarna, som röstar in dom. Politikerna för den politik som majoriteten av väljarna vill ha.

Jag kommer ihåg en artikel som jag läste i lokaltidningen. Det var en mamma som var orolig för sin pojk, när han var och badade. Det fanns inga badvakter längre, de hade dragits in. Mamman var självklart orolig. Utan badvakter kändes det inte lika tryggt.
    Man kan då fråga sig varför en badvakt dras in? Är det samhället som är elak mot oss? Nej, samhället är ju inte en person utan vi alla tillsammans, men om vi sänker kommunalskatten, transfererar pengar till jobbskatteavdrag, ROT och RUT, så måste vi ta pengarna någon annanstans. Då dras t.ex. badvakter in, bemanning inom vård/äldreomsorg minskas, försämringar i skolan osv. Mamman som saknade den indragna badvakten hade troligtvis fått sänkt kommunalskatt samt jobbskatteavdrag, kanske använt sig av både ROT och RUT. Kanske hade mamman inte fått vare sig det ena eller det andra, utan bara drabbats av en indragning av badvakten.
    Vi gynnas/drabbas olika av ovanstående. Många vill gärna ha sänkt kommunalskatt, jobbskatteavdrag, ROT och RUT, samtidigt som man vill ha kvar en oförändrad/gärna ökad servicenivå i samhället. Ekvationen går inte riktigt ihop. Man kan inte äta kakan och samtidigt ha den kvar!

Språkbruk
    Jag blev för ett tag sedan uppringd av en kille på Bredbandsbolaget. Han undrade vad jag tyckte om Bredbandsbolaget. Eftersom jag haft en del strul, så sa jag att Bredbandsbolaget är “inget att yvas över”. Killen blev glad över mitt svar, han tyckte det var trevligt att höra att jag var nöjd. Jag förklarade att nej, jag är inte nöjd. Han kände inte till uttrycket inget att yvas över.
    För ett tag sedan var jag hos skomakaren, skulle klacka ett par skor. Jag frågade skomakaren om han kunde göra det på stört, och möttes av ett enda stort frågetecken. Uttrycket att göra något på stört kände han inte till.
    Jag gjorde en referens till Robert Lind i Kramfors, till en person i 20-års åldern, och även där möttes jag av ett frågetecken.
    Känner mig onekligen gammal när jag möts av dessa frågetecken, pratar vi samma språk? Nu är det väl inte så konstigt när olika generationer möts, för det är en del artister/skådespelare som jag inte känner till idag, samt att det hela tiden kommer in nya ord i språket, inlånade ord, svengelska ord. Samtidigt används inte en del yttryck längre eller lika flitigt, och yngre möter inte dessa, och står således frågande till dess betydelse. Vi skriver inte ut något på skrivaren, vi printar. Vi chattar, twittrar, messar osv. Det kanske ses normalt att yngre inte känner till äldre uttryck, men att vi över en viss ålder inte känner till nya uttryck beror på att vi är gamla "töntar"!?! Vi hänger inte med i tiden/utvecklingen. Om det är bra eller kefft, det är upp till var och en att avgöra.
    En annan rolig sak. Fettisdag. Dagen då vi äter semlor. En kollega på jobbet frågade mig för några år sedan. Fettis-dagen, är det tjockisarnas dag? Hon sa att hon aldrig hört talas om fettisdag, och undrade om det var en dag för alla feta.

Sedan är det väl en modernisering av språket/livsstilen. Istället för en kaffe med mjölk och en muffins, så tar vi en café au lait och en cupcake. Att beställa kaffe idag är ett äventyr, ett spännande äventyr. Hemma kör jag vanlig kaffebryggare men är lite sugen på att köpa en kapselmaskin. Det finns en uppsjö modeller att välja mellan, men lockande är det. Att även hemma kunna sitta och dricka en latte. Någon som har tips på en kapselmaskin som du är nöjd med? Tipsa gärna!

Kim , du skriver: “Visst är det både bra och intressant att bubbla om utvecklingen på ont och gott, men det mesta som sägs har man hört förut”
    Detta stämmer in på mycket av det som tas upp i Lungan, vi har hört det förut, men det betyder inte att bara nya saker som vi inte hört förut ska tas upp. Då skulle det bli väldigt tyst i Lungan! Vad som sporrade mig att starta denna tråd var Thor Modéen. Jag blev helt fascinerad av att någon kunde dömas till böter för att vara för rolig. Det var som det stod i min länk: "Det torde vara enda gången svenska komiker fått domstols vitsord på att ha varit roliga."

Det är i alla fall kul när olika generationer möts. Vi kan lära av varandra, och det är berikande.
    Senast redigerat av alegni den 2012-04-12 klockan 15:13.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Man kan inte äta hela kakan och samtidigt ha den kvar, precis.
    Ungefär som sossarna förhåller sig till vapenaffären med Saudiarabien väl uttryckt av Jonas Sjöstedt: "Ett klassiskt försök att vara lite gravid". Det är ju inte lika graverande, kantänka.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Alegni,
    Inte ville jag vara kritisk mot initiativet till den här tråden, ledsen om du uppfattade saken så.

Nej, vad jag menade är att mina bombade hjärnceller inte kunde finna en enda "ny" förklaring till den explosiva utvecklingen. Och drivkraften var reklamen, sa Humle till Dumle.

Kommer ihåg när vi fick förtroendet att introducera NMT-systemet i Norden. Ja, en marknad var säkrad, Norge (berg- och dalbana) och det var därför man tog fram nya systemet, det gick inte dra kablar där. Sen då? Bra för båtfolket och rika bilister i Sverige. Efter ett års kampanj ägdes 70% av abonnemangen av båtägare. Någon annan bred målgrupp hade vi svårt att se.

Man frågar sig ängsligt vart alla svenska kreativa uppfinnare tagit vägen? NMT-s pappa var Östen Mäkitalo och året 1981.

So long....

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

FORM nr 2/1957

Kanske ett sidospår men här några bitar ur en artikel av Arthur Hald i tidskriften FORM.
    Ungefär så blev det efter drygt 55 år. Hur blir det efter ytterligare ett halvt sekel?
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

....trivselskapande åtgärd.

Ytterligare ett bidrag från tidskriften FORM. Här från nr 2/1952.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Kim och Lars M, ni tar båda upp intressanta saker som jag gärna spinner vidare på, men just nu måste jag ta en paus från dator och PES. Jag är mitt uppe i en flytt.
    Jag, och min nya kompis bubbelplast, jobbar febrilt med att packa mina glasföremål. Det är många vaser, brevpressar och framför allt djurfigurer som ska packas. Bl.a. en del fåglar med sköra halsar och näbb, så det gäller att packa rätt och väl. Stressen är i topp, och jag måste ta en paus och återkomma nästa vecka, då jag och mina föremål förhoppningsvis har överlevt flytten!
    Jag har beställt internet (till nya adressen) till 24 april, och fått bekräftelse på 1 maj, så när jag har internet igen vet jag inte heller, mycket hänger i luften nu. Men jag säger som Arnold "The Terminator" Schwarzenegger: I'll be back!

Kom att tänka på den här tråden när jag nu sitter och dricker min Latte Macchiato, samt äter en muffins.
    Det var ju så denna tråd började ..... förr: kaffe och muffins, nu: latte och cupcake.

Själv satsar jag på latte och muffins! Smaskens!

Namn:  P1010001 b-10 c10 (Custom).jpg
Visningar: 166
Storlek:  65,4 KB

Läser ovan om rökning tillåten på arbetsplatsen, en trivselskapande åtgärd. Ja, det var sannerligen andra tider 1952!

Uppfinningar. När telefonen kom så var det revolutionerande, nu sker ständigt gradvis förbättringar, och nya finesser. Nu är telefonerna smarta. Jag var inne på ICA i torsdags, och upptäckte att om jag skulle få ett extrapris så måste jag ange QR-kod. Men alla har inte en smartphone! Alla har inte ens en mobiltelefon! Ska ICA diskriminera vissa kunder? Vad blir det härnäst? Idag får alla som har slips extrapris på en utvald vara! Imorgon får alla som kör en Volvo extrapris på en utvald vara!

Nät tv:n kom så var det revolutionerande, och möjlig utveckling baserades på vad som var känt vid denna tidpunkt. När det gäller tv så har vi idag t.ex. TV-shop, så sitta hemma, se säljannons i rutan, och sedan ringa in sin order, det har vi. Eller så går vi till TV-shop på nätet, och beställer där. http://www.tvshop.com. Nuförtiden så är det väldigt lätt att beställa.
    Förr så var det att skriva ner sin order, gå till banken och köpa en check (med allt vad det innebar, dvs. anmälan till Riksbanken om utförsel av valuta, om beloppet var större än 100kr), och sedan skicka iväg beställningen, och sedan vänta, vänta och vänta. Ingen kunde väl ens ana vad framtiden skulle ge oss i form av datorer/internet. Och vi idag kan kanske inte ens ana vad framtiden kommer att ge oss, eller kommande generationer. Tänk om man kunde spana in i framtiden! Vad skulle vi få se?

TV-apparaterna blir även dom smartare och smartare, och utbudet är överväldigande. Nu kan vi prata med vår tv!

SAMSUNG ES8005

Namn:  1.jpg
Visningar: 168
Storlek:  70,1 KB

Namn:  2.jpg
Visningar: 165
Storlek:  88,2 KB Namn:  3.jpg
Visningar: 165
Storlek:  103,2 KB

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Vad gäller kaffe så är mörkt kokkaffe, på fat, med en bit toppsocker mellan läpparna, svårslaget. Själv dricker jag mest Espresso, bryggt i 10-kantig Italiensk bryggare, med varm grädde ihälld vid servering.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Espresso med varm grädde låter inte så dumt.

Tittar på Elgigantens hemsida och ser ett stort utbud av maskiner:
    Espressomaskin 27
    Kaffebryggare 42
    Kaffemaskin 6
    Kapselmaskin 44
    Perkolator 2

Att dricka kaffe idag innebär många val. Man tittar på prestanda, vilken typ av kaffe man vill ha, utbud av drycker, design, form/färg, pris .... En kopp kaffe idag är inte enbart en kopp kaffe.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •