Sidan 1 av 8 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 77

Ämne: förr och nu

förr och nu

Samhället förändras, på gott och ont. Små förändringar, stora förändringar. Vilka förändringar som är bra eller dåliga låter jag var och en bestämma själv.

Ord byts ut, stavning och uttal förändras, nya begrepp/benämningar dyker upp.

Vi tar muffins, som nu ofta kallas cupcakes ..... sedan har vi ordet kollegor, som nu ofta stavas kolleger ..... och ordet egentligen som jag ofta hör uttalas egengkligen.

Något som fick mig att haja till var följande, en förskola som skrev: “Vi arbetar tillsammans med ditt kompetenta barn i lek- och lärandeprocesser.”
    Jag känner till Jesper Juul, och hans tänk, men i mina öron låter det fel att använda begreppet kompetenta barn. När jag såg detta uttryck så tänkte jag spontant, finns det inkompetenta barn?!?

Förr var storhelger heliga. Julhelg, Påskhelg ... Affärerna, biografer och teatrar var stängda vissa dagar ... nu är det mesta öppet, och allt tillåtet. Därför blir det en stark kontrast att läsa följande:

Den 7 mars 1935 dömdes Thor Modéen, och kollegan John Wilhelm Hagberg, till 75 kronor i böter enligt paragraf 13 i Ordningsstadgan, för att han varit för rolig i samband med en matiné på juldagen i Sportpalatset i Stockholm. Han skall bland annat ha burit en alldeles för rolig hatt.

Ni kan läsa mer här: http://www.terrassorkestern.se/modeen.html

Passa på att ha kul i påsk, att vara rolig/att ha roligt, för det kan vi unna oss idag!

Är du helt säker på att vi får det? Först på annandagen uppstod han ju igen... Glad Påsk kan ju knappast syfta på långfredan. Minns med förskräckelse hur det var förbjudet att tvätta på söndagarna i min barndom. Lite av moment 22 i ett modernt samhälle. När du inte jobbar får du inte jobba hemma heller! När ska man tvätta då?
    Ha så kul du bara vågar!

Idag får var och en sätta sina egna begränsningar. Den som vill fira storhelger (som jul och påsk) mer stillsamt, får göra det i sitt eget hem. Nuförtiden har vi inget samhällstvång/religiösa påbud att vi alla ska fira alla storhelger likadant. Vi har religionsfrihet i Sverige, samt att pengar styr. Och när pengar styr så är allt igång, du kan handla i olika affärer, gå på bio etc. TV-kanalerna visar roliga program för fullt.
    Jag har t.ex. varit på IKEA (Kungens Kurva) i helgen, öppet alla påskdagar till kl. 20, övriga affärer till kl. 18, samt att det just nu finns ett kringresande tivoli 7-9 april vid Heron City. Alla kan roa sig efter eget tycke och smak!

Idag behöver ingen oroa sig för paragraf 13 i Ordningsstadgan.

Sedan har vi självklart andra aspekter att ta i beaktande, som affärstidslagen:
    "Fram t o m 1971 fanns en särskild affärstidslag. Den stadgade bl a att butikerna inte fick hålla öppet längre än till kl 20.00 vardagar och att de skulle vara helt stängda på söndagar. Kiosker och andra försäljningsställen med det s k "fria sortimentet" var emellertid undantagna från dessa bestämmelser.
    När den tidsbegränsade lagen utlöpte den 31 december 1971 ersattes den inte med någon ny lag. Ett "laglöst" tillstånd kom därför att råda i detta avseende innebärande att butikerna hade möjlighet att hålla öppet på vilka tider de önskade."

ps. 106 visningar, en kommentar. Uppenbarligen var inget av det jag tog upp av något större intresse, men så är det ibland! Jag riktar därför ett stort tack till dig, Peter S, för att du tog dig tid för en kommentar!

Vi behöver bara resa till Danmark för att uppleva hur det var förr i Sverige på helgdagarna. Lukkelov skall ändras i höst, men även efter lagändringen skall affärerna vara stängda på helgdagarna.

http://da.wikipedia.org/wiki/Lukkelov

Det kanske inte är alla som har så starka åsikter om detta som vi har... Rubriken var ju inte så avslöjande om innehållet i den här tråden.

Tänk att Danmark är så konservativa. Till nyligen var det ganska stängt i Finland också, men det har börjat lättas.

Hej Kaptenen,

Intressant läsning om Danmark. Intressant att se dessa skillnader mellan Sverige och Danmark.

Något som man kanske inte alltid tänker på, det är att det ska finnas folk som jobbar alla möjliga och omöjliga tider på dygnet. Jobb växer inte på träd, och idag får man ibland/ofta ta det som bjuds jobbmässigt, man kan inte alltid tacka nej.
    Den som jobbar måndag-fredag tycker nog det är skönt att kunna handla på helger, samt helgdagar. Då är man ledig, och vill shoppa loss.

Vi har t.ex. vårdpersonal som jobbar natt. Ibland kan det behövas jobba natt, men om man är ensamstående småbarnsförälder, vad ska man göra om det inte finns nattdagis. Byta yrke? Det är inte så lätt alla gånger, jobb växer som sagt inte på träd! Det är en självklarhet att det ska finnas dagis dagtid, men inte lika självklart att det ska finnas nattetid. Här förändras inte samhället i samma takt som arbetsmarknaden.
    Vi har blivit bortskämda med att t.ex. videobutiker håller öppet sent. Där kan man hämta paket (Schenker) sent på kvällen. Min videobutik har öppet till kl. 22-23. Man behöver således inte längre stressa för att hinna hem och hämta sitt paket. Min ICA-butik stängde tidigare kl. 21, nu har dom öppet till kl. 22.
    Sakta förändras saker och ting. T.ex. att gå i skolan på lördagar. Ja, det känns kanske främmande idag, men så var det ju en gång i tiden. Visst var det skönt när man slapp masa sig iväg till skolan en lördag, det kändes lyxigt.

Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Det kanske inte är alla som har så starka åsikter om detta som vi har... Rubriken var ju inte så avslöjande om innehållet i den här tråden.
    Hej Peter,

Jag vet inte om min rubrik var så mycket mer diffus än många andras, vi tar några exempel på rubriker som varit i Lungan:
    Då och nu
    Funderingar då och nu
    Vilse i pannkakan
    Vet skäms

Starka åsikter.

Jag vet inte om vi talar om starka åsikter här. Det var lite reflektioner om hur samhället förändras, kanske någon liten anekdot om saker som hänt tidigare, samt hur det ser ut idag i samma sammanhang. Det är så mycket chatter fram och tillbaka, så jag trodde att här fanns det mycket att ta av. Att vi tillsammans skulle bolla lite fram och tillbaka. Vi är ju dessutom samlare, och att veta hur samhället såg ut under olika årtionden, ger perspektiv samt sätter saker och ting i ett sammanhang. Något som känns malplacerat idag kan få sin förklaring om man vet hur samhället så ut för t.ex. 77 år sedan. Att läsa om Thor Modéen, och kollegan John Wilhelm Hagberg, fick mig att reflektera över hur synen på saker och ting förändrats, hur samhället har förändrats, samt att mycket som vi tar för givet idag, inte var självklarheter förr i tiden.

För att det inte ska bli för allvarligt i denna tråd, så avslutar jag med Thor Modéen:
    En äkta mexikanare
    http://www.youtube.com/watch?v=oGQ6nzIfXDo

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Du skriver mycket väl och bra, alegni.
    Och Du är inte ensam om tankarna. Att ta fram Thor Modéen som exempel idag, är som att dra fram Hjalmar Branting på omtalad talarstol.
    Inte många vet vad vi pratar om, förrän de har googlat.

Just det, googlat.
    Hade nån sagt det ordet till oss för 30 år sedan, så hade vi skrattat läpparna av oss.

Jag önskar att jag kunde lägga in den snutt jag har på VHS, som jag förde över för 20 år sedan, som nåt klickbart här - något som min pappa filmade med smalfilmskamera:
    Tre minuter med Tekniska högskolans parad på Valhallavägen, förbi Konstfacksskolan, och främst i tåget går Tage Erlander, jämsides med Anita Ekberg och Olof Palme.
    Fläkten de visar, är underbar.

Tiden går fortare mellan varje generation, och det beror på tekniken. Före IT:s intåg fick vi springa benen av oss för att ringa till farmor.
    Idag tar vi upp mobilen för att ringa efter en taxi till henne.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

I huvudet på en gammal stofil...

Hallå Alegni,
    Visst är det både bra och intressant att bubbla om utvecklingen på ont och gott, men det mesta som sägs har man hört förut och jag har kanske inte så mycket att tillföra.
    Jo en sak, det faktum att utvecklingen styrs av av miljoner och åter miljoner hjärnor.
    Här lagras information, kunskaper, ideal, förebilder, preferenser, målbilder, intressen,
    mode, tycke och smak.....
    Som gammal reklamsnubbe får jag väl ta på mig en del av ansvaret. Tekniken vi använde kallades situationsmodellen och gick ut på att placera läsaren i bild där en viss produkt eller tjänst absolut var ett måste.
    På så sätt skapades trender, opinioner och konsumtionsmönster när media eldade på. TV-reklamen kom. Sponsring. Nya kanaler. Gratistidningar..... Ja, idag möter vi reklamen i alla dagliga situationer, inte minst när vi gogglar och surfar. Utbudet är så rikt och budskapen så många att vi tappar greppet, förlorar våra tidigare förebilder som pappa och mamma, magistern, farbror doktorn, prällen, storebror, fotbollstränaren, idrottsledaren för att bara nämna några opinionsbildare i den gamla skolan. Tror att man måste ha rötter för att växa, blomma och bära frukt.

Därmed inte sagt att allt var mycket bättre förr.
    So long...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-04-11 klockan 09:04.

Ja, den kampanjen fick socialstyrelsen mycket skit för men det var Brödinstitutet som låg bakom. Brödinstitutet låter som en myndighet men är bageriernas branschorganisation.
    Nej, det är inget loppspel.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Ryktet om mitt bröd är betydligt överdrivet...

Hallå Gubben,
    Så sant, men inte värre än att kampanjen upprepades vid ett flertal tillfällen och enbart affischeringen noterade rekord med observationsvärden på ca 97% (om jag minns rätt).
    Spektaklet började med att en kvällstidning läste samman 6 - 8 och fick det till 68.
    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...mFAWUmRJzykKcA

Så var det då, hur är det nu?
    So long....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •