Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Symboler. herrsmycke från Iraq

Symboler. herrsmycke från Iraq

Hej!
    Jag har hållit på med detta smycke ett tag. Stämplarna tyder på silver Iraq samt ett till stämpel som jag inte har lyckats att hitta.
    Det jag fick höra att symbolerna på smycket är rätt så gamla och betyder nåt. Kul med historia men jag har inte hittat nåt som kan hjälpa mig att få veta mera kring detta.
    Om ni har sett en bra länk och kan hjälpa mig vidare så är jag otroligt tacksam.

mvh bonnie
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem tavrings avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Hej,
    först vill jag tacka er för alla roliga saker ni lägger ut här på forumet.
    Det här hänget känner jag igen, har grubblat länge på ert hänge utan resultat, men jag har hittat en som kanske kan svara på er fråga.
    Malmö Bukowskis
    29 jan, kl 13-15 Anette Granlund anette.granlund@bukowskis.com
    Intendent mattor, textilier och äldre islamiskt konsthantverk.

Citat Ursprungligen postat av tavring Visa inlägg
    Hej,
    först vill jag tacka er för alla roliga saker ni lägger ut här på forumet.
    Det här hänget känner jag igen, har grubblat länge på ert hänge utan resultat, men jag har hittat en som kanske kan svara på er fråga.
    Malmö Bukowskis
    29 jan, kl 13-15 Anette Granlund anette.granlund@bukowskis.com
    Intendent mattor, textilier och äldre islamiskt konsthantverk.
    Oj! Tusen tack för hjälpen!

Jag ska maila henne och fråga ikväll!

Ha en bra dag!
    Hälsningar bonnie

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Irak!? Varför skulle det vara från Irak? Det är ju en egyptisk kartusch med hieroglyfer. Hieroglyfernnas hemlighet blev avslöjade va Campollon då man under Napoleonkrigen hittade Rosettestenen i Egypten. Dessa kartuscher användes bara när man ville skriva kungliga namn. De innehöll namnen Ptolemaois och Kleopatra och det löste hela problemet.

Den visade kartuschen är med stor sannolikhet ett turistsmycke från Egypten som innehåller köparens namn. Vad namnet är vet jag tyvärr inte. Sådan smycken är ganska vanliga och de är inte gamla.

Citat Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
    Irak!? Varför skulle det vara från Irak? Det är ju en egyptisk kartusch med hieroglyfer. Hieroglyfernnas hemlighet blev avslöjade va Campollon då man under Napoleonkrigen hittade Rosettestenen i Egypten. Dessa kartuscher användes bara när man ville skriva kungliga namn. De innehöll namnen Ptolemaois och Kleopatra och det löste hela problemet.

Den visade kartuschen är med stor sannolikhet ett turistsmycke från Egypten som innehåller köparens namn. Vad namnet är vet jag tyvärr inte. Sådan smycken är ganska vanliga och de är inte gamla.
    Hallo!
    Jag sa inte att hänget är antikt. Jag sa att symbolerna är gamla. Det är som du säger Kartusch med hieroglyfer.

Tyvärr så ligger hemsidan med silverstämplar nere så jag kan inte dubbelkolla. Men här här stämpeln från smycket! Varsågod!

mvh bonnie
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av bonnie den 2013-01-20 klockan 16:51.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •