Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 12 av 12

Ämne: Vackra rotbundna, halmarbete, lockaskar

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Jag kan tillägga att rotbinderiet inte är samiskt hantverk. Jag har fått veta av en kunnig man att detta inte är en teknik eller mönster som samerna använde sig av.
    Hej simco!
    Jag hade en släkting en gång (smålänning) som jobbade med rotslöjd. Han band allt från små broscher till stora korgar.
    Han använde sig av både björk- och granrötter som material. Eftersom de växte ganska ytligt, tio-femton cm ner var de ganska lätta att draga upp. Ända upp till ett par-tre meter långa kunde de vara, och en till tio mm tjocka. Efter rensning och borttagning av små sidorötter klövs de med en kniv. Rullades i buntar och fick torka. När de så småningom skulle användas lades de i blöt i vatten för att bli h mjuka(böjliga) och hanterbara vid bindningen.

Den här rotbindningstekniken var nog allmänt förekommande förr över hela landet.
    Jag vet att det finns ganska mycket litteratur i ämnet. Jag har läst en del men kommer inte ihåg några titlar just nu.

Bild från Wilhelmina museum, A.S. Persson
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars F den 2012-03-18 klockan 18:19.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack så mycket Lars F!

Vilka fina rotarbeten du visar! Jag har också förstått att detta har varit en populär syssla i långliga tider. Det måste ändå vara en hel del arbete att hitta de bästa rötterna och förbehandla dem innan själva binderiet kan börja. Det finns säker många fina mönster att gå efter. Det jag fick höra om samernas arbeten var att de fanns en hel del uppfinningsrikedom och ett lite ingengörsarbete att få föremålet till en tredimensionell form. Det kanske är rätt omöjligt att tidsbestämma mina askar men, spelmarkern är ju i alla fall gammal.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •