Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Futurum Keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Futurum Keramik

    Jag fann en för mig intressant klotvas, som jag tyckte andades mycket 30-tal, med en etikett som jag inte stött på tidigare. Märkningen under fick mig att tänka på UE igen!? Glory och Örjan har diskuterats för inte så länge sedan här på forumet, och att UE skulle kunna vara möjlig tillverkare av dessa föremål som sålts hos Turitz & Co.
    Efter lite letande fann jag denna tråd här på Pes, där Bengt H visar en vas som sålts av Futurum med nr: 1095 82



    Min vas är märkt 1095 81. Tilläggas skall att Futurum som var en inredningsfirma grundades 1932 av konstnären Marie-Louise Idestam-Blomberg och möbelarkitekten Margareta Köhler. Den huvudsakliga produktionen bestod av möbler medan keramiken endast utgjorde en liten del och köptes in av andra tillverkare.

    Källa: http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/futurum.htm

    Med tanke på numreringen så verkar 1095 vara serienr, eller kanske Futurums egna "Id-nr", medan 81 och 82 är modellnr. Hur som helst tycker jag att detta är intressant, då kanske UE producerat en del keramik för olika firmor som kanske ännu inte är klarlagda.

    Tyvärr var det mycket svårt att fotografera siffrorna i botten. Men typsnittet är mycket likt UEs.
    Click image for larger version

Name:	futurum.jpg
Views:	1
Size:	78,5 KB
ID:	645698Click image for larger version

Name:	futurum.1.jpg
Views:	1
Size:	78,6 KB
ID:	645695Click image for larger version

Name:	futurum.2.jpg
Views:	1
Size:	126,8 KB
ID:	645696Click image for larger version

Name:	futurum.3.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	645697
    Last edited by simco; 2012-03-16, 00:15.

  • #2
    Futurum startades 1934 av möbelarkitekten Margareta Köhler och konstnären Marie-Louise Idestam-Blomberg. FUTURUM ritade och sålde möbler, textilier, mattor och andra inredningsföremål.
    Futurum saluförde också keramik från ett litet antal svenska och utländska tillverkare. Bland de svenska tillverkarna märks Steninge keramik, Nittsjö, Gustavsberg samt enskilda keramiker som Margit Dahl i Vrigstad, Jobs i Stockholm, Maggie Wibom Stockholms keramik, Einar Luterkort i Traneberg och Martin Flodén i Arvika.

    Tyvärr är det omöjligt att säga vem som är formgivare för de olika föremålen. FUTURUM namnet skulle värna om den goda kvalitén inte fabriken som tillverkat eller designérn bakom.

    Mer om Futurum kan man läsa i boken
    Möbelarkitekt på 1930-talet
    Om inredningsfirman FUTURUM och hur en ny yrkesgrupp etablerar sig.
    Författare: Sigrid Eklund Nyström
    Utgiven av Nordiska Museets Förlag.

    Comment


    • #3
      Möbelarkitekt på 1930-talet
      Om inredningsfirman FUTURUM och hur en ny yrkesgrupp etablerade sig.
      Sigrid Eklund Nyström, Nordiska muséets förlag, 1992
      ISBN 91 7108 318 9
      Intresset för bostaden och dess utformning var stort under 30-talet och många mindre inredningsfirmor växte upp. Ett typexempel var firman FUTURUM, som startade 1934 av Margareta Köhler, en av landets första kvinnliga möbelarkitekter, och konstnären Marie-Louise Idesta-Blomberg. FUTURUM ritade och sålde möbler, även särskilda barnmöbler, textilier, mattor och andra inredningsföremål. Huvudtanken var att skapa vackra och funktionella inredningar anpassade efter kundens behov och ekonomi.
      En ny självständig yrkesgrupp - möbelarkitekterna - började också etablera sig på 30-talet. För första gången analyseras yrkets utveckling och möbelarkitektenas kamp för utbildning och yrkesidentitet, för rätten att hävda sina intressen i upphovsrättsfrågor och att få rimlig ersättning för sitt arbete. Dessa frågor drevs framförallt av Sveriges inrednings- och möbelarkitekters sammanslutning (SIMS) som bildades 1933.

      Comment


      • #4
        Tusen Tack nobe!!!

        Så oerhört intressant att få ta del av detta! Många välkända namn som visat sig ha formgivit keramik för Futurum. Det skulle vara intressant att läsa skrifterna du hänvisar till i sin helhet. finns det bilder dokumenterade också? Mycket hände på 20-30-talet, totalt stilbryt från det nationalromantiska i många fall. Hoppas att fler föremål från Futurum dyker upp. Även om detta är en keramik-tråd så tycker jag att alla sorters föremål är välkomna, för att få en inblick i Futurums sortiment.

        Mvh simco

        Comment


        • #5
          Ettiketten har jag inte sett tidigare det brukar vara en silvrig etikett har jag förmig

          Mvh Bengt


          På Nordiska museets sida
          Inredningsfirman Futurum (1934–42), belägen i Stockholm, grundades av möbelarkitekten Margareta Köhler och konstnären Marie-Louise Idestam-Blomberg. Möbelproduktionen uppgick till över 200 modeller, och firman blev känd för bland annat sina barnmöbler.

          Comment


          • #6
            Intressant Bengt!

            Tusen Tack för ytterligare information! Jag ser att boken finns att köpa på nätet. Jag ska göra en beställning och se vad som står att finna. Har du boken själv? Historien verkar mycket intressant och jag hoppas att det finns många bilder att kika på.
            Den silvriga etiketten du menar finns på länken på Bengt Hs vas i mitt första inlägg, undrar när de använde de olika etiketterna? Firmans var ju inte verksam i så många år.

            Mvh Simco

            Comment


            • #7
              Jag sökte info om Martin Floden och stötte på Futurum för länge sedan och jag har för mig att det har funnits en tidigare tråd där jag redovisade det jag hadde hittat.

              Nej jag har inte läst boken men det kanske man borde

              På silver etiketten står det svensk keramik den blå enbart futurum. kanske användes den blå på import
              Last edited by nobe; 2012-03-17, 00:17.

              Comment


              • #8
                Jag har beställt boken om Futurum.
                Den skall bli mycket spännande att läsa, tack för tipset.
                Jag delger det jag kommer fram till när jag fått den, det ska bli intressant att få se om den berättar lite mer ingående om keramiken. Jag passade av på att beställa boken "Lergodset från Höganäs" nu när jag ändå var i farten

                Comment


                • #9
                  [QUOTE=simco;210129]
                  Efter lite letande fann jag denna tråd här på Pes, där Bengt H visar en vas som sålts av Futurum med nr: 1095 82


                  .....kanske UE producerat en del keramik för olika firmor som kanske ännu inte är klarlagda.

                  Visst påminner typsnittet och Bengt H-s vas etikett om UE.

                  Comment


                  • #10
                    Ja, det var min absolut första tanke.

                    Jag trodde först att jag hade hittat en UE-vas innan jag såg etiketten. Jag ser mycket fram emot att få läsa boken. Nu har ni något att spana efter på loppisar, fler Futurum-etiketter måste finnas där ute, och tillhörande föremål såklart.

                    Comment


                    • #11
                      Här visar jag två till saker som förmodligen kommer från Futurum. Glasyr och märkning tyder i varje fall på det.
                      Men nu kom skålen och ställde till det lite. 1096-65

                      Visar också bild på den vas (1095-82) jag tidigare lagt in i den andra tråden.

                      Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-23 006.JPG
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	531528 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-23 004.JPG
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	531529 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-23 003.JPG
Views:	1
Size:	33,9 KB
ID:	531530Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-23 001.JPG
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	531531 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-23 005.JPG
Views:	1
Size:	47,6 KB
ID:	531532 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-03-23 002.JPG
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	531533

                      Comment


                      • #12
                        Tack så mycket Bengt!

                        Jag borde ha förstått att du har en hel samling av fin Futurum-keramik hemma.
                        Undrar om vaser börjar på artkelnr 1095-**och skålar kanske har artikelnr 1096-**?
                        Vi behöver en till Futurum-skål för att se om teorin stämmer.
                        Boken är 5 min från mig just nu då min sambo åkt till utlämnigsstället för att hämta den så här på lördagkväll.
                        Last edited by simco; 2014-05-28, 15:37.

                        Comment


                        • #13
                          Jag frågade om den här vasen i en annan tråd, en gång, men nu har jag funderingar på om den kan vara från Futurum istället?

                          Märkningen tyder jag till:
                          1095
                          1615 (alternativt 1635)

                          Click image for larger version

Name:	IMAG0385.jpg
Views:	2
Size:	99,4 KB
ID:	539154

                          Click image for larger version

Name:	IMAG0386.jpg
Views:	2
Size:	81,6 KB
ID:	539155

                          Click image for larger version

Name:	IMAG0388.jpg
Views:	2
Size:	101,8 KB
ID:	539156

                          Comment


                          • #14
                            Av glasyr och form bör detta vara Futurum. Fatet är 13,5 cm i diam och jag läser beteckningen 1093 81. Vasen är likadan som den Bengt H visat och är 13 cm hög. Jag läser beteckningen 1095/66.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Här kommer i alla fall en Futurumvas från mig. Drygt 15 cm hög. Den finns även med här. Möjligen en mindre modell på den bilden? Är det någon som har några idéer om den ursprungliga tillverkaren? Jag kan inte se tillstymmelse till märkning under min vas. Det står att Futurum mest hade keramik från Nittsjö, Ekeby och Steninge?

                              Click image for larger version

Name:	IMAG1330.jpg
Views:	1
Size:	122,2 KB
ID:	543044

                              Click image for larger version

Name:	IMAG1331.jpg
Views:	1
Size:	144,7 KB
ID:	543045

                              Click image for larger version

Name:	IMAG1332.jpg
Views:	1
Size:	79,5 KB
ID:	543046

                              Click image for larger version

Name:	IMAG1333.jpg
Views:	1
Size:	71,6 KB
ID:	543047

                              Comment

                              Working...
                              X