Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gratis info på PES. Rätt eller fel????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Det är svårt att inte upprepa vad som tidigare har skrivits i tråden. Jag har liksom simco förståelse för de olika argumenten, men ska försöka att redovisa mina synpunkter.

    För mig är forumet en kunskapskälla och därmed är dokumentationen viktig oavsett om det är ett föremål som i handeln kan betinga ett högt pris eller ett som i princip bara har bruks- eller affektionsvärde för innehavaren. Därmed följer att jag är ointresserad av motivet till varför frågan ställs, föremålet visas upp eller läggs i en dokumentationstråd. Var och en; handlare till professionen eller traderasäljaren ska kunna ställa en fråga utan att behöva ange vad man tänker att göra med föremålet eller informationen. Det är, som många av er redan skrivit, vars och ens ensak.

    Jag är fullt övertygad om att informationen i de flesta fall ger ett mervärde till föremålet som kan resultera i reda pengar vid en eventuell försäljning. Informationen som finns på forumet ökar också allmänhetens intresse och kunskap i stort för ett visst specifikt föremål eller föremålstyp. Gratis och tillgänglig information både för köpare och säljare ger en sundare marknad, där föremålen kan köpas och säljas till ett skäligt pris för deras kvalitet och förtjänster. Många föremål går dagligen förlorade för att ägaren saknar kunskap om dessa. Marknaden dvs köpare och säljare av begagnade föremål, forumets medlemmar och antik- och retrobloggaren bidrar alla till ett hållbart samhälle.

    Att jag uppfattar forumet, som en marknad och en marknadsföringskanal ska jag inte sticka under stol med. Det händer mig och andra medlemmar att vi får förfrågningar både från ifrån Sverige och utlandet, antingen i ett personligt PM eller direkt i tråden, om någon sak som vi har lagt upp. Detta ser jag som naturligt, eftersom forumet har en stor genomslagskraft vid t ex googlesökningar och många av bilderna som kommer upp är från forumet. Jag tycker detta är värt att betrakta för den som räds för att exponera sitt föremål före en eventuell försäljning.

    Eftersom jag tycker att dokumentation och ömsesidig kunskapsspridning är viktigast för mig, känns det mest stimulerande när det uppstår en dialog mellan medlemmarna om föremålet och ett lagarbete där inte bara den som svarar först ska söka efter information utan att även frågeställaren själv bidrar aktivt i sökandet och kompletteringar med bilder och information.

    Jag blir gärna tillrättavisad, kompletterad och ifrågasatt, eftersom jag inte är expert eller samlare på något särskilt, utan i stort sett allmänt intresserad och därmed har jag en bred, men i många fall grund kunskapsbas och jag vill lära mig mera.

    För att belysa detta så låt mig berätta om mina känslor för den tråd som jag tror var anledningen till att Kim startade denna diskussion dvs Arnewings Gammal träkista 1500-1700-tal?. Det finns andra liknande men ej så aktuella exempel och av det skälet väljer jag denna.

    Arnewing skickade frågan kvällen den 27 januari. Jag såg på kistan och tyckte den både var vacker och intressant och på något sätt bekant. Eftersom jag långt ifrån är kunnig om det som i vid bemärkelse betraktas som allmoge, svarade jag inte omedelbart. Dialogen och lovorden om kistan kom sedan igång och Arnewing kompletterande snabbt med nya bilder och information om förmodad proviniens. Intresset hos mig hade väckts och jag kände att det var många som aktivt sökte information, vilket sporrade mig till att göra mitt yttersta för att komma fram till varifrån kistan kom och hur gammal den var. Jag tyckte att jag efter två dagar hade presenterat flera exempel på referenser från nätet och från mina böcker på liknande kistor från Sönderjylland i Danmark och kände mig personligen nöjd med min insats. Jag kände av Arnewings svar och kompletteringar att proviniensen till familjen Johnson och Annebergsgård var viktigare och mer intressanta än de uppgifter jag sökte och gav. För att få mina uppgifter verifierade av en expert bad jag Arnewing att kontakta den mycket välrenommerade Aabenraa Antikvitetshandel som innehavs av Jørgen Petersen eller Lasse F. Petersen. I två generationer har man drivit en av Danmarks bästa antikaffärer i hjärtat av just Sönderjylland. Arnewing skrev att mejl var skickat samma dag som jag tipsade om det. Dialogen fortsätter, fler engagerar sig och vi försöket att tyda monogrammet, vilket jag tror att Peter S lyckades med och jag länkar till fler liknande kistor. Nu var tystnaden total från Arnewings sida. Tråden föll i glömska i väntan på att en redovisning av antikhandelns svar skulle ske, men väcktes till liv i söndags av att Arnewing meddelade att kistan var ute till försäljning beskriven som Kista 1700-tal, proviniens Annebergs gård. Det var inte det faktum att kistan var till försäljning som gjorde att jag kände mig besviken, utan att Arnewing inte redovisade det svar han borde ha fått och att det inte stod att kistan var sönderjydsk i auktionsbeskrivningen. För mig känns tråden i nuläget som att den är oavslutad, men för den skull inte oviktig eller ointressant sett ur dokumentationsaspeken.

    Sammanfattningsvis tycker jag att tråden belyser ett riktigt bra engagemang, där flera medlemmar aktivt söker efter information och där frågeställaren bidrar med kompletteringar. Jag förmodar att Arnewing var besviken på att kistan inte ursprungligen var svensk och därför redovisades inte svaret. Kanske Arnewing räknade med att detta skulle minska intresset för den på auktionen. Jag är dock av motsatt mening. Sönderjydska allmogeantikviteter är i mångt och mycket motsvarigheten till våra från Hälsingland, alltså ofta i toppklass.

    Jag hoppas att Arnewing redovisar svaret från Aabenraa, efter att auktionen är avslutad. Om inte annat kan det vara av av vikt när den nya ägaren ska söka information om kistan.

    Jag köper och säljer själv för att kunna finansiera missbruket och PES-sjukan.

    Comment


    • #32
      Hallå Kapten,
      Jo, det var den där fina kistan som fick mig att våga ställa frågan "Rätt eller fel?".
      Men det var bara gnistan för jag har länge observerat att vårt forum blir allt mer en marknadsplats för säljande medlemmar, på ont och på gott.
      Tack för utförliga och beskrivande synpunkter, tankar som jag gärna delar. Men skörden av PS till min brevlåda talar ett annat språk. Kanske är det en fråga om affärsmoral?
      So long..

      Comment


      • #33
        Nu sticker jag ut hakan och säger att för många "arnewings" eller "micke 62" eller andra alias som fan och hans moster gör att i varje fall jag kommer att tappa sugen på detta forum. Tacka vet jag trådar som är till för alla, initierade såväl som amatörer utan egna vinstintressen, men med ett intresse för kulturhistoria och folkliv. Nu är jag lite förbannad, senaste arnewingaren som den med Gustav V-s eventuella 16-årsmålning kan kanske dra in en och annan krona men mig berör det ICKE. Tjusigt tingeltangel med högreståndsproveniens är inte min grej.
        Last edited by prylsnubben; 2012-03-16, 18:52.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Nu sticker jag ut hakan och säger att för många "arnewings" eller "micke 62" eller andra alias som fan och hans moster gör att i varje fall jag kommer att tappa sugen på detta forum. Tacka vet jag trådar som är till för alla, initierade såväl som amatörer utan egna vinstintressen, men med ett intresse för kulturhistoria och folkliv. Nu är jag lite förbannad, senaste arnewingaren som den med Gustav V-s eventuella 16-årsmålning kan kanske dra in en och annan krona men mig berör det ICKE. Tjusigt tingeltangel med högreståndsproveniens är inte min grej.
          Hallå Snubben,
          Bra talat. Det är skillnad på stånd och förstånd. Min tanke med den här tråden var att rikta uppmärksamheten på ett växande problem som nog beror på oförstånd.
          Akta hakan, nästan alla som tyckt till på den här tråden har egna intressen.
          Förresten, hur lång är en tråd?
          So long...

          Comment


          • #35
            Tråkig och ledsam tråd som börjar spåra ur....

            Jag vill få information och lära mig saker på det här forumet som (hoppas jag) är till för alla oavsett om man är Rik eller Fattig.

            Ju mer kommentarer som kommer på denna tråd gör ju bara att PES utveklas till ett bittert forum. För alla har olika åsikter och de flesta verkar ju vara inne på att det inte spelar någon roll varför man vill ha informationen.

            Denna tråd bör avslutas eller dumpas så att vi kan få ett trevlig PES igen.

            Kram

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Förresten, hur lång är en tråd?
              Ja, vi kollar med Harald..........http://www.youtube.com/watch?v=6RP4heO4cZE

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av lizziett Visa inlägg
                Jag vill få information och lära mig saker på det här forumet som (hoppas jag) är till för alla oavsett om man är Rik eller Fattig.

                Ju mer kommentarer som kommer på denna tråd gör ju bara att PES utveklas till ett bittert forum. För alla har olika åsikter och de flesta verkar ju vara inne på att det inte spelar någon roll varför man vill ha informationen.

                Denna tråd bör avslutas eller dumpas så att vi kan få ett trevlig PES igen.

                Kram
                KRAM till Dig!

                Comment


                • #38
                  Trådar förenar...

                  Ursprungligen postat av lizziett Visa inlägg
                  Jag vill få information och lära mig saker på det här forumet som (hoppas jag) är till för alla oavsett om man är Rik eller Fattig.

                  Ju mer kommentarer som kommer på denna tråd gör ju bara att PES utveklas till ett bittert forum. För alla har olika åsikter och de flesta verkar ju vara inne på att det inte spelar någon roll varför man vill ha informationen.

                  Denna tråd bör avslutas eller dumpas så att vi kan få ett trevlig PES igen.

                  Kram
                  Hallå,
                  Ja, hur lång är en tråd? Kanske lika bra att klippa av och börja ha trevligt tillsammans igen. Dumpa. Förbjuda. Censurera.
                  Nej, jag tror på ett öppet forum med plats för alla åsikter och synpunkter, för debatt för alltid sakfrågan och utvecklingen framåt. Och bromsar missbruk. Eller hur?
                  Om du tycker att den här tråden är trist är det bara att klippa av eller byta kanal. Det är som på TV. Men jag tror du stannar kvar i Pensinien för där hör du hemma...
                  So long

                  Comment


                  • #39
                    Känner att jag vill säga att internet är fritt.. detta är ett fritt forum. Upplyft av eldsjälar/missbrukare/pesianer. Mej veterligen har alla jag stött på sålt o köpt. Lite grand av artens natur med det forumet avhandlar.
                    Jag har sedan början här lärt mig ruskigt mycket. Delar alltid av mig det jag kan.
                    För mig är det så att allt som läggs upp lär jag mig något av! Och för mig vore det väldigt tråkigt om många saker slutade och postas här. Hur skulle jag då kunna lära mig och dela av mig. Sedan har jag mina snidade trägubbar jag kan ruskigt mycket om. Försörjer mitt samlande av dom med att handla billigt och sälja o tjäna en slant.
                    Av allt jag kan tjäna på. Har fått en liten biföljd dock. Man säger. 2 av en sak och det är en slump. 3 eller mer då samlar man. Och sedan jag började här. Är det många saker som blivit osålda. Haha. O många jag har 3 eller mer av. Haha

                    Men förstår vilka ni klagar på, One hit wonders. Men som sagt. Internet är fritt. Forumet är fritt. Frågan är fri. Låt dom vara så vi kan lära oss!!

                    Tompa
                    Last edited by MrTompa; 2012-03-16, 23:33.

                    Comment


                    • #40
                      Trådar förenar...........

                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå,
                      Ja, hur lång är en tråd? Kanske lika bra att klippa av och börja ha trevligt tillsammans igen. Dumpa. Förbjuda. Censurera.
                      Nej, jag tror på ett öppet forum med plats för alla åsikter och synpunkter, för debatt för alltid sakfrågan och utvecklingen framåt. Och bromsar missbruk. Eller hur?
                      Om du tycker att den här tråden är trist är det bara att klippa av eller byta kanal. Det är som på TV. Men jag tror du stannar kvar i Pensinien för där hör du hemma...
                      So long
                      Nej, jag tyckte bara att det inte gagnar någon i den här frågan. Bara att acceptera att alla har olika åsikter. Den här tråden kommer ju fram hela tiden i nya inlägg och är svår att passera.... Därför kanske man kunde plocka bort den från nya inlägg och de som är intresserade att fortsätta denna tråd kunde gå in under den kategorin.
                      Peace

                      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Precis en en sån är först och främst en butik med säte i Malmö men också ett antik- och samlarforum med massor av medlemmar som diskuterar, identifierar och har trevligt tillsammans.
                      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Last edited by lizziett; 2012-03-16, 23:44.

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av lizziett Visa inlägg
                        Nej, jag tyckte bara att det inte gagnar någon i den här frågan. Bara att acceptera att alla har olika åsikter. Den här tråden kommer ju fram hela tiden i nya inlägg och är svår att passera.... Därför kanske man kunde plocka bort den från nya inlägg och de som är intresserade att fortsätta denna tråd kunde gå in under den kategorin.
                        Peace
                        Hallå igen Lizzlett,
                        Plocka bort? Nu blir jag som Prylsnubben lite smått förbannad. Vem ska bestämma vilka nya ämnen/inlägg som behagar eller är tröttsamma? Eller placeras i påhittad kö?

                        Tycker som Tompa att internet bör vara ett fritt medium, öppet för alla åsikter, enda sättet att bromsa missbruk, tortyr och krig. Två av grundpelarna i demokratin är ju yttrandefrihet och tryckfrihet. Tack för ordet...
                        So long...

                        Comment


                        • #42
                          Ja, Kim forumet är öppet för allas åsikter!

                          Du skriver att: "Vem ska bestämma vilka nya ämnen/inlägg som behagar eller är tröttsamma? Eller placeras i påhittad kö?

                          Tycker som Tompa att internet bör vara ett fritt medium, öppet för alla åsikter, enda sättet att bromsa missbruk, tortyr och krig. Två av grundpelarna i demokratin är ju yttrandefrihet och tryckfrihet. Tack för ordet..."


                          lizziett är berättigad till sin åsikt och hennes förslag håller jag med om; att man får vara överens om att inte vara överens i vissa frågor.

                          Mvh simco
                          Last edited by simco; 2012-03-17, 00:17. Anledning: stavfel

                          Comment


                          • #43
                            Epilog

                            Får jag berätta en liten söt och helt sann historia som kanske kan summera tråden på ett bra sätt. Tack för det........
                            Min före detta (dvs mina två barns mor) var en envis liten Karlstadtös när hon växte upp.
                            Hon var en som aldrig gav upp och som hade mycket bestämda åsikter om det mesta, och hon visste förståss också alltid bäst. En gång hamnade hon dock i ett besvärligt läge under ett meningsutbyte och var nära till att erkänna att hon nog ändå inte hade helt och hållet rätt om allting: Då tittar hon trotsigt på sin antagonist under lugg och utbrister, "JAG BESTÄMMER MIG", dvs. vad jag tycker ska Du bara skita i, det är min ensak.

                            Comment


                            • #44
                              Åsikter?

                              Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              Ja, Kim forumet är öppet för allas åsikter!

                              Du skriver att: "Vem ska bestämma vilka nya ämnen/inlägg som behagar eller är tröttsamma? Eller placeras i påhittad kö?

                              Tycker som Tompa att internet bör vara ett fritt medium, öppet för alla åsikter, enda sättet att bromsa missbruk, tortyr och krig. Två av grundpelarna i demokratin är ju yttrandefrihet och tryckfrihet. Tack för ordet..."


                              lizziett är berättigad till sin åsikt och hennes förslag håller jag med om; att man får vara överens om att inte vara överens i vissa frågor.

                              Mvh simco
                              Hallå Simco,
                              Den synpunkten har Lizzett inte framfört, det är faktiskt min filosofi. L vill ju begränsa yttrandefriheten/tillgängligheten och döda debatten. Det förvånar mig att du du tycker det är bra.
                              So long
                              PS. Men håller med om att klippa av tråden som ju handlade om Rätt eller fel...

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av lizziett Visa inlägg
                                Nej, jag tyckte bara att det inte gagnar någon i den här frågan. Bara att acceptera att alla har olika åsikter. Den här tråden kommer ju fram hela tiden i nya inlägg och är svår att passera.... Därför kanske man kunde plocka bort den från nya inlägg och de som är intresserade att fortsätta denna tråd kunde gå in under den kategorin.
                                Peace

                                ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                Precis en en sån är först och främst en butik med säte i Malmö men också ett antik- och samlarforum med massor av medlemmar som diskuterar, identifierar och har trevligt tillsammans.
                                ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                Det var det här jag syftade på Kim.

                                Det jag menar är att man ibland får vara överens om att inte vara överens, eg enelskans "Agree to disagree". Med det vill jag endast sagt att det är bra att enas trots olika åsikter. Det är redan många bra synpunkter som kommit fram här på tråden oavsett vad man tycker.
                                Jag avslutar som lizziett
                                PEACE

                                Comment

                                Working...
                                X