Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gratis info på PES. Rätt eller fel????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
    Skulle förtydligat detta, för du har såklart helt rätt i att många av medlemmarna är kända som säljare i större och mindre omfattning, och för egen del har jag inte några som helst invändningar kring hur de hanterar detta. Problemen uppstår ju med dem som liksom sticker upp huvudet för att få infon och sedan försvinner; det är ju en milsvid skillnad mellan dessa och såna som är aktiva forummedlemmar som även säljer.
    Nu hamnade mitt inlägg som svar på ditt vilket blev olyckligt. Jag vet att du är väl medveten om vad jag sysslar med och du har ändå svarat mig mååånga gånger. Så ta mig inte fel.

    Däremot tycker jag att den här typen av trådar är fruktansvärt trista, t.o.m. tristare än enstaka personer som poppar upp här och där och inte ens tackar för andras engagemang och tid. Jag hoppas innerligt att PES inte går samma väg som AP. Allt annat jag ville ha sagt hann Simco säga under tiden jag satt och filade på inlägget.

    M.v.h.

    Comment


    • #17
      Trist, tristare, tristast...

      Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
      Nu hamnade mitt inlägg som svar på ditt vilket blev olyckligt. Jag vet att du är väl medveten om vad jag sysslar med och du har ändå svarat mig mååånga gånger. Så ta mig inte fel.

      Däremot tycker jag att den här typen av trådar är fruktansvärt trista, t.o.m. tristare än enstaka personer som poppar upp här och där och inte ens tackar för andras engagemang och tid. Jag hoppas innerligt att PES inte går samma väg som AP. Allt annat jag ville ha sagt hann Simco säga under tiden jag satt och filade på inlägget.

      M.v.h.
      Hallå,
      Bara en liten kommentar. Den som tycker att ett ämne/tråd är tristare än trist behöver faktiskt inte engagera sig och svara med inlägg. Det är väl spelreglerna?

      Själv tycker jag det kommit många intressanta synpunkter och tror att utan "handlarnas" medverkan skulle PES bli, just det, trist.

      Men det gäller att "ta och ge", här precis som i livet i övrigt och det skulle vara intressant att läsa vad Kaptenen tycker, vår lots och mästardeckare som bjudit på så mycket intressant och värdefull information....
      So long...

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå,
        Bara en liten kommentar. Den som tycker att ett ämne/tråd är tristare än trist behöver faktiskt inte engagera sig och svara med inlägg. Det är väl spelreglerna?

        Själv tycker jag det kommit många intressanta synpunkter och tror att utan "handlarnas" medverkan skulle PES bli, just det, trist.

        Men det gäller att "ta och ge", här precis som i livet i övrigt och det skulle vara intressant att läsa vad Kaptenen tycker, vår lots och mästardeckare som bjudit på så mycket intressant och värdefull information....
        So long...
        Jag vet inte jag Kim. Det är väl just det den här tråden handlar om?

        Om du med "ta och ge" försöker hinta om något får du nog precisera en smula... Jag har helt klart tagit mer än vad jag gett här, men som tidigare nämnts är det endast undantagsvis jag hinner komma med ett svar innan någon annan...

        M.v.h.

        M.v.h.

        Comment


        • #19
          Ta och ge?

          Hallå på femte våningen,
          Nej, den kommentaren var inte riktad till dig, bara en allmän tanke. Forumets idé är ju frågor och svar (+ dokumentation och lite socialt chatter som svetsar samman medlemmarna och skapar personliga relationer. Trevligt). Utan frågor, inga svar och då dör PES. Men det där växande gänget som bara är ute efter att snylta på andras kunskaper och arbete utan att dela med sig av egna gillar jag inte. Inte heller den kommentaren riktad mot dig.

          So long....

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
            Nu hamnade mitt inlägg som svar på ditt vilket blev olyckligt. Jag vet att du är väl medveten om vad jag sysslar med och du har ändå svarat mig mååånga gånger. Så ta mig inte fel.
            Det gör jag absolut inte! När det gäller dig är det snarare tvärtom, bra säljare ska man hålla sig väl med...

            Sen när det gäller den allmänna frågan så är det ju så att det alltid riskerar att bli känsligt när pengar blir inblandat. Det är för att ta udden av detta som jag förordar viss öppenhet, så att PES blir kunskapsinriktat istället för pengainriktat (och det är väl där själva kärnfrågan ligger, eller?).

            Comment


            • #21
              Kim, CJF: Det här goda humöret gillar och smittas jag av. Nu håller jag mig undan från tråden för att utvärdera min nyupptäckta split personality (jag har full förståelse för.../...fruktansvärt tråkigt). Beklämmande.

              M.v.h.

              Comment


              • #22
                So long... no bad feelings... på femte våningen
                Kim

                Comment


                • #23
                  Tacksamt

                  Jag hör väl också till den kategorin som får mer än ger.
                  Men samtidigt så får jag ofantligt mycket kunskaper och förhoppningsvis kan vidarebefodra dem till någon annan någon gång i framtiden.
                  Enda som jag kan "irritera" mig på är vissa personer som svarar så överlägset o nedlåtande till rena "prisfrågor". Varför svara överhuvudtaget om man kan läsa mellan raderna vad den personen tycker om frågan?
                  Men som någon skrev tidigare så är det ingen som tvingar mig o läsa dessa o behöver inte heller reagera på dem.
                  Samtidigt är jag oerhört tacksam för en del människors välvilja att svara på mina frågor. De visar sina enorma kunskaper på ett hövligt o vänligt sätt (T.ex. Kaptenen) - somförresten fick ett pm med tack från mig
                  Egentligen var det väl inte så mkt jag ville säga med detta inlägg men jag är tacksam att PES finns!

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                    Sen när det gäller den allmänna frågan så är det ju så att det alltid riskerar att bli känsligt när pengar blir inblandat.
                    Vet inte om det är själva pengarna som gör det. Jag tycker beteendet är viktigare. Och många verkar tycka att vi är bekväma att ha till hands, både när man står som ett frågetecken och när man inte orkar googla, utan att för den skull lägga ett eget vedträ på PES-brasan. Undrar om folk fattar hur mycket vi som svarar googlar själva för att kunna svara?

                    Sen tål det att upprepas hur många gånger som helst: Värdet ligger i betraktarens ögon och är inte en egenskap hos föremålet. Beroende när, var och hur kan värdet växla så mycket att det är omöjligt att prata om ett föremåls "inneboende värde". Den som inte förstår det bör inte heller handla med föremål. Bättre då med aktier, vars värde man kan läsa i tidningen varje dag.

                    Comment


                    • #25
                      Mycket klokt har redan skrivits och jag håller med om det mesta. Tycker det är viktigt att vi inte skrämmer bort dem som bara vill få en objektsbeskrivning eftersom vi då skulle få färre föremål att studera. Men visst är det lite trist när föremålet ligger på Tradera dagen efter och detta upprepas gång på gång av samma person utan att personen tillför något i övrigt till forumet. De flesta tröttnar väl på att svara efter ett tag.

                      Hatet mot "giriga antikhandlare" har jag råkat se exempel på på ett "annat välkänt forum". Det var beklämmande kommentarer och jag har inte besökt det forumet efter det. Vad är det för skillnad mellan en handlare som säljer en sak och en privatperson? Jo handlaren måste kunna ta ut lön, betala skatt, moms och kanske hyra och måste därför ta ut ett högre pris än privatpersonen. Jag tycker inte det är girigt. Dessutom för de seriösa antikhandlarna vårt kulturarv vidare. (Den här argumentationen hör väl egentligen hemma på det andra forumet, men nu fick jag det sagt i alla fall.)

                      Comment


                      • #26
                        Jag vet inte om jag är inne för sällan för att lägga märke till det, men jag har inte stört mig på att det skulle vara mycket prisfrågor här? Om så nu är fallet så tycker jag att man får välja om man ska svara eller ej, alla har ju olika åsikter om det. Personligen försöker jag att svara på de frågor jag kan om jag tycker de är intressanta och jag har något att bidra med, och jag brukar försöka förklara att detta med värde har ju många aspekter, både ekonomiska värden som är svåra att bedöma och emotionella/kulturella värden som inte riktigt går att prissätta. Jag har dock full förståelse för att folk frågar, många har nog blivit inspirerade av värderingsprogram som Antikrundan och funderar på om de kan sitta på en skatt.

                        Jag har ju min blogg där jag tidvis får många frågor, ibland om värde. Ibland kan jag svara ibland inte, men där är det iofs inte så många "handlare" som frågar mer än någon enstaka Tradera-försäljare.

                        Jag har också full förståelse för att de som säljer vill veta vad de säljer för att kunna bedöma prisnivån, men tycker som flera att man i så fall ska vara ärlig om detta, speciellt om man är seriös försäljare, det gynnar alla. De personer som kommer hit till forumet och frågar för att sedan sälja på Tradera utan att åtminstone tacka för sig är för det mesta orutinerade och bör inte vara något stort problem...
                        http://www.porslinsbloggen.se/

                        Comment


                        • #27
                          Jag respekterar allas åsikter och vad man anser i denna fråga är ju högst individuellt.

                          Jag tycker ändå att det är oerhört tråkigt att det ska ha någon betydelse för diskussionerna och dokumentationen vad som händer med föremålen sedan. Det enda jag tror kommer att hända är att flertalet drar sig för att visa sina föremål här på PES om man måste redovisa om ska eller eventuellt, kanske någon gång i framtiden, kommer att sälja det man visar. Redan nu vet jag att det är flera som inte visar sina föremål här just av den anledningen, man vill inte stöta sig med någon som svarar. Sedan tror jag att många kommer att strunta att fråga eftersom att de tror att de kommer få färre svar om de skriver att de ska sälja. Jag ser det inte som en vinst för PES och dokumentationen.

                          Frågan om varför man säljer är också högst ointressant och privat anser jag. Vissa kanske har ärvt ett dödsbo som ska säljas, andra har det som levebröd, och några måste, som en klok kvinna skrev till mig, "försörja sitt eget missbruk". I den sista kategorin tror jag att många PESare passar in. Jag tycker inte att något är sämre eller bättre än det andra.

                          Själv så har jag både ärvt en del saker, något jag gärna skulle byta bort, samt att jag måste försörja mitt missbruk, och alla intressanta föremål som jag känner att jag bara måste veta mer om, den eviga PES-sjukan.

                          Till alla nybörjare och de som känner att det inte vet eller kan så mycket, så vill jag säga att; Ni bidrar också! Alla som lägger in många bilder vet att det är ett himla meck och tar mycket tid, det bidrar också till dokumentationen och skapar nya diskussionmöjligheter.

                          Jag hoppas att ingen drar sig tillbaka, visar färre bilder eller ställer färre frågor. Det lättaste vore om de som svarar tänker så här, chansen eller risken, beroende på vad man anser i frågan, finns att föremålet jag svarar på kanske kommer att säljas, har det någon betydelse för mitt svar? Sedan är det ju självklart så att ett tack är på sin plats och att man kanske inte använder copy och paste i auktionsbeskrivningen. Men man kan även ha överseende med att vissa kanske inte är insatta.

                          Comment


                          • #28
                            Det vore ju orimligt att begära att sakerna man visar upp ska behållas in i bleka döden, men det är ju trevligt om man är lite intressserad av föremålet man visar upp själv också, inte enbart det eventuella rent ekonomiska värdet. Alla som visar bilder bidrar självfallet till uppbyggnaden av PES med tiden allt större och värdefullare bild- och kunskapsbank.

                            Comment


                            • #29
                              Är en köpare och säljare men har av eget val valt att inte fråga på Pes om något jag vet ska säljas. Nu har ju inte alla kunskapen, vet inte hur man googlar eller har litteratur som många av oss "gamla" Pesare, men är nyfiken på vad de har i sin ägo. Tycker om att dela mig om kunskap för ju kunnigare säljarna/köparna blir desto bättre för handeln, rätt attributering i säljannons gör att fler hittar varan, kunniga köpare törs lita mer på sin instinkt och köper sådant som säljs med en beskrivning helt uppåt väggarna. Och helt uppåt väggarna är alldeles för många Traderaannonser, blir mörkrädd av en del beskrivningar.

                              Sen dagssländorna som frågar av bekvämlighet, gör inga andra inlägg och kanske bara vill ha gratisreklam, de försvinner ganska fort från Pes. De som blir kvar är genuint nyfikna på vad de äger, allt från Rosa Ljung till viktsatser från 1600tal, och till alla dem säger jag bara kram på er! Även om ni väljer att sälja saken ni frågar om så kommer ni fastna i Pesträsket och köpa annat som det finns trådar om, så pengarna går bara runt iallafall
                              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                              Comment


                              • #30
                                Till dessa 3 kloka damer vill jag bara säga: Tack för att ni förmedlat så bra det som jag personligen tycker

                                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Mycket klokt har redan skrivits och jag håller med om det mesta. Tycker det är viktigt att vi inte skrämmer bort dem som bara vill få en objektsbeskrivning eftersom vi då skulle få färre föremål att studera. Men visst är det lite trist när föremålet ligger på Tradera dagen efter och detta upprepas gång på gång av samma person utan att personen tillför något i övrigt till forumet. De flesta tröttnar väl på att svara efter ett tag.

                                Hatet mot "giriga antikhandlare" har jag råkat se exempel på på ett "annat välkänt forum". Det var beklämmande kommentarer och jag har inte besökt det forumet efter det. Vad är det för skillnad mellan en handlare som säljer en sak och en privatperson? Jo handlaren måste kunna ta ut lön, betala skatt, moms och kanske hyra och måste därför ta ut ett högre pris än privatpersonen. Jag tycker inte det är girigt. Dessutom för de seriösa antikhandlarna vårt kulturarv vidare. (Den här argumentationen hör väl egentligen hemma på det andra forumet, men nu fick jag det sagt i alla fall.)
                                Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                                Jag respekterar allas åsikter och vad man anser i denna fråga är ju högst individuellt.

                                Jag tycker ändå att det är oerhört tråkigt att det ska ha någon betydelse för diskussionerna och dokumentationen vad som händer med föremålen sedan. Det enda jag tror kommer att hända är att flertalet drar sig för att visa sina föremål här på PES om man måste redovisa om ska eller eventuellt, kanske någon gång i framtiden, kommer att sälja det man visar. Redan nu vet jag att det är flera som inte visar sina föremål här just av den anledningen, man vill inte stöta sig med någon som svarar. Sedan tror jag att många kommer att strunta att fråga eftersom att de tror att de kommer få färre svar om de skriver att de ska sälja. Jag ser det inte som en vinst för PES och dokumentationen.

                                Frågan om varför man säljer är också högst ointressant och privat anser jag. Vissa kanske har ärvt ett dödsbo som ska säljas, andra har det som levebröd, och några måste, som en klok kvinna skrev till mig, "försörja sitt eget missbruk". I den sista kategorin tror jag att många PESare passar in. Jag tycker inte att något är sämre eller bättre än det andra.

                                Själv så har jag både ärvt en del saker, något jag gärna skulle byta bort, samt att jag måste försörja mitt missbruk, och alla intressanta föremål som jag känner att jag bara måste veta mer om, den eviga PES-sjukan.

                                Till alla nybörjare och de som känner att det inte vet eller kan så mycket, så vill jag säga att; Ni bidrar också! Alla som lägger in många bilder vet att det är ett himla meck och tar mycket tid, det bidrar också till dokumentationen och skapar nya diskussionmöjligheter.

                                Jag hoppas att ingen drar sig tillbaka, visar färre bilder eller ställer färre frågor. Det lättaste vore om de som svarar tänker så här, chansen eller risken, beroende på vad man anser i frågan, finns att föremålet jag svarar på kanske kommer att säljas, har det någon betydelse för mitt svar? Sedan är det ju självklart så att ett tack är på sin plats och att man kanske inte använder copy och paste i auktionsbeskrivningen. Men man kan även ha överseende med att vissa kanske inte är insatta.
                                Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                                Är en köpare och säljare men har av eget val valt att inte fråga på Pes om något jag vet ska säljas. Nu har ju inte alla kunskapen, vet inte hur man googlar eller har litteratur som många av oss "gamla" Pesare, men är nyfiken på vad de har i sin ägo. Tycker om att dela mig om kunskap för ju kunnigare säljarna/köparna blir desto bättre för handeln, rätt attributering i säljannons gör att fler hittar varan, kunniga köpare törs lita mer på sin instinkt och köper sådant som säljs med en beskrivning helt uppåt väggarna. Och helt uppåt väggarna är alldeles för många Traderaannonser, blir mörkrädd av en del beskrivningar.

                                Sen dagssländorna som frågar av bekvämlighet, gör inga andra inlägg och kanske bara vill ha gratisreklam, de försvinner ganska fort från Pes. De som blir kvar är genuint nyfikna på vad de äger, allt från Rosa Ljung till viktsatser från 1600tal, och till alla dem säger jag bara kram på er! Även om ni väljer att sälja saken ni frågar om så kommer ni fastna i Pesträsket och köpa annat som det finns trådar om, så pengarna går bara runt iallafall

                                Comment

                                Working...
                                X