Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gratis info på PES. Rätt eller fel????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gratis info på PES. Rätt eller fel????

    Hallå,
    Jag bara undrar, vad tycker ni om att handlare och andra ställer frågor om föremål som bara syftar till att få information om det man tänker sälja?
    So long...

  • #2
    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Jag bara undrar, vad tycker ni om att handlare och andra ställer frågor om föremål som bara syftar till att få information om det man tänker sälja?
    So long...
    Känner mig kallsinnig till dessa personer som aldrig ens försöker svara på något utan enbart försöker utnyttja kunskapen och välviljan som finns på PES för egen snöd vinning, dåligt och trist .

    Comment


    • #3
      För mig spelar det ingen större roll, de bidrar trots allt till att vi andra får lära oss. Jag ser hellre att det postas här än på bukowskis där lärdomen stannar mellan bukowski och användaren. Sen uppskattar man självklart mer medlemmar som försöker hjälpa till. Men som sagt, hellre att det postas här oavsett anledning än att det inte postas alls. Att få information om ett föremål är idag stort sett gratis.
      Last edited by wasistdas; 2012-03-15, 00:51.
      Pes är mitt google.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
        För mig spelar det ingen större roll, de bidrar trots allt till att vi andra får lära oss.
        Jag tycker att det spelar stor roll eftersom jag (och jag tror många med mig) ser PES som ett socialt forum i lika stor utsträckning som ett sakforum. Tråkigt när vissa enbart bryr sig om "saker".

        Comment


        • #5
          Jag bidrar gärna till PES kunskapsbank, om personen i andra änden av kommunikationen tjänar en tjuga på Tradera eller skriver en bok eller skulle råka hålla ett föredrag om ämnet bryr jag mig faktiskt inte om.

          Mvh
          Emil

          Comment


          • #6
            Håller väl egentligen med dig och frågeställningen var ju faktiskt vad vi tyckte om det och ingen diskussion huruvida man kan kringgå "problemet". Så jag backar lite och ställer mig på er sida till den grad att jag hellre ser aktiva medlemmar framför "hit n runners".
            Pes är mitt google.

            Comment


            • #7
              Hallå och god morgon,
              Gratis var kanske inte så genomtänkt, men faktum est att många handlare tar betalt för värderingar och det är väl rätt, kunskaper har alltid ett värde.
              Fick ett personligt meddelande som lägger fast att rena säljerbjudanden försöker man plocka bort från vårt forum, det är ingen säljkanal. Men jag fick också veta att PES kan användas som reklamkanal, frågeställaren lägger in en länk till PES i sin annons på t ex Tradera. Då får man reklamen gratis.

              Själv ogillar jag alla förbud, censur och pekpinnar men tycker att man ska vara öppen och ärlig när man ställer en fråga om någonting man tänker sälja. Sedan är det upp till var och en att svara och hjälpa till i marknadsföringen.

              Nu kan det nog inträffa att en nyfiken frågeställare får information som pekar på att föremålet kan vara sällsynt och värdefullt och i det läget bestämmer sig för att sälja.
              Inte ovanligt på Antikrundan.

              So long....

              Comment


              • #8
                Det finns ju en ganska nylanserad princip om valfrihet. Om frågeställaren ger sig till känna, att det handlar om en fråga inför en försäljning - om än aldrig så diskret - kan ju var och en hoppa in i frågan eller stanna utanför enligt egen åsikt.

                Om jag på ett annat välkänt forum ställer frågan: "Jag ska sälja denna XXX på Tradera, hit med värde och föremålets hela historia"? - då kommer en 40 inlägg lång hatkampanj mot mig som svar.
                Men om jag skriver så här: "Hej, jag heter Elin och är 14 år. Jag fick detta XXX-föremål av min mormor. Vad är det? Finns det samlare på såna här XXX, och hur gör man om man vill sälja?"
                Då blir det annat ljud i skällan. Testa själva, men det går bara på forum där man kan vara anonym.

                Comment


                • #9
                  Jag håller som tidigare på principen att om jag ska sälja något jag frågar om så nämner jag det i frågan, för jag tycker det är ärligare.

                  Även om kunskapsutbyte naturligtvis är det primära här på PES så har även jag många gånger tyckt det känns lite trist när ens svar hamnar i en objektbeskrivning på Tradera utan så mycket som ett tack. En sån frågare får inte svar från mig andra gången. Om någon däremot är öppen med att varan ska säljas så har jag ju själv valet att avstå (vilket jag mycket sällan gör) eller att svara.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                    Jag håller som tidigare på principen att om jag ska sälja något jag frågar om så nämner jag det i frågan, för jag tycker det är ärligare.

                    Även om kunskapsutbyte naturligtvis är det primära här på PES så har även jag många gånger tyckt det känns lite trist när ens svar hamnar i en objektbeskrivning på Tradera utan så mycket som ett tack. En sån frågare får inte svar från mig andra gången. Om någon däremot är öppen med att varan ska säljas så har jag ju själv valet att avstå (vilket jag mycket sällan gör) eller att svara.
                    Jag har full förståelse för den här diskussionen och eftersom jag säljer den stora lejonparten av det jag köper - även av de saker jag initialt inte känner till och frågar om här - så begriper jag förstås också att min ståndpunkt kan ses som ett utslag av egenintresse.

                    Eftersom den här diskussionen förekommit en rad gånger på forumen hade jag tidigare som princip att alltid skriva ut om något skulle eller eventuellt skulle komma att säljas. I längden kändes det dock en smula tröttsamt med dessa upprepningar. Och rimligen vet de mer aktiva här att så är fallet (kanske rent utav orsaken till att många av mina frågor står obesvarade). Det hela blir ytterligare komplicerat av att informationen ibland påverkar huruvida ett föremål säljs eller inte. Hade t.ex. Brummer-vasen jag frågade om för en tid sedan visat sig vara värd en spottstyver hade den blivit kvar hemma. Andra saker mellanlandar i samlingen och byts småningom ut. Ja, jag vet inte...

                    Personligen är jag ypperligt nöjd om jag hinner svara på en fråga som jag har svar på innan de oerhört snabba och kunniga (t.ex. Kaptenen) gjort det och bryr mig inte ett vitten om vad frågeställaren gör med informationen. Men jag tycker definitivt ett tack är på sin plats.

                    Men jag klämmer ånyo in mitt passus om eventuella försäljningar hädanefter.

                    M.v.h.

                    Comment


                    • #11
                      För att finansiera sitt eget samlande tror jag att många här säljer lite "prylar" till andra samlare. Det tycker jag liksom ligger i sakens natur. Att fråga när man inte vet till 100% är väl bra eftersom köparen bör få en så korrekt information om varan som möjligt. Jag tycker att det är alldeles för många som tar uppgifter "ur luften" när de säljer. Själv har jag sålt en del på mässor bla. Askersund och det är fint när prylarna "hittar hem".

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av på femte våningen Visa inlägg
                        Eftersom den här diskussionen förekommit en rad gånger på forumen hade jag tidigare som princip att alltid skriva ut om något skulle eller eventuellt skulle komma att säljas. I längden kändes det dock en smula tröttsamt med dessa upprepningar. Och rimligen vet de mer aktiva här att så är fallet (kanske rent utav orsaken till att många av mina frågor står obesvarade).
                        Skulle förtydligat detta, för du har såklart helt rätt i att många av medlemmarna är kända som säljare i större och mindre omfattning, och för egen del har jag inte några som helst invändningar kring hur de hanterar detta. Problemen uppstår ju med dem som liksom sticker upp huvudet för att få infon och sedan försvinner; det är ju en milsvid skillnad mellan dessa och såna som är aktiva forummedlemmar som även säljer.

                        Comment


                        • #13
                          Jag tycker att kunskapskällan PES väger tungt. Om säljaren har ett intressant föremål, väl fotograferat och som leder till kringdiskussioner om stilar, tidsepoker och jämförelser i övrigt så ser inte jag några hinder med att diskutera föremålet även om jag vet att det ska säljas.

                          Oftast är det inte så, utan de flesta som vill sälja vidare håller mycket för sig själva (visar inte mer än undersidan, talar inte om varifrån det kommer) och låter inte föremålet sättas in i en kontext. Därmed är det synnerligen enkelt att ignorera dessa frågor, som inte bidrar till diskussionen eller kunskapsbanken.

                          En del verkar också tro att rätt designer eller rätt producent gör ett föremål mer värdefullt, oavsett hur ointressant föremålet i sig är (dussinvaror, turistprylar, mm). Det bidrar inte till kunskapskällan att försöka leta rätt på rätt producent. Möjligen för den som inte står ut med tanken på att inte allt på denna jord går att (och bör) kategoriseras.

                          Dussinprylar kan absolut ha sin kontext, men den handlar mer om tidsanda och konsumtionsmönster. Frågor som sällan ställs i samband med uppvisandet.

                          Några av de som är snabba in och härifrån med föremålen på ett kort och för mig tråkigt sätt har jag helt slutat kommentera.

                          Comment


                          • #14
                            Gillas

                            Förra inlägget (Peter S) GILLAS,.

                            Comment


                            • #15
                              Väl skrivet Peter S, med flera!

                              För mig är det viktiga att föremålen visas, att man breddar sin kunskapsbank och att man delar med sig av det man vet, eller har. Jag ser inget problem i att medlemmar ställer frågor och visar upp sina föremål, även om de senare väljer att behålla eller låta dem gå vidare till någon som gärna vill köpa. Det viktiga är att PES är ett levande forum där nya och gamla frågeställningar aktualiseras. Bland alla vanligt förekommande föremål dyker det då och då upp guldkorn som vänder upp och ned på gamla kunskaper, för diskussioner framåt och leder till nya konklusioner.

                              Jag tycker även att det är viktigt att nya medlemmar känner sig välkomna och att man får hövliga svar. PES är inte tänkt som en försäljningskanal eller ett annonsforum men om en ny medlem, som inte är insatt i detta, länkar till en auktion eller dylikt, går det bra att vänligt påpeka att så inte är fallet. Detsamma gäller den vanligt förekommande frågan -vad är den värd? Det tar ett tag för oinsatta att lära sig att värde är något subjektivt och svårt om inte omöjligt att precisera.

                              Bland alla de som frågar för att sälja finns det säkert en viss procent som blir fast och flitigt kommer att besöka PES och bidra till forumet. Jag ser hellre att de nya medlemmarna, och även de gamla, visar sina föremål vare sig de är ärvda och ska säljas, fynd som man vill veta mer om, eller om det gäller råd och rön, än att man drar sig för att visa dem.
                              Genom att söka information om olika föremål, som medlemmar frågat om, har jag hamnat på många sidospår vilket gjort att jag lärt mig en hel del annat på köpet och det ser jag som en stor förmån. Jag är även mycket tacksam för all hjälp jag själv fått av kunniga medlemmar, vilket resulterat i en hel del keramik på hyllorna.

                              Sedan är ju valfriheten ledordet, alla svarar på det man själv vill eller tycker att man vill bidra med. Jag själv har inga synpunkter på vad någon gör med informationen, det är ju alltid trevligt att kunna hjälpa någon eller att själv få lära sig något nytt.

                              Comment

                              Working...
                              X