Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gratis info på PES. Rätt eller fel????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Vi avslutar nu med att alla tillsammans klämmer i med "we shall overcome" i sann demokratisk anda.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Det var det här jag syftade på Kim.

      Det jag menar är att man ibland får vara överens om att inte vara överens, eg enelskans "Agree to disagree". Med det vill jag endast sagt att det är bra att enas trots olika åsikter. Det är redan många bra synpunkter som kommit fram här på tråden oavsett vad man tycker.
      Jag avslutar som lizziett
      PEACE
      PEACE
      so long
      Kim

      Comment


      • #48
        Jag lever mitt liv....

        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Får jag berätta en liten söt och helt sann historia som kanske kan summera tråden på ett bra sätt. Tack för det........
        Min före detta (dvs mina två barns mor) var en envis liten Karlstadtös när hon växte upp.
        Hon var en som aldrig gav upp och som hade mycket bestämda åsikter om det mesta, och hon visste förståss också alltid bäst. En gång hamnade hon dock i ett besvärligt läge under ett meningsutbyte och var nära till att erkänna att hon nog ändå inte hade helt och hållet rätt om allting: Då tittar hon trotsigt på sin antagonist under lugg och utbrister, "JAG BESTÄMMER MIG", dvs. vad jag tycker ska Du bara skita i, det är min ensak.
        Hallå Snubben,
        Söt historia som epilog, nja sensmoralen, det tycker jag kanske inte. Min kärling är ofta kompromisslös och fostrad i en anda i mediavälden (på den tiden) där tjejer tar för sig
        och trycker till. Vi är ganska lyckligt gifta sedan snart 50 år. Håller varandra i handen.
        Hennes valspråk är: jag lever mitt liv... nole mi tangere.
        Respekt för varandra är bra... so long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Och Ditt

          Självklart: Navigare necesse est, vivere- non est necesse.........

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av lizziett Visa inlägg
            Den här tråden kommer ju fram hela tiden i nya inlägg och är svår att passera.... Därför kanske man kunde plocka bort den från nya inlägg och de som är intresserade att fortsätta denna tråd kunde gå in under den kategorin.
            Usch, ska Sverige bli ett nytt Nordkorea!!!!!

            Alla är inte inne på PES varje dag. Alla ska väl ges en chans att upptäcka nya trådar, att svara i olika trådar om man så önskar.
            Hur ska man upptäcka trådar/nya trådar, om dom inte tillåts att finnas med i listan över nya inlägg?
            Vem ska censurera bort trådar som någon inte tycker om???

            Jag säger som Kim:
            "Tycker som Tompa att internet bör vara ett fritt medium, öppet för alla åsikter, enda sättet att bromsa missbruk, tortyr och krig. Två av grundpelarna i demokratin är ju yttrandefrihet och tryckfrihet."

            lizziett, du skriver även: " Bara att acceptera att alla har olika åsikter".

            Under diskussionen här framkommer åsikter/synpunkter, samtidigt som Kim rapporterar:
            "Tack för utförliga och beskrivande synpunkter, tankar som jag gärna delar. Men skörden av PS till min brevlåda talar ett annat språk."

            Vi måste kunna ta/tillåtas ta en diskussion på PES. Om någon inte gillar ämnet eller åsikterna/synpunkterna, så är det bara att hoppa över den tråden, man är inte tvingad att läsa alla trådar eller delta i alla trådar.


            Ursprungsfrågan var: "vad tycker ni om att handlare och andra ställer frågor om föremål som bara syftar till att få information om det man tänker sälja?"

            Otroligt många läser t.ex. FM-tråden, men otroligt få deltar.
            En handlare/säljare som då dokumenterar ett FM-föremål ger mig mer än en FM-samlare som inte visar upp något över huvud taget.

            Det är som Peter S säger:
            "Jag tycker att kunskapskällan PES väger tungt. Om säljaren har ett intressant föremål, väl fotograferat och som leder till kringdiskussioner om stilar, tidsepoker och jämförelser i övrigt så ser inte jag några hinder med att diskutera föremålet även om jag vet att det ska säljas."

            Säljaren frågar för egen vinnings skull men samtidigt så tillför dom något. Vi får en dokumentation av ett föremål, kunskapen bevaras för framtiden, samt att andra intresserade vid sökningar senare kan ta del att dessa svar.
            Läggs föremålet sedan ut till försäljning på Tradera, så blir det lättare att hitta för den som är intresserad, för det hamnar under rätt kategori, rätt sökord.
            Resultatet blir att PES har tillförts kunskap, säljaren når fler kunder/samlare, fler kunder/samlare hittar föremålet på Tradera.

            En frågeställare, handlare eller samlare, bör inse att det tar tid att svara på frågor, att googla (som inte är så svårt som vissa vill ha det till), att leta i referensmaterial.
            Frågeställaren bör i gengäld göra sig besväret att ta bra, stora och tydliga, bilder. Dokumentera föremålet, visa olika vinklar, botten (slipning), etiketter, inskriptioner, måttangivelser.

            Det är att ge och ta, att föra en dialog. Suddiga bilder, bilder där bakgrunden är i fokus, eller t.ex. klarglasföremål fotade mot en rutig/randig duk, eller rörig bakgrund, ger inget. Våga be om bättre bilder, våga ställa krav, för det är lathet att inte förse oss med ett bra underlag. Bra bilder är lätta att ta för den som vill. Förväntar man sig ett bra svar, så förväntar vi (som ska svara) ett bra underlag. Som man ropar får man svar!
            Last edited by alegni; 2012-03-17, 05:52.

            Comment


            • #51
              Jeg har et snævert interesse område. Og har nogen gange oplevet at min viden er gået direkte ind i ebay eller tradera beskrivelsen. Har endda set at nogen har listet til mig fra ebay til 925-1000 og det er da fint nok.
              Jeg er absolut af den mening at man skal være åben når man spørger. Nogen gange vælger jeg ikke at svare. Der er alias på 925-1000 som jeg slet ikke svarer fordi jeg har en fornemmelse af udnyttelse.

              Jeg har oplevet at "forelske" mig i ting på AP - har svaret og givet viden fra mig, af interesse. For derefter at opleve at jeg kan vælge at betale for min egen viden på tradera - alternativt undlade at købe. Og helt ærligt prisen på en vare er en funktion af (ting+baggrund). Hvis jeg leverer baggrund til en doven tradera-sælger ..... så føler jeg mig snydt.

              Et eksempel er en skipperske
              - som sølv ske med ukendt mester+by+gravering er prisen måske 100 til 200 kr.
              - som skipperske med navngiven mester + kendt by + firmaidentifikation og skipperske proveniens er prisen måske 90 til 150 £/$

              Hvem skal have glæde af at viden er tillagt? Sælgerne i denne tråd vil klart mene at det retfærdig at sælger får fuld glæde heraf De identificerer sig med sælger og synes at sælger naturligvis skal have.

              Min mening er at de 1.000vis af kroner som jeg har brugt på investering i bøger og fejlkøb. Og de mange timer jeg har brugt på research. Det er min viden og ekspertise.

              Den dovne sælger gider ikke spendere tiden. Og kan heller ikke. Men hvorfor skal sælger så have benefit. Og det er sådan set fair nok - men det kræver åbenhad.

              Kisten er et godt eksempel. Giv mig viden, giv mig viden som jeg kan sælge og jeg bruger den. Giv mig viden som jeg ikke kan sælge og jeg undertrykker den.

              Jeg forventer ikke at sælgerne her på PES forstår hvad jeg skriver.

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Vi avslutar nu med att alla tillsammans klämmer i med "we shall overcome" i sann demokratisk anda.

                Bra Snubben!
                Ett bättre avslut än Birgits och Carls gamla härliga ”allsångslåt” kan man inte tänka sig på förevarande åsiktsutbyte. Lysande!
                Detta är mitt enda inlägg i tråden.
                Last edited by Lars F; 2012-03-17, 15:28.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #53
                  Hallå Hose,
                  Tack för dina synpunkter, jag vet att många delar dem med dig.
                  So long...

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg


                    Bra Snubben!
                    Ett bättre avslut än Birgits och Carls gamla härliga ”allsångslåt” kan man inte tänka sig på förevarande åsiktsutbyte. Lysande!
                    Detta är mitt enda inlägg i tråden.
                    Du å ja Alfred. PS Det är underbart att bli förstådd, skrattade själv åt inlägget. Tröstar mig med att Hasse Alfredsson också skrattade åt sig själv ibland, hoppas han kan konsten fortfarande.
                    Last edited by prylsnubben; 2012-03-17, 17:10.

                    Comment


                    • #55
                      Hej på er!

                      Kul tråd och ännu roligare blev det när jag såg att jag deltog ganska mycket! Jag ställde för några år sedan för egen skull en fråga om en kista som kom från familjen redare Jonsson om jag inte minns fel. Helt seriöst pga jag tyckte den var snygg och annorlunda samt att jag inte kunde hitta infon på andra håll sökte väldigt mycket länge. Fick bra hjälp av kapten eller kim, kommer inte riktigt ihåg. Sen blev det så att jag lämnade in denna på auktion och fick enligt mig väldigt dåligt betalt men hoppas att den hamnar på ett bra ställe :-P

                      Sen läste jag om en teckning jag ställde en fråga om som en gammaö kung ritat på sina teckningslektioner, denna teckning ägs av en kamrat till mig och frågan var vad den kunde vara värd eftersom bukowskis eller stockholm inte tog in den, trotts verifierad dokumentation. De tyckte han skulle kontakta kungen som var måttligt intresserad, förvånade tyckte jag och ställde frågan här, inte för min vinnings skull utan intresse.

                      Med tiden växte detta med antikviteter glas och porslin fram mer och mer så nu för tiden håller jag på med detta väldigt mycket.

                      det har jag PES att tacka för till stor del, här finns massor av info :-P

                      jaja nu har jag förklarat min del i detta samt att jag INTE gör detta för att bli miljonär utan intresset som både jag och min fru fått av detta..

                      mvh Micke

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå,
                        Jag bara undrar, vad tycker ni om att handlare och andra ställer frågor om föremål som bara syftar till att få information om det man tänker sälja?
                        So long...
                        Visst är det trevligare när de som vill sälja något är ärliga och säger som det är.
                        Det har ju hänt att folk låtsats vara genuint intresserade, och efter att de fått veta vad de vill, så försvinner de spårlöst, och sedan hittar man föremålet till salu på tradera. Vilket förstås inte är alls lika trevligt.
                        Men så länge folk är ärliga så bjuder jag gärna på de få kunskaper jag besitter.

                        Comment


                        • #57
                          Spela med öppna kort....

                          Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
                          Visst är det trevligare när de som vill sälja något är ärliga och säger som det är.
                          Det har ju hänt att folk låtsats vara genuint intresserade, och efter att de fått veta vad de vill, så försvinner de spårlöst, och sedan hittar man föremålet till salu på tradera. Vilket förstås inte är alls lika trevligt.
                          Men så länge folk är ärliga så bjuder jag gärna på de få kunskaper jag besitter.
                          Hallå,
                          Den här tilltrasslade tråden hade jag gömt bort. Den är från den tiden folket i Pesanien var intresserade av forumets utformning och innehåll, etik och moral. Fortlevnad. Tack för påminnelsen.
                          Håller som avdankad reklamsnubbe med om öppenhet och ärlighet varar längst.
                          Ett exempel: "Vad är detta?" Totalt obegriplig rubrik. "Söker hjälp för dödboets räkning". En meningsfull vädjan.

                          Om någon ber om hjälp i en utsatt situation ställer i alla fall jag upp till 100%... so long...

                          Comment

                          Working...
                          X