Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calle Blomqvist 1957

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Calle Blomqvist 1957

    Vid helgens stora scoutloppis i Malmö köpte jag bl a två små fat (11 cm i diam) från Gustavsberg och med sign av Calle B. Dekoren i färg med en "målarflicka" är exakt lika på båda faten. Det som skiljer är numreringen på baksidan: 22 resp 42. Varför? Kontrollsiffra eller dåtidens batchnummer?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har ingen aning om varför det skiljer. Hade jag sett en av dem, hade ja gissat på att det var ett formnummer.

    Jag reagerade mest på den ovanliga djupstämpeln med årtalet 1957, som jag inte finner i Vingedal.

    Comment


    • #3
      Calle Blomqvist har satt sin signatur på dessa två askfat för bensinbolaget OK 1959. Det är Gustaf V:s jaktvagn 1912 och ett annat fordon från 1913. Flintporslin från Gustavsberg och samma modell på faten som gjordes när SJ fyllde 100 år 1956 med Förstlingen, Spinnrocken etc. http://precisensan.com/antikforum/sh...-askfat/page14 - nr 139.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Vid helgens stora scoutloppis i Malmö köpte jag bl a två små fat (11 cm i diam) från Gustavsberg och med sign av Calle B. Dekoren i färg med en "målarflicka" är exakt lika på båda faten. Det som skiljer är numreringen på baksidan: 22 resp 42. Varför? Kontrollsiffra eller dåtidens batchnummer?
        Håller med Kaptenen om djupstämpeln, f.ö. är Calle grymt underskattad som konstnär.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Restaurangporslin

          Här är det Gustavsberg som levererat en tallrik i benporslin till Ösara. Motivet är Pilens backe Linköping och Calle B är konstnären. Calle B 195? kan man se men inte mer. Mer restaurangporslin finns här: http://precisensan.com/antikforum/sh...taurangporslin
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Kuse nr 21 vann loppet på Åby travbana i Mölndal 1955 enligt denna assiett som Calle B gjort på benporslin från Gustavsberg. 18 cm diam.
            Bifogade filer

            Comment

            Working...
            X