Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Målning i uselt skick!

Målning i uselt skick!

Namn:  022.jpg
Visningar: 120
Storlek:  28,1 KBNamn:  030.jpg
Visningar: 123
Storlek:  38,9 KBNamn:  024.jpg
Visningar: 119
Storlek:  28,4 KBNamn:  026.JPG
Visningar: 122
Storlek:  118,3 KBOsignerad målning i katastrofalt skick som jag inte vet något om. Vad jag undrar över är "tornet" på bilden, finns det någon som kan tänkas veta vad det är för något? Vad tror ni om ålder på eländet, finns det någon anledning att restaurera den? Alla åsikter, gissningar och eventuella kunskaper om tavlan emottages tacksamt!

Jag gissar att det är en 1800-talssak, kanske ett extraknäck av någon dekorationsmålare. Det är inte en ovanlig företeelse. Lite lagom romantiserande pastoral idyll för att tilltala någon bonde med pengar på fickan och ett par knappar innanför västen, kanske på en säsongsmarknad någonstans.

Nuförtiden är dylikt måleri perfekt att hänga i sommartorpet. Den borde dock till en konservator för ett bli lite uppsnyggad. Vad det hemska tornet gör där vete faen. Be konservatorn riva eländet. Om det lönar sig? Nej knappast.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Trevligt inseglingsmärke....?

Hallå Alf.
    Gillar den här typen av naiva romantiska bilder och skulle nog kosta på en 500-ring
    utan retusch, bara staga upp vraket.

Tornet, för det bör vara någon gammal ruin, vill jag gärna tro är ett inseglingsmärke som man ofta placerade så högt som möjligt och bildade en enslinje med ett annat märke, ej i bild.
    So long...

Eller vad säger du, Lasse Kik?

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Alf.
    Gillar den här typen av naiva romantiska bilder och skulle nog kosta på en 500-ring
    utan retusch, bara staga upp vraket.

Tornet, för det bör vara någon gammal ruin, vill jag gärna tro är ett inseglingsmärke som man ofta placerade så högt som möjligt och bildade en enslinje med ett annat märke, ej i bild.
    So long...

Eller vad säger du, Lasse Kik?
    Trevlig tavla. Kan tänka mig att den faller dig i smaken KImmen.

För de oinvigda i nautiska termer, kan man lära sig lite om "enslinjer" här nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enslinje

Jag tycker ornet ser ut som torn och snorkel på en strandad JÄTTE- Ubåt av rysk "Delta-klass".
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars F den 2012-03-11 klockan 16:10.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Jag tycker att din tavla ser ut som ett oljetryck. I så fall blir det svårt att restaurera det...

mvh bonnie

Seniormedlem Mr.s avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Tornet är lite kul men tyvärr är den av gåramålarkvalité. Detta sätt att måla bla trädkronor tycker jag är ganska typiskt för någon som gjort nära nog samma motiv hundratals gånger. Jag tror att den är från början av 1900-talet och jag tycker inte motivet ser svenskt ut.

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Trevlig tavla. Kan tänka mig att den faller dig i smaken KImmen.

För de oinvigda i nautiska termer, kan man lära sig lite om "enslinjer" här nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enslinje

Jag tycker ornet ser ut som torn och snorkel på en strandad JÄTTE- Ubåt av rysk "Delta-klass".
    Hahha! Klockrent!

Stort Tack till Er alla som svarat! Nu ska jag åka till torpet och spika upp den på dass

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •