Tycker denna vas är härlig, men det saknas stämpel och signatur.. för det är väl inte en signatur under.. "-40"
Nån som vet vad det är?
CIMG3103.jpgBlå vas2.jpg
Tycker denna vas är härlig, men det saknas stämpel och signatur.. för det är väl inte en signatur under.. "-40"
Nån som vet vad det är?
CIMG3103.jpgBlå vas2.jpg
Senast redigerat av pbjoerke den 2012-03-06 klockan 23:24.
Hej och välkommen till forumet!
Vasen är av Ewald Dahlskog för Bo Fajans
Jag har inte tillgång till Bo Fajans-boken så vi får avvakta med fler uppgifter.
Är den 19,5 cm hög?
Förmodligen har den tillverkats i åtminstone två storlekar.
http://www.got2get.se/antikt--konst/...ans/11991.aspx
Jättefin vas grattis till den!
Jag har kikat i Bo Fajansboken, men utan ett modellnr är det svårt att hitta exakt vilken artikel det är fråga om. D(Dahlskog)40 är en terass-kruka som är 31x36 cm, så det stämmer ju inte. Likaså är glasyr 40= Matt beigebrun glasyr med turkosa inslag.
Däremot så verkar det som att din vas har den populära atomglasyren även benämnd GK15= vitgrå matt glasyr mot blå botten. Atomglasyren användes endast mellan 1938-39 så det ringar ju in tillverkningsperioden för din vas.
Vasen hos Baccus Antik som Kaptenen länkar till verkar inte heller vara märkt med modellnr under, i sådana fall hade man säkerligen skrivit ut det eller kollat upp tillverkningsår och inte bara skrivit "30-tal". Möjligtvis kan det vara så att det som står under din vas "40" syftar på årtal och att atomglasyren användes på några föremål i början av det året, men det är bara spekulationer.
Tack så mycket, simco! Jag glömde skriva att till vänster om -40 finns den inpressade signaturen ED.
Tack själv Kaptenen!
Just "ED"-stämpeln är bra att hålla utkik efter, den är i bland otydlig under glasyren, men då vet man att det är Ewald Dahlskog som är formgivare.![]()
Jag tycker jag har sett den här vasen på forumet, men jag minns inte var. Någon som känner igen vasen eller signaturen på undersidan?
P5107184.jpg
P5107186.jpg
Hej!
Snygg vas! Grattis!
Din vas är från Bo Fajans, formgiven av Ewald Dahlskog med formnummer D301 i produktion mellan 1948-53. Den ska finnas i tre storlekar D301/1 = 11cm, D301/2= 15,5cm, D301/3 = 20cm. Din vas har grön atomglasyr, 39=Matt havsgrön konstglasyr med ljusgrå patina. Om glasyren inte är för tjock så ska du kunna skönja ett inpressat "ED" för Ewald Dahlskog.
Kul att du visade denna, vanligt förekommande är att de är otydligt märkta.
Sammanfogar fler vaser med samma modell till denna tråd.
Senast redigerat av simco den 2012-05-12 klockan 11:02.
Där var den ja! Jag visste att jag hade sett den på forumet.
Tack för hjälpen. Det här är en riktigt snygg vas, tycker jag.
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)