Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mortel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mortel

    Här har vi en mortel som jag tror ingen annan har en lika dan.
    Sen är det åldern, hur är det med den?
    Bifogade filer

  • #2
    Næsten
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Nu har jag lurat en dansk. Faktum är att mortlen är ju helt i din smak, en riktig goding skulle man kunna säga. Den tillhör dom "ovanliga".

      Comment


      • #4
        Kom igen boys det är faktist fritt att gissa, och med mina ledtrådar så borde det inte vara så svårt. Tänk på att den inte är vanlig???????
        Ser det som riktigt kul att "hålla på".

        Comment


        • #5
          Serpentin, agat, marmor, soap, myr, rödjord eller troligen något träigt. Tror på troligen det sista.

          Comment


          • #6
            766 jeg er lidt forundret. Du plejer at være glad for gamle ting, men den du viser er fra 1800tallet - tager jeg fejl?

            Comment


            • #7
              Kan det vara en järnmortelsmodell alá 1800-tal fast i mässing eller brons? Med tanke på att den skulle passa hose?

              Comment


              • #8
                1700-talet mässing.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  I sanning ovanlig, i alla fall på de här breddgraderna. Någon aning om varifrån den kommer? Apoteksmortel från Holland?
                  Last edited by Jung_Kee; 2007-02-04, 21:41.

                  Comment


                  • #10
                    Sydligare men varifrån vet jag ej.

                    Comment


                    • #11
                      Får man taga del av hur du kan säkerställa åldern till 1700-talet? En bekant, vilken arbetade på gelbgjuteriet i Skara, gjorde sådana här för cirkus tjugo år sedan. Hur patineringen gick till behåller jag för mig själv, annars är allt i mässing 1700-tal.
                      --I de blindas rike är den enögde kung.--

                      Comment


                      • #12
                        Ingenting är omöjlig så om din kompis gjort den få man gratulera. 3kg mässing, han betala inte mässingen själv?
                        Han filade med handhuggna filar.
                        Han ha gjort ett mycket gott arbete så skulle man räkna arbetet så är den värd sin vikt i guld.
                        Som du vet är jag kräsen när det gäller arbete, din kompis har gjort ett mycket gott sådant och det tackar jag för. Han har den där rätta känslan för hur saker och ting skall se ut från förr, har kanske en förebild?
                        Dessutom är det en mässing med mycket koppar och det är jag extra glad för, kan du inte fråga honom var han fick tag i den, det kan inte varit så lätt, eller han kanske blandade den själv. Ja han har verkligen lagt sig vinn om att göra något gammalt, hoppas han fick valuta för arbetet.
                        Ja det får vi verkligen hoppas för jag tycker att duktigt folk skall premieras.

                        Duktigt folk....när man tänker efter så måste den gjorts för hans egen del eftersom det nästan inte är en kotte som vet att en sådan kan vara från 1700-talet så några större penningan kan ju inte har hägrat.
                        Vad jag menar är att han måste varit lite bakom om den gjordes för att tjäna pengar. Om man gör något sådant så skulle ju det framgå på ett betydligt lättare sätt att den verkligen var från 1700-talet. Då skulle han stämplat in årtal så verkligen folk visste och inte gjort en typisk 1800-tals mod. från 1700-talet.
                        Nä du L.S. det är en del som inte stämmer det kanske du också förstår nu när du läst detta.

                        Comment


                        • #13
                          Jag har aldrig påstått att han gjort just din mortel, men varför inte. Blandar man metallerna själv, och har god historisk kunskap inom sitt gjuteriyrke, så finns inga som helst problem.

                          Du brukar ju själv, nästan rutinmässigt, påpeka att andra människors prylar kan vara nygjorda, varför kan aldrig de som ägs av dig också vara det?

                          Trevlig lördag, tát lugnt med serveringen och må bra!
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

                          Comment


                          • #14
                            Det är ju bra att Vi är några som ifrågasätter så inte allt blir antikt, det hade ju varit rena katastrofen man allt som är efterapat i dagens läge.
                            Men ett är säkert, hur mycket som är är nytillverkat innom dvs gebit så är vår kära keramik förskonad, det är väl tur.
                            För min del har jag varit lite försiktig med flaskor eftersom dom i regel är lättare att tillverka rent hantverksmässigt, men det är likväl inte något som undanhållit mig helt.
                            Jag minns att LS hade någon utläggning ang. gjutjärnsmortel, en sådan är enl. mig synnerligen svår att efterapa om den har den rätta åldern sen får LS säga vad han vill.

                            Comment

                            Working...
                            X