Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kokbok från 1737

Question Kokbok från 1737

Hej!

Vi har vid köp av ett gammalt hus hittat en drös med urgamla böcker. Allt från Bibel, lilla katekesen och annat kul.

Bland dessa fann vi boken: En nödig och nyttig Hushålds och kokbok, av Susanna Egerin, 1737

De första bladen är dessvärre borta, men den sista sidan av förordet är med där datering finns. Bandet är tyvärr illa åtgånget men väldigt charmigt med sin gamla fanér och skinnklädda omslag.

Skall man låta laga denna gamla bok?
    Finns det något värde i den och vem kan i så fall värdera den?

Vore jättetacksam för svar!!!!

(bilägger en bild av förstasidansom jag hittade från en digitaliserad kopia)Namn:  sid 1 kokbok.jpg
Visningar: 181
Storlek:  87,8 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Plumhouse,
    Eftersom jag råkade bli först bland tittare vill jag hälsa dig välkommen och din gissar jag ovanliga skrift. Generellt kan man nog säga att gamla biblar etc saknar värde, det finns så många och vem vågar kasta bort en bibel?
    Undantaget är just skrifter som handlar om natur, djurriket, vetenskap och naturligtvis mat(kultur).
    Att låta renovera kostar en slant och blir dyrt med tanke på den ringa användningen, om det nu gäller att bevara och stoppa förfallet.
    Råd om bra värderingsexpert är knepigt. Jag skulle vända mig till Inger Johanson-Thor
    (johanson-thor.inger@telia.com) eller till Carl Jan Granqvist på Grythyttan, han är samlare av stora mått. Båda är goda vänner, så hälsa från mig (säger jag för att retas lite). Lycka till och so long...

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Plominhouse Visa inlägg
    Hej!

Bland dessa fann vi boken: En nödig och nyttig Hushålds och kokbok, av Susanna Egerin, 1737
    De första bladen är dessvärre borta, men den sista sidan av förordet är med där datering finns. Bandet är tyvärr illa åtgånget men väldigt charmigt med sin gamla fanér och skinnklädda omslag.

Skall man låta laga denna gamla bok?

Finns det något värde i den och vem kan i så fall värdera den?

Hej !

Ett närmevärde kanske Du ser på denna länken.http://www.antikvariat.net/ERT105716.cgi

Red face Bra tips

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Plumhouse,
    Eftersom jag råkade bli först bland tittare vill jag hälsa dig välkommen och din gissar jag ovanliga skrift. Generellt kan man nog säga att gamla biblar etc saknar värde, det finns så många och vem vågar kasta bort en bibel?
    Undantaget är just skrifter som handlar om natur, djurriket, vetenskap och naturligtvis mat(kultur).
    Att låta renovera kostar en slant och blir dyrt med tanke på den ringa användningen, om det nu gäller att bevara och stoppa förfallet.
    Råd om bra värderingsexpert är knepigt. Jag skulle vända mig till Inger Johanson-Thor
    (johanson-thor.inger@telia.com) eller till Carl Jan Granqvist på Grythyttan, han är samlare av stora mått. Båda är goda vänner, så hälsa från mig (säger jag för att retas lite). Lycka till och so long...
    Hejsan och tack så jättemycket för dina tips!
    Jag ska kontakta dem och hälsa från dig

Det är roligt att titta i en så gammal bok. Jag berättade för min dotter att det faktiskt till och med fanns recept på de nu så hippa bakverken Macroner!! Vore verkligen kul att laga något efter boken. Men får väl ladda ner en digitaliserad upplaga för bläddra i den vågar man knappt!

Hälsningar och tack igen!
    Plominhouse

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej !

Ett närmevärde kanske Du ser på denna länken.http://www.antikvariat.net/ERT105716.cgi
    OJ!!

Jisses! Ja det var värst vad den var kostsam!
    Kanske värt att renovera, eller sälja. Kan ju bli en ny tvättmaskin och en rolig bok för den som samlar. Bra byte kan tyckas

Tack

Plominhouse

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Plumhouse,

Hittar ingen mailadress till Carl Jan Granqvist. Någon som har??? Eller är han en man utan mail tro?

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Plominhouse Visa inlägg
    Hittar ingen mailadress till Carl Jan Granqvist. Någon som har??? Eller är han en man utan mail tro?
    Hallå igen,
    Nej adressen är borta sedan gamla datorn dansat i golvet, men enklast är att ringa Grythyttans värdhus och fråga. Har för mig att vår korrespondens gick via värdshuset.
    Lycka till och so long...

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2005
    Värdet på boken ska kanske inte överdrivas. Om du skulle sälja den så ska du tänka på att du har en senare utgåva och att skicket är inte av samma kvalitet som boken det länkas till. Vidare är detta antikvariatpris. Skulle tro värde är ca 1000 kr om jag uppfattat skicket rätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •