Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Form.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jo, den här formen på tekannor är väl en av de äldsta och den har stått sig genom åren, vilket gör den svårdaterad. Jag har sett ett par kannor ifrån 1600-talet med samma form, men karakteristiskt för dem är att de helt saknar fotring. Man hade ännu inte uppmärksammat behovet av att få luft emellan kannan och bordet vid den tidpunkten. Formen var poppis i perioder under hela 1800-talet också vilket redan har nämnts.

    Comment


    • #32
      Bara fråga på jag svarar. Min har liten fot vilket förmodligen framgår av bild, den är helt platt, skall kolla om thet "plaskar" på andra sidan botten (foten) men det gör det nog.
      Kannan som jag visade sist (var lite dassig tyckte någon) är från bild o 1700-talets början.
      Teoretiskt sett borde detta med foten vara ett pluss åldersmässigt. Inte bara pålaggd ring utanpå.

      Comment


      • #33
        Jag undrar var det är som är så konstigt med foten, för min del kan jag inte upptäcka något mysko.

        Comment


        • #34
          Visst finns det barocka drag i kannan. Botten kan vara gjord för en typ av värmare som ibland finns till dessa. Ett tips 766. Goggla på teapot pewter och välj alternativet bilder så får du fram en antal både liknade och mindre lika.

          Comment


          • #35
            Jag tackar U... ! Nu när tenn Nisse him säl har dykt upp så kanske vi kan får ett riktigt gött utlåtande, har han möjligen hållt i många sådana här kannor, är den lönt att spara på utan stämplar enl. hans förmenande osv.
            '
            Skulle han ge en femtiolapp för en sådan eller det är kört?
            Ja frågorna är många men kommer snart att rätas ut nu.

            Comment


            • #36
              Bättre är om AF tittar hit och reda ut lite om stämplars varande eller inte. De flesta länder har haft krav på stämpling på ett eller annat sätt. Hur ser insidan på botten ut? Är själva bottenplattan inlödd i kroppen eller är den i ett stycke. Sil vid pipen finns väl också. Att den är skarvad säger väl inte så mycket om ålder även om oskarvat vore bäst. Ger mig f-n på att det finns eller funnits stämplar någonstans. Visst kan den vara fejkad men då skulle nog fejkaren se till att stämplar finns. Tycker om den robusta formen som tål att servera en eller annan kopp te. Locket är en annan femma. Är locket löst eller fäst med gångjärn? Skulle med glädje ge ett antal lappar bara för glädjen att ta reda på vad det är. Antingen en sak från tiden eller senare tillverkning runt 1850-1880tal.

              Comment


              • #37
                Ett litet tillägg. Som Jungen skrev. Runt 1800 och framåt var det lågkonjuktur för tennet vad gäller kannor fat tallrikar o.dyl. Ljusstakar och lite mindre saker höll väl ställningarna men mycket annat fick svår konkurrens av andra material. Vid slutet på 1800-talet dök alla dessa serviser upp i olika metaller och legeringar. Dessa ansågs tydligen vara lämpliga som lysningspresenter varför ett stort antal i mer eller mindre nyskick finns kvar.

                Comment


                • #38
                  Just Ulferic - det var precis vad jag också noterat - fast då jag inte garderat mig för att man i england fortsatt med tillverkningen av tekannor av den här typen - bara det att de var helt oexporterbara till andra länder - utrikiska saker är jag riktigt dålig på. Bara en notering - det är ju redan 1845-50 de börjar bli på modet igen - fast de har du ju också skrivit i ditt näst sista inlägg.
                  Nu tycker inte jag att den här kannan andas någon nystilsvurm eller teknikfaschination, så jag tycker inte att den liknar något kanna från andra hälften av 1800-talet. Men vi får se - vi kanske får mer hjälp snart?

                  Comment


                  • #39
                    Vill hoppas och tro att kanna har ålder. Mitt tillägg angående dessa serviser bestående oftast av kaffe(te) sockerskål och gräddkanna är väl lite utanför ämnet men ville egentligen bara få fram skillnaden mellan dessa masstillverkade alster i oftast pressad metall med diverse krusiduller. Alltså stor skillnad på den som 766 visar. Framgick inte i mitt förra inlägg men hoppas att så gör nu. Att det också fanns ett antal hantverkare som framställde föremål med stor skicklighet och kunnande och gärna med tillbakablickar vad gäller form och stil är givet.

                    Comment


                    • #40
                      Jag kan sälja den till dig Ulf... inga problem!
                      Min adress är uchatin@hotmail.com.

                      Comment


                      • #41
                        Du lär få mail från fler än du önskar om du skriver ut adressen i klartext. Byt ut kanelbullen mot något annat!

                        Comment


                        • #42
                          Har ingen betydelse eftersom jag har "radering" på exklusiv eller något åt det hållet, ok skulle det komma med en goding gör det ingenting.

                          Comment


                          • #43
                            Under alla de år och alla tusentals mail som jag fått spam i min brevlåda har ingen av dem varit "en goding"... Men en vacker dag kanske! Det är därför jag inte heller har satt upp "Ej reklam" på brevlådan. En vacker dag kanske det kommer ett riktigt pangerbjudande... Men inte hittills, alltså.

                            Comment


                            • #44
                              Med andra ord, man får leta upp dom själv. Kanske locka med en kopp the och etsningar. Jag har en hel del etsningar liggande om ifall att. Om man visar "dom tre träden" under förstoringsglas så brukade brudarna falla som furur.
                              Nu har vi kommit ifrån ämnet och kommer aldrig att hitta rätt igen, ve och fasa.

                              Comment

                              Working...
                              X