Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snurrfåtöljer av wincrantz? [ID: Wincrantz möbelindustri Skövde, modell Rondo]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Snurrfåtöljer av wincrantz? [ID: Wincrantz möbelindustri Skövde, modell Rondo]

    Hej hej!

    Jag håller på att rensa upp litet bland lite gamla prylar. Just nu är jag lite fundersam vad jag ska göra med dessa 2 fåtöljer...

    Det finns ingenting på dem som kan ge mig tips vem gjort dem eller så. Däremot har jag ett par kvitton som kan tänkas höra ihop. Endera är de kallade "rondo" eller "snäckan". Inköpsåret är 1965.

    Är det samma som i
    den här tråden?

    Nån som har nån ide på vem som gjort dem?

    Tackar på förhand!
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-01, 00:26.

  • #2
    Kan bara säga "ojojoj va snygga"!
    Tycker inte de ser ut som de i den andra tråden.
    Är de i bra skick så kan du lätt få ut en tusenlapp styck om du vill sälja dem.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      "Rondino" heter en liknande fåtölj av Yngve Ekström.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Hej Ballonggreven.

        Jo, de är snygga. De är faktiskt väldigt sköna att njuta av tillvaron i också!

        Jag har försökt leta efter Rondino och Yngve's creationer.

        Den jag har hittat är den här ...
        Ynge Ekströms rondino

        Finns den i fler modeller eller är det bara den där som heter rondino?

        Ha en trevlig kväll!

        Comment


        • #5
          Det ser för mig ut att vara exakt samma modell, benställningen är identisk i alla fall (min har också metallställning med svarta plastavslut, döljs under den där svarta plasttejpen dock), möjligen att dina är något bredare längst fram. Här är en annan bild, kan tyvärr inte ta en bättre då fåtöljen och jag är ett par hundra mil ifrån varandra. Dynan ser också ut att vara lika tjock som min. Fast din klädsel är förstås bra mycket trevligare! Läckra!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Som min mamma brukar säga... "Det första man blir blind på är ögonen"

            Jag undersökte den ena stolen mycket noggrant, den andra skummade jag bara över.

            Sen kommer brorsan över, vänder upp och ner på första bästa stol och säger... "men kolla här! Här står det ju..."
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Jag vet att jag kanske borde posta det här under "köp&sälj" men jag fortsätter där jag börjat.

              Jag tänker iaf sälja dessa 2 stolar nu och nu undrar jag vad jag ska ta för dem. Det finns en enda blesyr i skinnet och det är en 1 cm lång spricka på undersidan på ena dynan så de är ,i mitt tycke iaf, i mycket bra skick.

              Tacksam för input!

              Comment


              • #8
                Wincrantz Möbelindustri AB

                Två typer av snurrfåtöljer tillverkades för Ex i ca 20tal länder, den ena hette Rondo den andra hette Polo Jag tror att polo var lite smäckrare=tunnare i formen.
                Dessa tillverkades från troligtvis 60talets början. Modellprototypen gjordes i hönsnät och gips.Min bror och direktör Sven Maurits Wincrantz sammarbetade för modellkonstruktioner och modellritningar. Underedet var från skrotade Aluminium Wv motorer det gick åt mängder av aluminium. Mvh Hans-Georg Andersson

                Comment


                • #9
                  Wincrantz möbelindustri Skövde

                  Ursprungligen postat av farmaren Visa inlägg
                  Hej hej!

                  Jag håller på att rensa upp litet bland lite gamla prylar. Just nu är jag lite fundersam vad jag ska göra med dessa 2 fåtöljer...

                  Det finns ingenting på dem som kan ge mig tips vem gjort dem eller så. Däremot har jag ett par kvitton som kan tänkas höra ihop. Endera är de kallade "rondo" eller "snäckan". Inköpsåret är 1965.

                  Är det samma som i
                  den här tråden?

                  Nån som har nån ide på vem som gjort dem?

                  Tackar på förhand!
                  Wincrantz möbelindustri Skövde Modell Rondo

                  Comment


                  • #10
                    Snurrfåtöljen Rondo Wincrantz möbelindustri AB Skövde

                    Skövde 2019-06-02
                    Rondo och de smäckrare modellen Polo ritades och konstruerades genom att Sven Wincrantz kom ut till min bror med ett
                    Apelsinskal och frågade kan man göra en snurrfåtölj.Efter 2-3 misslyckade formar blev den till. Viss underrede var för svagt.
                    Man förstärkte stommen på stolen . Aluminium köptes på bilskrot (wv Motorer skrotade).
                    Min bror Henry Andersson tog över Modeller och Konstruktion efter att Folke (snövit) Jansson slutat Med Arabesk Och Tellus.
                    Rondo och Polo har några liknande drag men är inte i Folkes Konstruktion.
                    Folke hade slutat med möbel design omkring år 1958-59.
                    Folke var min klassföreståndare och Teckningslärare på Eriksdals skolan i Skövde.
                    Henry Andersson är min bror.
                    Jag gick som lärling på Wincrantz när Rondo Och Polo tillverkades.
                    Henry är i dag 88 år.
                    Mitt namn är Hans-Georg Andersson
                    Last edited by locket; 2019-06-02, 15:06.

                    Comment

                    Working...
                    X