Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vika ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vika ?

    Click image for larger version

Name:	sign1 kåge.jpg
Views:	1
Size:	5,4 KB
ID:	644891Click image for larger version

Name:	Gustavsberg skål 1 VIKA.jpg
Views:	1
Size:	53,2 KB
ID:	644892Click image for larger version

Name:	Gustavsberg skål 1 sign.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	644893

    Har letat i flera dagar på Internet efter info om denna skål från Gustavsberg. Sökt igenom 28.000 bilder på Nationalmuseet bla, kontaktat Gusvasbergs museum och de känner heller inte till denna stämpel. Bifoga bild på skålen och bild på stämplen vilken jag tror är en tidig Kåge, pga Kåge har dessa streck // .
    Är det någon som vet något om denna skål ?

    Mvh
    Ret-tro

  • #2
    Dekoren Vika kan ju vara odokumenterad av flera orsaker. Det kan bl.a. vara frågan om ett litet antal delar eller kort tillverkningsperiod. Dekorserier som inte var serviser har inte heller tagits upp i servisregistren.

    Stämpeln bör ses som en hint om tillverkningsperiod (ca 1920-25?) och inte ett absolut bevis för att det är Kåge som står bakom dekoren. Nu gjorde han väl kanske 95% av dekorerna för Gustavsberg under denna period, men osäkerheten är för stor för att uttala sig definitivt.

    Comment


    • #3
      Tack för svaret! Vet du var jag kan gå vidare med forskningen efter denna skål "VIKA" ?

      Comment


      • #4
        Du verkar vara fylld av arbetsiver. Jag tycker inte den här enkla dekoren, som allra troligast bara återfinns i ett set med några (4?) st skålar som går att ställa i varandra, riktigt är värt att fortsätta forska i.

        Om du ändå vill göra det kan du ju gå till ett bibliotek med dagstidningar på microfilm och börja leta efter gustavsbergsannonser från den här tiden.

        Det kan också gå att få träff i det okategoriserade materialet i arkivet i Gustavsbergs museum.

        I båda fallen betyder det minst en månads arbete för att inte ens vara säker på att hitta någonting.

        (Priskuranter från denna tid anger bara ett pris för "målad", vilket kan betyda Vika eller vilken annan målad dekor som helst, så det är ingen framkomlig väg.

        Comment


        • #5
          Tack för svaret! Tycker det är intressant att veta så mycket som möjligt om olika föremål även om det tar lång tid. Värdet på föremålet eller att det tar lång tid spelar inte så stor roll. Vetgirig är vad jag är och nybörjare med att handla med gamla föremål.
          mvh
          Anders i Kalmar

          Comment


          • #6
            Lika

            Vi har också en sådan skål med samma logo i botten så det vore kul att höra hur det gick. Har du hittat mer info?

            Comment

            Working...
            X