Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Träsmak.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Träsmak.

    Kylan hälsar på. Eldar med ved. Kanske blir det så att eller annat av träsakerna hamnar i pannan om veden tryter.
    Såg Mr Tomapas samesamling i annan tråd. Blev imponerad.
    Tänkte visa lite trä i olika former och storlek. Andra hänger på hoppas jag.
    Börjar med en Gubbe. Den är skuren av en kompis till mig. Anders Nyberg heter han och den är gjord 1996. Höjden är 28 cm.
    Bifogade filer

  • #2
    Följer upp med en nötknäckargubbe, Signerad I L tror jag det står. Fungerar bra till smånötter. Får nu vila till nästa jul. Svärmor köpte den för ett antal år sedan på någon marknad här i Västergötland.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Nu blir det en kändis. PÅ livbojen står det Sweden och på andra sidan USA. Kanske gjord för export dit över. Inget hemmapul utan snarare en massproduktion. Men rolig ändå. Naturligtvis är båten lastad med filterlösa John Silver.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
        Nu blir det en kändis. PÅ livbojen står det Sweden och på andra sidan USA. Kanske gjord för export dit över. Inget hemmapul utan snarare en massproduktion. Men rolig ändå. Naturligtvis är båten lastad med filterlösa John Silver.
        Hallå Ulferic,
        Som sjögalen och förtjust i figurer måste jag säga, kul idé. Jompa Mässing, sa man ung.
        Undrar om inte den där kändisen känns igen: Edvard Persson reser på USA-turné med Amerikalinjens Drottningholm den 10 augusti 1946. Destinationen tycks i alla fall stämma.

        Tuffa på. Jag harinte snidade gubbar att bjuda på, men tittar gärna... so long
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Kul o se anknytninge där Kim!!! Själv som sagt är jag väldigt svag för saker snidade i trä.

          Ulferic angående din nötknäppare har jag sett signature IL förut på nötknäppare. En av dom föreställede Gunnar Sträng. Kanske finns någon här som kan hjälpa oss o se vem av gubbarna från den tiden din nötknäppare föreställer. Alltid kul o få veta mer om sina saker.

          Tack för komplimangen över mina samegubbar. Njuter väldigt av dom själv.

          Comment


          • #6
            Samlar väl egentligen inte på träfigurer men en och annan har slunkit med.
            Har inte ens försökt att få reda på de signeringar som finns under många av dessa träsaker. Dom lokala här i Skaraborg försöker jag hålla koll på. Fanns finns ett stort antal som kretade mer eller mindre bra eller dåligt landet runt.
            Detta par som lite ilsket tittar på varandra är signerade E.E.-75. Har ingen aning om vem det kan vara.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Hahaha.. Dom var kul.. Tycker det ser ut som han säger något o hon muttrar.. Vad säger du gubbe.

              Måste visa en av mina härligaste gubbar. Av jämtlänsk härkomst Okänd snidare. Runt 100 år gammal. Tyvär så saknas pipan. Men gillar den gubbe så mkt.


              Click image for larger version

Name:	100_2023.jpg
Views:	1
Size:	73,3 KB
ID:	529873
              Click image for larger version

Name:	100_2026.jpg
Views:	1
Size:	82,4 KB
ID:	529872

              Comment


              • #8
                Den va go Mr. Tompa. Har några samer ståendes. Blir kanske bild på några av dom.
                Fortsätter med en lokal täljare. Curt Berglind, gjord på 50-talet. Denne Curt Berglind född 1912 var bosatt i Karlsborg på 50-60-talet. Mästarbrev i bildhuggeri. Nordisk mästare i bildhuggeri. Här på orten jobbade han som stenhuggare bredvid sysslan som bildhuggare. Sysslade mycket med gravstenar. Flyttade till Stockholm och jobbade på slottet med att renovera trädetaljer. Bildens djäkel gavs till stenhuggeriets chef. Varför vet jag inte.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Nötknäppare IL

                  Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Följer upp med en nötknäckargubbe, Signerad I L tror jag det står. Fungerar bra till smånötter. Får nu vila till nästa jul. Svärmor köpte den för ett antal år sedan på någon marknad här i Västergötland.
                  IL Ivan Linde Påskallavik

                  Comment


                  • #10
                    Hello, maybe someone knows what person is this Nötknäckare? Who made it?

                    Ursprungligen postat av Laxen Visa inlägg
                    IL Ivan Linde Påskallavik
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4722.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	563283Click image for larger version

Name:	IMG_4722.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	563283Click image for larger version

Name:	IMG_4722.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	563283

                    Comment

                    Working...
                    X