Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: rörstransterrin rakstämplad

Seniormedlem Hossbachs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    I boken (eller snarare häftet) "Rörstrands Dekorer" finns denna dekor på bild på sidan 75. Det står bara "Koppargravyr 1890-tal" under bilden. Jag har inte sett dekoren någon annanstans än i detta häfte. Jag antar att det var en namnlös dekor?

Det lustiga är att jag väntar leverans vilken dag som helst nu av en tallrik med denna dekor. Hittade den på Tradera.

Jag antar att du med "rakstämpel" i detta fall menar "Ironstone China" stämpeln? Den lär ju ha förekommit åtskilliga år efter det att den vanliga rakstämpeln försvann.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Hossbach den 2012-02-02 klockan 17:56.

Så är det sannolikt, men så charmant, detta fat, I like. Tack. Jag luskar vidare och tar tacksamt emot alla infall...

Jag skulle tycka det var kul, sedan när din tallrik kommer, att se en bild på ditt exemplar! Den är nog helt enkelt namnlös, verkar det som...

Seniormedlem Hossbachs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Bilden är på tallriken jag har köpt, jag knyckte den från Tradera. Jag ska nog kolla med Rörstrands museum om de har något att tillägga.

Ja! Kul! Om du delar med dig av info så blir jag glad...

"Stekta sparvar, soppa på ärt och rova, denna terrins öde går att följa flera århundraden tillbaka och är naturligtvis nedtecknad. En dag föll örat av - pga detta tog världshistorian detta datum en oväntad vändning - något som faktiskt präglar vår tid än i dag! Och det mest magiska med allt detta är att du genom att i kärlek använda denna... produkt... kan få ett fint nu och att du dessutom kan rikta framtiden åt ett bättre håll - för alla. Hör av dig så får du höra mer. Ett unikum. Pris: 10 kr."

Så någonting skulle jag vilja att annonsen såg ut
    Senast redigerat av hallinskan den 2012-02-03 klockan 14:47.

Modell f!

HAR NU FÅTT ETT SVAR FRÅN RÖRSTRANDS MUSEUM (TACK;TACK) SOM JAG DELAR MED MIG AV TILL DE SOM DET EV. KAN INTRESSERA: HA EN FIN DAG PÅ ER.

Hej och tack för din fråga.

Vi har lyckats identifiera modellen på den terrin du skickat bild på och modellen har beteckningen F och kallas också för 1868 års modell. Den fanns i produktion mellan åren 1868-1907. Den gjordes i flintgods. Vi har inget namn på dekoren dock och det är inte känt vem som skapade modellen.

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Bra information, tack...

Sofia?

Kan det vara Sofia?

Jag försöker identifiera en rakstämplad blommönstrad kaffekanna i detta forum, och googlar lite utifrån mitt nyinförskaffade Rörstrandshäfte de dekorer som låter som de skulle kunna stämma.

Då jag bildsökte Rörstrand Sofia fick jag upp denna, som ser ut som din terrin:

http://www.auktionsprisbanken.se/bil...0034732C930%7D

Rörstrandshäftet sid 58: Sofia, blått (blommor och foglar) tryck. 1884-1907. Ironstone China. F-modell. Modellen finns också beskriven i grått och grönt.

Det ser alldeles ut som samma mönster. Tack för klargörandet!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •