Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kulturhistoriska meddelanden utgifven av Kulturhistoriska Föreningen för Södra ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Lite trist att man ofta anger Huaröd som hans födelseplats. Visserligen kom han till Huaröd som liten men han var föd 23 april 1859 i Bjärnum, Norra Åkarps socken som son till pastorn Lars P Johansson och hans hustru Carolina Ch Nilsson. Var han fick namnet Karlin från kan man fråga sig.
    Nej, det är inget loppspel.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Hur det gick sen låter jag professor Sigfrid Svensson, en av många författare i boken "Kulturen Runt", en minnesskrift till avgående ordföranden Bengt Bengtsson (1961-1977) med tacksamhet från arbetskamraterna på Kulturen, utgiven 1977. ..........
      Det urklippet var klarläggande.

      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Min fascination över Karlin, "Huaröd", kan väl knappast har undgått någon och därför voro det ju fel att inte ge honom sista ordet, tagna från hans bok "Mitt sista år på "Kulturen""......
      Vilket språk han hade Karlin, verkligen underhållande. Segerstedts text var också rolig. Jämför med dagens kulturartiklar där man använder ett torrt och abstrakt språk: "kontext", "diskurs", "kanon" och andra tråkiga ord. "Orka" som ungdomarna säger. Dvs man (jag) orkar inte läsa det.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
        Lite trist att man ofta anger Huaröd som hans födelseplats. Visserligen kom han till Huaröd som liten men han var föd 23 april 1859 i Bjärnum, Norra Åkarps socken som son till pastorn Lars P Johansson och hans hustru Carolina Ch Nilsson. Var han fick namnet Karlin från kan man fråga sig.
        Min teori är kar från Åkarp och lin eftersom han hade stort intresse av och var dessutom oerhört kunnig inom textilen.


        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
        Det urklippet var klarläggande.
        Vilket språk han hade Karlin, verkligen underhållande. Segerstedts text var också rolig. Jämför med dagens kulturartiklar där man använder ett torrt och abstrakt språk: "kontext", "diskurs", "kanon" och andra tråkiga ord. "Orka" som ungdomarna säger. Dvs man (jag) orkar inte läsa det.
        Naturligtvis har var och en rätt till sitt språk, men jag håller med dig till 100 % att dagens journalistspråk är mycket, mycket torftigare, men tacka för det, i jobbannonserna till tidningarna skriver man som merit "kunna skriva enkelt". Att sedan Posten för flera år sedan gick ut med slogan "Skriv som du talar" bara för att få människor till att skriva mer brev, gjorde ju inte saken bättre. Sannolikt spelar tidsfaktorn också in i dagens journalistik. Man hade mer tid förr (men man var duktigare på att skriva).
        Last edited by Polsson; 2012-02-27, 20:49.
        p-son

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Min teori är kar från Åkarp och lin eftersom han hade stort intresse av och var dessutom oerhört kunnig inom textilen.
          Jag tror på kärleken

          Carolina

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
            Jag tror på kärleken

            Carolina
            Tag då tillfället i akt i morgon, Jani!
            p-son

            Comment


            • #36
              Missad Karlin!

              För någon månad sedan fick jag hjärtat i halsgropen! Såg nedanstående på en antikvariatsportal och beställde den omgående. Fick svaret att den redan var såld vilket inte framgick då, men därefter ändrade säljaren i annonsen.

              BJÖRCKS KONSTHANDEL, STRANDVÄGEN 9, STOCKHOLM. Auktionskatalog april 1939 över en rikhaltig samling av målningar, möbler, bronser, ostasiatisk konst, pendyler, kronor, keramik, textilier, vapen, m.m. utgörande kvarlåtenskap efter G. J:son Karlin, Lund. 64 s. + 14 plr.
              already sold · ask Antikvariat Claes Olofsson, Uppsala (SE) · OLO72531 ·
              p-son

              Comment


              • #37
                Kulturens årsbok 2012 "Platsers historia" - Karlin

                I kapitlet "Friluftsmuseer Tradition och framtid" av Björn Magnussons Staaf får man 2012 års uppfattning om Kulturens skapare Georg Karlin.

                På den sista textsidan saknas fortsättningen av meningen vilken är: "av samhället och världen - även skiten hade då sin plats i kulturhistorien."
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2012-07-23, 09:11.
                p-son

                Comment


                • #38
                  Jöns Mårtensson

                  Hamnade på PES och den här sidan i försöken att hitta information om vem som gjort bifogad stadsvy, daterad 1891.

                  Tack för trevlig läsning Polsson , inget lergods, men väl en liten akvarell av Jöns Mårtensson och åren i Helsingborg(87-94).
                  Platsen lär vara Himmelriksgränd.


                  Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	89,0 KB
ID:	554404

                  Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	28,1 KB
ID:	554403

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                    Hamnade på PES och den här sidan i försöken att hitta information om vem som gjort bifogad stadsvy, daterad 1891.

                    Tack för trevlig läsning Polsson , inget lergods, men väl en liten akvarell av Jöns Mårtensson och åren i Helsingborg(87-94).
                    Platsen lär vara Himmelriksgränd.
                    Alster av Jöns Mårtensson tillhör sällsyntheterna, åtminstone för mig. Därför var det intressant att se målningen av honom, Rolf J.
                    p-son

                    Comment

                    Working...
                    X