Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behandla avlutat skåp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Behandla avlutat skåp

    Hej jag har ett gammalt avlutat skåp som skulle behöva "oljas" in på något sätt, vad ska man använda? träslaget är nog furu eller något liknade

  • #2
    Hallå Mangel,
    Hysterin med lut har sitt pris. Är skåpet slipa och jämt kan du naturligtvis använda vanlig träolja, finns brutet i brunt som är ganska snyggt. Linolja med lite terpentin är den äldre metoden (var försiktig med trasorna som ta eld av sig själva, bränn dom).

    Ett alternativ är bivax för den som har tålamod, jobbigt att glugga upp en vacker yta. Antikvax är lättare, det kör handlarna med.

    Själv skulle jag överväga att "fuskmåla" skåpet. Grundfärg bruten med önskat pigment, slipa lätt på kanter och ytor som ska slitna ut och så dra på lasyr (Ljunga är bra) som du brutit med förslagsvis brunt pigment. Bifogar en bild på en byrå som jag fixade till för många år sedan. Gissa om jag blev glad när jag hittade gamla beslag.
    So long...
    PS. Det vore kul att se bild på skåpet...
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Behandla avlutat skåp

      Jag har varit inne på måla skåpet samtidigt är det rätt fint som det är
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hallå Mangel.
        Trevligt skåp, med jag undrar om det inte är en chiffonje som fått en överdel i senare delen av livet. Jag skulle inte lägga så jobb som målning alltid innebär om det ska bli bra.
        Kör med träolja, gärna brutet i brunt. Lycka till och so long...

        Comment


        • #5
          Instämmer i Kimmens hypotes om att detta är ett bygge, fast jag vill gå längre än en chiffonje med ny överdel. Man skulle vilja se hur insidorna ser ut, dels bakom snedklaffen, dels bakom dörrarna i överskåpet (inget lås?) och hur baksidan ser ut.

          Men visst verkar det vara en användbart möbel, fast knäutrymmet under snedklaffen ser ut att vara plågsamt lågt. Du kan måla och fixa hur mycket du vill. Kulturhantverkarnas kokta linolja, kanske med en gnutta valfritt pigment, skulle göra susen.

          Comment


          • #6
            Behandla avlutat skåp

            Tack för svaren och ett intressant och bra forum, jag har också varit inte på att två möbler från början, lägger ut lite mer bilder, tycker nötningen på dörrer från trä haspen tyder på att skåpet är väl använt
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ha ha ha - det var det värsta bygget jag har sett hittills i år. Den lilla låspinnen på nederluckan kan ju vara autentisk, men det är å andra sidan ett trivseltillbehör som antikhandlare med byggambitioner har som favoritkrydda på sina hoptrixande projekt. En sån där liten vridpinne vinner allas sympatier och drar bort uppmärksamheten från mer påtagliga missar i bygget.

              Snedklaffen är helt osannolik, så varken kan det eller ska det se ut. Hoppas du inte tar illa upp eller har betalt möbeln med riktiga pengar.

              Man kan göra en Pes-gissningstävling om ursprung och härkomst. Min spontana gissning är att det mesta kan komma från ett gammalt bonnkök med fast inredning som i mer eller mindre modifierad form har återuppstått i detta skänkskåp.

              Comment


              • #8
                Skulle gärna vilja se en bild från sidan. Min första tanke när jag tittade på själva underdelen, som jag tror är äldst, är att det är ett skåp som var till för mjölkbyttor. Hittade ingen bild just nu i mina böcker.
                Att skåpet består av minst 2 delar framgår klart, dels av själva proportionerna på skåpets delar och vidare av hur ramlisterna på framstycket av över- och underdel är gjorda. Och detta mellanrum som finns mellan överdelens fotdel och själva skrivdelen - finns inga lister där som skulle kunna varit till för eventuella lådor.

                Skrivdelens och underskåpets baksida har samma bräder. Men de kan vara ditsatta senare.
                Jag undrar om detta skåp kanske kan består av tre delar. Underdelen verkar gammal, skrivdelen så där för själva fästanordningen när luckan öppnas verkar inte lika gammal.
                Förr var det 1 träsak som man drog ut på vardera sida som höll snedklappen i skrivläge.

                Om överdelen går att ta bort så att det blir två möbler, så skulle jag göra det om det tillhörde mig. Blir då i alla fall mer etiskt tilltalande.

                Comment


                • #9
                  Behandla avlutat skåp

                  Haha tänk om jag har betalt 25000kr för skåpet men jag tycker ju charmen med skåpet är just att det tydligt syns att det är någon amatör som byggt det plus ett det är ombyggt och renoverat i omgångar, jag hittade det i en gammal stuga som jag renoverade och då fick jag skåpet, ägaren visade en gammal bild på skåpet när både in och utsida var målat blankt rött, ägaren sa att skåpet var byggt i Umeå området

                  Comment


                  • #10
                    Ha,ha, ha..nej hallå,
                    Tack för bilderna Mangel. Du besitter ett unikt "skåp" av ganska ringa värde men fyllt med charm och hemkänsla. Förtjusningen ligger i folks kreativitet och händighet, att någon påhittig antikhandlare varit där och skruvat gör inte så mycket, men sällan har väl ett så enkelt hantverk skärskådats så in i norden.
                    So long...

                    Comment

                    Working...
                    X