Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: Gammal träkista 1500-1700 tal

Gammal träkista 1500-1700 tal

Någon som kan artbestämma denna fina trälåda :-P

Måtten 160 cm lång, 73 cm djup och 82 cm hög med fina järnbeslag och någon form av sköld målad på framsidan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Fotografier på insidan.. Lås.. gångjärn osv.. viktiga för att ens kunna gissa.. Men rent spontant ser det inte så gammalt ut på låsbeslaget o formen

Så vacker!

Spontant säger jag att det är en högreståndskista från 1700-talets senare hälft. Fantastiska smidesbeslag och vackert måleri med intrikat monogram under en krona som visar att ägaren tillhörde den obetitlade adeln.

Ålder

Jag tror heller inte att kustan är från 1500 talet skulle varit 1600 Men ska fixa lite bilder på lås och insida under kvällen! Det jag själv hört är att kistan tillhört familjen Axel Johnson alltså de som startat rederie nordstjernan eller Johnsonrederierna, kanske finns en väg att tyda märket på det spåret Kapten!?!

Proveniensen är bra om det stämmer och är dokumenterad, men förmodligen köpte familjen Johnson den på auktion eller i antikhandeln.

Instämmer i att kistan är härlig. Barocktyp, förmodligen ek, möjligen är kistan lackad vilket gör att färgen ändrats när lacken gulnat. Har för mig det såldes någon liknande i Norrköping på en auktion. Väntar också på bilder på lås och insida. Lockets kupning gör att jag tror att den är från mitten av 1700-talet eller kanske några årtionden tidigare.

Lockets kupning och storlek känns bekant för mig som skåning, även 1800-tals kistorna från Skåne och Danmark ser ut så här. Beslagen är bättre på denna än på de flesta kistor man ser och de ser ålderdomligare ut än målningen som känns lätt gustaviansk.

Rätt och riktigt Kaptenen. Skåningar har jag ett par stycken. Med rejäl kupning. Den ena sent 1700-tal den andra tidigt 1800-tal. Tanken var från min sida att tidsbestämma kistan ungefärligt med hjälp att locket. Tidigare var de flesta kistor mer åt det flatlockade hållet.

lås etc, etc

Här kommer några bilder till proffsen, vad gick kistan för i Norrköping? Nyckel saknas så om någon vet var man kan hitta en sådan så mottages förslag med tacksamhet. Angående Johnson så är jag 99% säker på att den kommer från familjen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå,
    Fin kista, grattis. Tidigt 1700-tal säger min magkänsla. Om du vill veta mer om vad tidigare ägare vet kan du skicka ett personligt meddelande till mig så kan jag kanske förmedla kontakten. So long....

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •