Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beduin smykke fra Oman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Beduin smykke fra Oman

    Click image for larger version

Name:	IMG_8085.jpg
Views:	1
Size:	132,3 KB
ID:	644067Click image for larger version

Name:	IMG_8084.JPG
Views:	1
Size:	118,7 KB
ID:	644068
    Korangemme. Sølv er ikke stemplet og de 3 plader er ikke forgyldte - de er i guld.

  • #2
    Fint, halsband, bröstsmycke. Det ser inte så gammalt ut, skulle tro en bit in på 1900-talet. Jag har själv samlat ganska många beduinsmycken efter mina 5 år i Saudi i början på 80-talet.

    Comment


    • #3
      kan du ikke vise dine i denne tråd?

      jeg vil datere mit til 20 århundredes begyndelse.

      Comment


      • #4
        Ja , då tror vi detsamma om tiden...och jovisst kan jag visa.......

        Comment


        • #5
          Beduinsmycken från Saudi Arabien

          Här ett smakprov.......
          Bifogade filer
          Last edited by Andres; 2012-01-24, 11:56.

          Comment


          • #6
            Interessant flotte smykker. Hvorfor har du ikke vist dem før. Har du information om brug - hvorfor og periode, sted mm?

            Jeg kan se at det er et helt andet formsprog end de mange smykker jeg så i specielt Oman. Men også dem jeg så på museer i UAE.
            Jeg tog en række billeder på museerne. Et sted havde de lavet en plakat, med brug af smykkerne. De er fra det nordlige Oman - og de er beskrevet som fra Early 20th century. Jeg fornemmer at de var ældre end min koran gemme. Så jeg er sikkert 1930.

            Jeg ser at du har et par koran gemmer - er de fra Saudi?
            I så fald er der sammenfald i stil.

            De perler som du har - hvad er de? I Oman brugte man koraller. Eller farvede sten - men samme farve.
            Bifogade filer
            Last edited by hose; 2012-01-24, 19:00.

            Comment


            • #7
              Jeg var ved at købe et halssmykke lignende dette. Billede her er dog fra fra museum.

              Jeg kan se at dine smykker har arabiske mønter. I Oman var det fortrinsvis Maria Thesian dalere. Som samtidig angav lødighed.

              I Oman - ingen stempler på smykker. Jeg husker fra Tunesien at deres smykker var stemplede.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Her er eksempler på koraler.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                  Här ett smakprov.......
                  Hallå Andres,
                  Smycken förstår jag mig inte på, men skönhet uppskattas. Mystiken gillar jag, det främmande och oväntade. Men grejen är att göra någonting dekorativt och intressant av det hela, där, där ligger min komplimang. Tack för din show i någonting vi pesanier, till största delen, inte har en susning om. Hoppas du dokumenterat prylarna. So long...

                  Comment


                  • #10
                    Tack för komplimanger, dom går naturligtvis till hustrun som är samlaren...vet inte så mycket om smyckena, glas och bärnsten är genomgående som dekoration, inga stämplar. Skillnaden med smyckena från Oman är att dom säkert har influenser från andra kulturer och länder. Våra smycken är alla köpta i Riyadh, som ligger mitt i öknen på den arabiska halvön och där var isolationen total. Jag kan jämföra Jeddah som ligger vid kusten vid röda havet där vi bodde de två första åren, stor influens från andra länder. När vi flyttade från Jeddah till Riyadh var en timmes flygtid också en resa på 100 år tillbaka i tiden ett faktum.
                    Kanske vi skulle lägga denna tråd i smyckestråden, eller vad säger moderatorn?

                    Comment


                    • #11
                      Jeg var på Bella Center idag - masser af dejlige ting. Jeg købte lidt til samlingen.
                      lille ting nr 1 - hvad er det?
                      Formentlig sølv og guld.
                      Men anvendelse??
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        lille ting nr 2. Formentlig ikke sølv, men kun forsølvet.
                        Anvendelse??
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Lille ting nr 3. Formentlig sølv, formentlig koraller - anvendelse koran boks?
                          Tyrkisk???
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Pene ting, til lykke med dem!!

                            Comment

                            Working...
                            X