Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag har ju som sagt var inte så mycket mera "Rakstämplat". Ett majolicafat av vanlig typ, och sedan den här dockterrinen - för det lär väl vara en sådan? Ena örat är av med den kostade 10 kronor på loppis så jag kunde inte hålla mig från den ändå.
    Jag tycker det ser ut som 1870-tal - Peter S kanske kan känna igen modellen?
    (stämpelbilderna blev rejält suddiga igen - kameran verkar ha svårt att fokusera på den blanka glasyren)


    Sedan till Peter S ide om en särskild tråd med särskild moderatorsbefogenhet för oss - jag tänker att när vi fått ihop lite mera material kanske vi kan starta en ny separat tråd - där vi sammanställer det vi kommit fram till?

    Jag måste i alla fall få ge min uppskattning till Apps puttiassiett - även om den tydligt visar att stämplarna går om varandra. Både Rörstrand och RÖRSTRAND - stämplar verkar ha använts om vartannat, och dessutom i oräknerliga varianter. Undrar hur lång livslängd en stämpel hade?
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Ja, 1870 eller tidigt 1880-tal. Det finns flera såna här enkla banddekorer. Eidsvold, t.ex. Modellen är vad man skulle kuna kalla i Götisk modell, dvs har drag av både nygotik och fornnordisk stil. Och det passar bra med den här perioden. Visserligen är göticismen en äldre företeelse, redan från första halvan av 1800-talet, men i formgivningen slog den inte igenom förrän på 1870-talet.

      RAB torde vara modellbeteckning och dessa stora modellbokstäver förekommer bara en kort period på 1800-talet och borde vara minst lika bra tecken på ålder som Rörstrands-stämplarna. Samma modellbokstäver kan man också hitta på t.ex. Ett år i Sverige...

      Det här med dockserviser eller barnserviser har diskuterats i omgångar. Det vimlar (nåja, "vimlar", kanske) av små terriner, men för att vara dock- eller barnservis ska de vara betydligt mindre... Vissa av dessa har nog medföljt en standardservis som såsterrin. Men de som ser ut som identiska, men mindre, kopior av stora terriner sägs ha varit skådeexemplar som de kringresande försäljarna hade med sig ut i landet för att förevisa dekorer och modeller. Och det kan det nog ligga någoot i...

      Comment


      • #33
        Den går säkert att använda som såsterrin - fast jag tycker att rymden är lite liten för det, och lite opraktisk blir den ju.
        Skådeexmeplar - ja det låter ju annars som en tanke.
        Kom ju annars på att på att jag har ett par "Ironstone China" tallrikar, hittade en udda tallrik med vanligt 80-90-talsblommönster också med en sådan stämpel. Har för mig att kollat upp servisnamnet - men kan nu inte minnas vad den hette.

        Det här är mina studentkorridorstallrikar i alla fall - fast jag kanske skall begränsa mig i att dra upp nyare varianter nu - jag får vänta till jag kommer över lite roliga äldre tallrikar. Loppisarna har gett dåligt resultat på sista tiden - det är bara sena lila spets och fasan som dyker upp.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Först ett odekorerat cremefärgat flintgods fat, 29cm och utan fotring, med rak RÖRSTRAND stämpel 19mm. Inristad ägarsign G.E.S kanske sent1700-tal
          Andra tallriken med kina dekor är inte större än 6cm Stämplad Rörstrand.Tyvärr kunde jag inte fota den lilla stämpeln 13mm
          Bengt

          Comment


          • #35
            Hej och välkommen, Beno. Först tänkte jag säga något om dina pyttebilder som man knappt kunde se något på, men sen förstod jag att de var länkar till en fotolagring utanför PES.

            Den släta, odekorerade tallriken går knappast att datera eftersom den saknar dekor, men du har nog rätt i att den tillhör de tidigare i flintgodsproduktionen. Särskilt eftersom den har samma färg som det populära "Creamware", som också var poppis i England då. Avsaknaden av fotring tyder också på så tidig produktion. Den bör vara ganska lätt också?

            Lilla kinestallriken är nog till en dockservis. Kantdekoren (relief?) är en kvarleva från barockens silverserviser, som överfördes till keramik under 1700-talet. Hela tallriken andas rokoko, särskilt med det typiska motivet som liknar de kinesiska motiv som ritades under 1750-talet på Rörstrand (Flaggande kiosken och tårpilen, t.ex.). Men om den har Rörstrandsstämpel och är tillverkad i flintgods så är den nog 1800-tal iallafall. Spännande på det hela taget!

            Försök ta en bild på längre avstånd men med större upplösning så kanske den blir skarp iallafall. Det vanligaste felet man gör när något är smått är att gå så nära att optiken inte klarar avståndet. Men egentligen kan man fota på längre avstånd och beskära bilden i datorn efteråt.

            Comment


            • #36
              Tack Peter S Jag har för dålig kamera fär att få till en skarp bild. Jag sätter in baksidan på "Creamware"tallriken, kan punkterna efter bränningen säga nåt om åldern? Ska försöka få till en bild på kinesen Bengt
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Kinestallriken har slät bräm, det är den blå linjen som är målad så att det skall se ut som relief. Kinestallriken fanns på bild i A&A i ett dockskåp från 1830
                Bengt
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  20-30-tal skulle jag gissa för kinesen... Det är ju jättesvårt med så ovanliga saker.

                  Tyvärr har jag mycket lite erfarenhet av brännmärken (eller av perioden överhuvudtaget) på det tidigaste flintgodset. Men jag tycker det ser ut som så tidigt ändå.

                  Comment


                  • #39
                    Här är 2 av mina favoriter som också används, det vita flintgodset är ömtåligt så det blir bara när det är lite festligare.

                    Under din tallrik Beno så har du initialer, har ett större uppläggningsfat som är omärkt men med initialer under. Funderade lite på varför de hade gjort så men fick av en intendent på Kulturen i Lund höra att det var vanligt förr då man lånade ut porslinet till grannar då det skulle bjudas på fest. Det fanns ju inte så gott om porslin då så man skrapade ihop vad som fanns bland bekanta och då då var det bra om man visste vad som var ens eget.
                    Bifogade filer
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #40
                      Den vänstra verkar ju vara "äkta empir" från tiden. Den smala reliefen i överkanten påminner lite om en modell som Rörstrand tillverkade till de kungliga slotten runt om i Sverige. Den är helt slät och har enbart ett smalt färgat band med lagerblad runt kanten. De olika slotten har lite olika färgvarianter.... Denna modell kom senare ut i handeln så vitt jag förstår och jag har också sett en variant från 1940-50-talet.

                      Comment


                      • #41
                        Det verkar som jag av någon anledning har mer saker med Rörstrand-stämpeln än vad alla andra har.
                        Ja - att båda stämplarna använts parallellt ganska länge kan vi ju kostatera.
                        Jag har varit hem till Leksand i några dagar i alla fall - och passade på att hämta med mig soppterrinen jag pratade om i början, här kommer några bilder på den:
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Ja, åtminstone sengustaviansk, skulle jag säga. Har aldrig sett på maken... Det är en tydlig inspiration av Creamware med de spiralvridna hänklarna. Troligen mara en kort bit in på 1800-talet. Å andra sidan ser den helt vit ut (förutom den gröna fläcken som troligen är en metallförorerning i glasyren.) och det känner jag inte till när de började med. Kanske sent 1810-tal?
                          Tack för titten!

                          Comment


                          • #43
                            Passar på att använda mig av denna tråd. Två tallrikar, mellanting mellan flata och djupa. Diameter 18 cm. Rakstämplade Rörstrand och bokstäverna F W inpressat i godset. Den ena stockholmsmotiv, se bild. Text i grönt Stockholm från Mälaren. Den andra med Uppsalamotiv och texten Domkyrkan i Upsala. Någon som kunskap om dessa tallrikar.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Det får nog Peter S. svara på, men jag är jättesugen att se Uppsalatallriken också!!!

                              Comment


                              • #45
                                Här kommer Uppsala. Sökte lite fram och tillbaka för att få reda på när tornen hade utseende enligt tallrikens bild. Är inte färdig med sökandet men tror att bildens torn ändrade utseende på 1880-talet. Helmer Osslund har ju gjort ett antal tallrikar med Stockholmsvyer men dom är från en senare tid än dessa.Tror jag. Har aldrig sett dessa tallrikar förut.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X