Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand / RÖRSTRAND

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rörstrand / RÖRSTRAND

    Jag har läst en del i äldre böcker om porslin, och där har stått en del om stämpeln "Rörstrand" med stor begynnelsebokstav och sedan små bokstäver. I någon bok har jag läst att stämpeln skall ha används omkring 1800, och en annan att det var märkning på fajans i början av 1800-talet.
    Sedan gammalt har vi en soppskål hemma som kommer från min farmor som väl stämmer in på detta, den är i fajans och gjord i början av 1800-talet med odekorerat vit glasyr och pålagda dekorer i piplera i gustaviansk stil.
    Nu har jag efterhand hittat allt fler saker med den här märkingen som visar att detta inte alls kan stämma.
    Dels har jag en kaffekanna i nyrokoko, väl troligen ganska tidig - men knappast gjord före 1845. Sedan ett antal assietter i flintgods med tryckt dekor efter "ett år i sverige", antagligen 1830-tal. Likaså en ankäggkopp i flintgods, som jag gissar är 1820-30-tal, liksom två tallrikar i turkiskt blått, som väl börjar tillverkas först 1840.
    Någon som vet om nyare studier har gett något annat slutdatum för den här stämpeln, och om det i sådana fall betyder att stämpeln RÖRSTRAND skall flyttas fram i tiden?

  • #2
    Först av allt: För en korrekt benämning på den gamla tallriken bör du skriva "flintgods" istället för fajans. Särskilt om det är gustaviansk dekor. På fajansen har jag inte sett annat än rokokodekor... Jag misstänker att du beskriver Sepia eller någon annan Wedgwoodinspirerad dekor.


    Rörstrand har använts en bit in på 1800-talet och kan t.ex. hittas på koppartryckt flintgods, vilket egentligen inte började tillverkas förrän på 1820-talet.

    RÖRSTRAND användes fram till första kronstämpeln 1884, men det vet väl alla...

    Hur det är med stämplar och årtal däremellan är inte helt fastlagt. Helena Dahlbäck Lutteman går igenom olika stämpeltyper i sin bok "Gammalt porslin", men det är talande tomt med årtal. Det bästa är nog att försöka utröna årtal mha olika föremål som man hittar de olika stämplarna på. Sätt gärna in bilder så hjälps vi åt.

    Sen vet man ju aldrig om stämplarna förekom parallellt....

    Comment


    • #3
      Ja, jag tyckte att massan verkade ganska tung och grov - visserligen mer grå än rödaktig under den oglaserade fotringen, men det är möjligt att det faktiskt är flintgods. Jag skall visa bild på den senare. Den är inte av den där Wedgewoodinspirerade typen - men jag får ta den vid ett senare tillfälle - den finns hos mor och far i Leksand.
      Jag kan väl i alla fall visa bild på de andra sakerna så länge, så får vi väl se om någon annan fyller på.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Oj, tallrikarna i Turkiskt blått försvann i brådskan.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Va kul, det här kunde bli en intressant tråd.....reda ut rakstämplad Rörstrand. Men FBQ, det vore väl bra att visa bild på stämplarna som hör i hop med föremålen. Om vi gör så så kanske jag också har något iaf.

          Comment


          • #6
            Kan väl berätta att det kommer - mina kamerabatterier är på laddning just nu :-)

            Comment


            • #7
              Äggkoppen är "1828 års servis" (dvs den kom då men tillverkades ett tag efter det...) och tallrikarna är "Ett år i Sverige" som hade lång tillverkningstid. Det verkar t.o.m vara flera olika tillverkningsperioder på den. Namnet kommer från C. Forsells planchverk som utkom 1827-1835. Servisen kom dock senare.
              Kannan är helfestlig! Vacker i formen och med en spännande glasyr. Man vill verkligen ta i den. Knoppen och pipen verkar dock ha fått sin form senare...

              Jag gillar det gamla flintgodset. Här är en skål som jag gärna hade haft om den varit lite helare:

              En av Rörstrands tidigaste flintgodsmönster och alldeles säkert 1820-tal...

              Comment


              • #8
                Förresten, den gamla tallriken kan vara handmålad i allmoge-mönster. Det finns några olika gamla handmålade tallrikar i boken "Rörstrands dekorer".

                Comment


                • #9
                  Äggkopp jag tyckte det såg ut som en såsskål
                  FBQ, jag har ju inte lika fina grejer som du.....men ändå en del som är rakstämplat och om vi alla lägger in bilder på stämplar så kanske vi kan få fram något mönster Ska se i morgon kväll om jag får tid att plåta....det blir snart iaf. Hoppas fler hänger på.

                  Comment


                  • #10
                    Visst är det trevligt med flintgods. Av någon anledning så brukar det slinka med någon flintgodspryl vid loppisbesöken.

                    Hur länge körde Rörstrand med Willowmönstret förresten?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      Jag gillar det gamla flintgodset. Här är en skål som jag gärna hade haft om den varit lite helare:

                      En av Rörstrands tidigaste flintgodsmönster och alldeles säkert 1820-tal...
                      Hur ser du att det är Rörstrand om fatet ifråga är omärkt?

                      Comment


                      • #12
                        Fingertoppskänsla och intution. Mer precis än så kan jag inte vara i detta fall... Helst vill man hålla i det och känna dess extremt lätta vikt, men tillverkningsmetod (främst den raka isatta foten), form och dekor tyder iallafall på det.
                        Sen kan en noggrannare letning avslöja en nästan osynlig djupstämpel. Eller så finns en stämplad ko eller ett "Rö" eller liknande. Man måste läsa säljesannonser med omsorg...

                        Comment


                        • #13
                          Tack för hjälpen Peter! Willowskålen var vacker. Jag är ju lite ruinromantiker, så lagningar, bara de är gamla gör inte så mycket - fast är den så där trasig vill jag nog ha ett riktigt bra pris - med frakt och krångel tror jag att jag står över på den där.
                          Jag gillar kaffekannan! Lite synd på pipen och locket, men dels visar ju lagningarna på att den haft tillräckligt värde för någon att lägga ned lite arbete att slipa till en ny pip och göra en ny knopp. Den kostade p. g. a. skadorna inte mer en 30 kronor, och det tycker jag absolut att den var värd
                          Nu till allt jag skulle göra. Först stämplar: Det gick inte så bra att få bilder i natt, men kaffekannan och Leksandstallriken i "Ett år i Sverige" (jag undrar om det inte är den, det finns lite om servisen och en bild också i någon kulturen, men i natt kunde jag ju inte hitta vilken årgång det var).

                          Får väl ta några någorlunda tidiga exempel på RÖRSTRAND - stämpeln också.
                          En turkiskt grön, och en... jag vill minnas att den heter "Svenska slott och herresäten" (Peter rättar mig väl om jag har fel ). Det här är alla fall Närketallriken med Ölsboda i mitten och Kloster, Risberga, Bo och Skogaholm på kanten.

                          Comment


                          • #14
                            Glömde bilderna förståss
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Jag skickar med bild på de andra assietterna också, så kanske det är lättare att säga något - motivets namn är tryckt på baksidan. De här är: Ierfsö, (Järvsö i Hälsingland) Ackia (Tydligen utan närmare angivelse), Kaitum, Torna (i Skåne).
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X